Tudatos vásárlók Magyarországon

Hírek Kiemelt

Több mint 20 ingyenes termékteszttel, címkeadatbázissal, idénynövény- és E-szám adatbázisokkal segíti a tájékozódni vágyókat a Tudatos Vásárlók Egyesülete. Időt, energiát és rengeteg környezeti ártalmat spórolnak meg azok a vásárlók, akik a 2002-ben alakult egyesület weboldaláról tájékozódnak. Rengeteg fogyasztási és háztartási cikkről szerezhetnek fontos információkat.

 

A tudatos vásárlás időigényes, hiszen a helyes döntés meghozatalához adatok és információk sokaságára van szükség, nem elegendő csak a csomagoláson látható címkéket – ha van egyáltalán – megnézni és értelmezni. A termékek összetételéről, eredetéről, gyártási körülményeiről csak komoly utánajárás árán győződhetünk meg. Érdemes ugyanakkor utánajárni, mivel minden egyes vásárlásunk egy olyan döntés, amivel komoly hatást gyakorolunk emberre és természetre is. A tudatos vásárló érzi ezek súlyát.

E döntések súlyát igyekszik megkönnyíteni a tudatosvasarlo.hu, a Tudatos Vásárlók Egyesületének környezetbarát életmód magazinja, ahol több mint 20 ingyenes és további közel 30, párezer forintért elérhető teszt alapján tájékozódhatunk különböző termékkategóriákban a csokoládétól a háztartási berendezéseken át a babaápolási termékekig.

“A tudatos vásárló online tájékozódik, de még mindig hiányosak az elérhető források. Ha valaki helyi termékeket, műanyagmenteset vagy lebomló csomagolásút keres, sok helyről kell összegereblyéznie az információt, ebben segít a tudatosvasarlo.hu” – mondta Haraszti Anikó, a Tudatos Vásárlók Egyesületének ügyvezetője.

 

Mitől lesz “tudatos” egy csokoládé fogyasztó?

A kalóriatáblázatot mindenki ismeri csakúgy, mint a szénhidrát-zsír-fehérje bontást. De egy igazán tudatos vásárló nem csak ezek alapján tájékozódik. A csokoládé előállításának módja, a kakaótartalom, illetve a benne levő ólom mennyiség mind fontos iránytű ahhoz, hogy pénzünkért jó minőségű, egészséges termékhez jussunk. A termelési körülményekre az ún. Fairtrade címke alapján következtethetünk, ami a méltányos kereskedelem nemzetközi védjegye. A Fairtrade a fejlődő országokból származó élvezeti cikkek elkészítése során olyan árban állapodik meg a kereskedő és a résztvevő, amely valóban kifejezi a termelők anyagi és munkaerő-ráfordításait, azaz nem taszít senkit sem modernkori rabszolgaságba. A Tudatos Vásárlók Egyesületének csokoládé tesztje 50 népszerű csokoládé terméket vizsgált meg.

 “A tudatosság nem feltétlen pénz kérdése, inkább elszántságot és egy kis utánajárást igényel, mely tesztjeink és adatbázisaink segítségével lényegesen lerövidíthető” – tette hozzá Haraszti Anikó.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete segítségével könnyedén detektálhatjuk, hogy életünk mely területén tudjuk legegyszerűbben beépíteni az ökotudatos szempontokat. A közel két évtizedes egyesületi tapasztalatok ugyanakkor azt mutatják, hogy a szemléletváltás kiváló eredményeket hoz az élet több területén. Ahogy az iménti példa is mutatta, a termékek milyenségével kapcsolatos információs zajban könnyű elveszni, azok környezetre gyakorolt hatásairól pedig kifejezetten sok kétely és dezinformáció kering. Az Egyesület azon dolgozik nap mint nap, hogy a magyar vevők tisztább rálátással, edukáltabban állhassanak  a boltok és online webshopok kínálata elé. Feltett céljuk az is, hogy közelebb vigyék az embereket a környezeti, társadalmi és gazdasági értelemben is etikus és fenntartható fogyasztáshoz.

A szervezet emellett közösségi programokkal is igyekszik felhívni a figyelmet arra, hogy hogyan és milyen élethelyzetben lehet tudatos döntést hozni környezetvédelmi, egészségmegőrzési, hulladékgazdálkodási szempontból. Ilyen például a háztartászöldítő ÖkoKörök szervezése, a közösségi mezőgazdálkodás népszerűsítése, vagy a nem rég indult közösségi kihívások.

SOCIAL MEDIA