Tonnákban mérhető a weboldalak karbonlábnyoma

Hírek Kiemelt

Egyetlen rövid, csak szöveget tartalmazó e-mail elküldése 4 g, egy Google keresés 0,2 g, míg egy átlagos weboldal főoldalának megtekintése 0,5 g károsanyag-kibocsátással jár.

 

A vállalati működés minden területe, így a marketingaktivitások megvalósítása – például a cégek weboldalának működtetése – is jelentős karbonlábnyommal jár. Megfelelő monitorozással viszont a hatékonyság romlása nélkül csökkenthető a weboldalak károsanyag-kibocsátása, ami hozzájárul a karbonhatékony marketing megvalósításához. Így a cégeknek csak azt a karbont kell pénzért kiváltaniuk, amit nem tudtak csökkenteni.

A Carbon.Crane megvizsgálta, hogy a magyar gazdaság négy meghatározó szektorában – telekommunikáció, energiaipar, kiskereskedelem és bankok – a főbb szereplők weboldalai mekkora karbonlábnyommal működnek.

Az egyes szektorok tekintetében a weboldalak átlagos éves károsanyag-kibocsátása a telekommunikációs szektorban a legalacsonyabb, amit a kiskereskedelmi cégek oldalai követnek, végül a bankok és az energiaipari cégek zárják a sort. A vizsgált oldalak közül az egyedi oldalbetöltéseket tekintve a legmagasabb és a legkisebb károsanyag-kibocsátású weboldal is a kiskereskedelmi szektorból került ki, mintegy 62-szeres különbséggel. Tehát nem csupán az iparágak között vannak jelentős különbségek, hanem iparágakon belül is.

Mindegyik szektorban vannak már bőven az átlag alatti éves karbonlábnyomú oldalak, ám érdekesség, hogy a vizsgált fenntarthatósági oldalak sokszor nem fenntarthatók, mert a mérések alapján szennyezőbbnek bizonyultak mint a nyitóoldalak. A háttérben dolgozó szerverparkok energiaigénye is óriási, ennek ellenére a vizsgált vállalatok alig több mint 40 százaléka használ fenntartható energiával működő, klímabarát webtárhelyet.

 

Nem mindegy, hogy kiváltunk vagy csökkentünk!

Az adatvezérelt marketingmegoldások ma már lehetővé teszik, hogy pontosan lássuk, és ennek köszönhetően hatékonyan csökkenteni tudjuk a weboldalak, és a jövőben a teljes marketing karbonlábnyomát. A Karbon Monitor, a Carbon.Crane karbonsemleges szolgáltatása a csökkentésben nyújt segítséget, és a vállalatok digitális megjelenésének jelentős részét, így a weboldalak karbonkibocsátását is képes mérni és optimalizálni. „A felelős és fenntartható működés megvalósítása a vállalati kultúránk része, és ebbe a marketingaktivitások, így a weboldalunk karbonlábnyomának tudatos csökkentése is beletartozik. A Karbon Monitor már az első pillanatban érdekes tanulságokkal szolgált. Első lépésként ezért zöld környezetbe vittük a weboldalainkat és keressük azokat a megoldásokat, amelyekkel még tovább csökkenthető oldalaink karbonlábnyoma” – mondta Szalkai Réka, a Mastercard marketingigazgatója.

A karbonlábnyom akkor csökken, hogyha csökkentik

Egy weboldal karbonlábnyomának csökkentése több lépésben, monitorozást követően, minden oldal esetében más és más eszközökkel és folyamatos visszaméréssel valósítható meg. Vannak azonban általános érvényű csökkentési tippek, amelyeket a mindenkori tartalom módosítása nélkül megvalósíthatunk, miközben nő a hatékonyság. Például a képek méretének optimalizálása, a videós tartalmak rövidítése vagy a rendszerfontok alkalmazása.

„Saját fejlesztésű, adatvezérelt megoldásainkkal azoknak segítünk, akik ténylegesen fenntarthatóan szeretnének működni. Nem elég, ha környezetvédelmi projektekben való részvétellel legalizáljuk változatlan kibocsátásunkat. Változtatni kell a szokásainkon és karbontakarékosabban gondolkodnunk. A kiváltás és a csökkentés nem egymás alternatívái, hanem kiegészítői. Mi abban hiszünk, hogy előbb csökkenteni kell és csak azt váltsuk ki, ami nem csökkenthető. Ráadásul azt tapasztaljuk, hogy a karbon szempontból optimalizált weboldalak jobb felhasználói élményt nyújtanak, vagyis a hatékonyság nő” – emelte ki Huszics György, a Crane alapítója és ügyvezető igazgatója.

 

Fotó: Marvin Meyer/unsplash.com

 

SOCIAL MEDIA