A világ egyik legnagyobb, diákoknak szóló mérnöki tudományos versenyének ötlete 1939-re nyúlik vissza, amikor a Shell akkori kutatási igazgatója baráti fogadást kötött kollégáival, hogy ki tud a legtávolabbra jutni ugyanannyi üzemanyag felhasználásával. A versenyt jelenlegi formájában 1985 óta rendezi meg a Shell több kontinensen. A múlt hét végén lezajlott megmérettetést két kontinens, Európa és Afrika vállalkozószellemű csapatai számára tartották meg. Az indulók elé állított egyik legnagyobb kihívás egy olyan jármű megépítése, amely a lehető leghosszabb távot tudja megtenni egy liter üzemanyag, vagy 1 kilowattórának megfelelő energia segítségével.
A nevezés három energiakategóriában lehetséges: belső égésű motorral hajtott (benzin, dízel, etanol), akkumulátoros elektromos meghajtású (lítiumakkumulátor), és hidrogénüzemű üzemanyagcellák (hidrogéngázból elektromosság) segítségével épített motorokkal. A verseny két járműtípusra koncentrál: prototípus járművekre, amelyek a technológiai fejlesztéseket képviselik, és az UrbanConcept járművekre, melyek közúti használatra készültek. A résztvevőknek először technikai ellenőrzésen kell átesniük, majd energiahatékonysági versenyeken mérhetik össze a tudásukat.
A nogaroi Shell Eco-marathonon immár harmadjára végzett az első helyen a SZEnergy Team energiahatékonysági városi kisautó kategóriában, tavalyi világcsúcsát is megdöntve. A pályára lépés előtt, a csapat járműve maximális pontszámot elérve haladt tovább a részletes technikai ellenőrzéseken. A csapat 309 km/kWh világrekorddal szerzett első helyet a kategóriájában a tavalyi, szintén világcsúcs 291 km/kWh eredményüket felülírva. Ezt megelőzően önvezető funkciókat tesztelő autonóm versenyszámban is első helyezést ért el a SZEnergy csapata.
„Nagyon sokat teszteltünk és szimuláltunk, hogy a lehető legtökéletesebb beállításokkal induljunk a futamokon. Szerencsére az energiahatékonysági verseny napjára az időjárás is kedvezőbbre fordult, így saját elvárásainkat is felülmúlva sikerült javítanunk a tavalyi világcsúcsunkon és sorozatban harmadszor is megnyernünk a kategóriát” – mondta Für Balázs, a SZEnergy Team csapatvezetője.
Az Eco-marathon létrehozásával a Shell elsődleges célja a jövő generációjának alkotásra ösztönzése volt. Az új technológiák létrehozásáért, az innovációk bemutatásáért minden induló csapatot elismer a vállalat, az évek óta tartó magyar sikerekre pedig különösen büszke a Shell Hungary.
Az idei versenyen három hazai csapat indult: a Budapesti Műszaki Egyetem BME SharkTeam, a Kecskeméti SZC Kandó Kálmán Technikum Kandó Racing, valamint a Széchenyi István Egyetem SZEnergy Team csapata.