A Bridgestone Corporation, a világ vezető napelemes autóversenyének, a 2025-ös Bridgestone World Solar Challenge-nek (BWSC)[1] főszponzora, kiemelkedő lépést tett a fenntarthatóság felé: az ausztráliai versenyre olyan gumiabroncsokat szállított, amelyek ENLITEN® technológiával[2] készültek, és több mint 65%-ban újrahasznosított vagy megújuló anyagokat tartalmaznak.[3]
Ez volt az első alkalom, hogy a Bridgestone visszanyert kormot és újrahasznosított acélt tartalmazó abroncsokat alkalmazott a versenyen, a partnerekkel közösen kifejlesztett és gyártott megoldásokkal. A felhasznált gumiabroncsok darabszámának csökkentése, az alacsony szén-dioxid-kibocsátású logisztika és a használat utáni újrahasznosítás révén a Bridgestone a teljes BWSC gumiabroncs-értéklánc fenntarthatóságát erősítette.
Különösen figyelemre méltó, hogy az ENLITEN-technológiával felszerelt gumiabroncsokat használó csapatok mind a Challenger, mind a Cruiser kategóriában győzelmet arattak. A támogatottak között volt a már veteránnak számító Neumann Solar Team, a Neumann János Egyetem csapata is, ők a 10. helyezést érték el.
- Alapanyagok és beszerzés:
A partnerekkel közösen végzett fejlesztéseknek köszönhetően az újrahasznosított és megújuló anyagok arányát több mint 65%-ra növelték.
Visszanyert korom:
A Bridgestone az ENEOS Corporationnel közösen dolgozva továbbfejlesztette a precíz pirolízis-technológiát, amely lehetővé teszi az olyan anyagok, mint az ipari korom visszanyerését a használaton kívüli gumiabroncsokból. A Bridgestone Innovation Parkban (Kodaira, Tokió) előállított visszanyert kormot ezúttal először alkalmazták a BWSC-n használt gumiabroncsokban.[4],[5]
Újrahasznosított acél:
A Bridgestone Tire Recycle Center Osaka Corporationben összegyűjtött elhasznált gumiabroncsokból acélt nyertek ki, amelyet az Sanyo Special Steel Co., Ltd. villamos kemencében dolgozott fel. Az így előállított acélt a Nippon Steel Corporation hengerelte és hőkezelte, majd gumiabroncs-erősítő anyagként, az úgynevezett „bead wire”-ként alkalmazták. Ezt a megoldást a BWSC-ben most alkalmazták először.
- Fejlesztés: ENLITEN-technológiával felszerelt gumiabroncsok biztosítása
Az ENLITEN, a Bridgestone terméktervezési alaptechnológiájának alkalmazásával a vállalat a környezeti hatások csökkentésére törekedett, és olyan gumiabroncsokat fejlesztett ki, amelyek a napelemes autók speciális teljesítményigényeit elégítik ki. Ezek a gumiabroncsok alacsony gördülési ellenállást, könnyű szerkezetet és fokozott kopásállóságot biztosítanak, így a BWSC szélsőséges körülményei között is hozzájárultak a járművek teljesítményének maximalizálásához, és biztosították a körülbelül 3 000 km-es távon a megbízható és biztonságos vezetést.
Emellett a Bridgestone a Teijin Aramid által kifejlesztett, körkörös tartalmú új aramid anyagot, a Twaron Next®-et[6] is beépítette, tovább növelve termékei környezeti teljesítményét és hozzájárulva a fenntarthatósághoz.
- Gyártás és logisztika: Alacsony szén-dioxid-kibocsátású szállítás megvalósítása
A BWSC gumiabroncsok szállításához a Bridgestone a DHL GoGreen Plus megoldását használta. Fenntartható tengeri üzemanyag alkalmazásával a vállalat az üzemanyag teljes életciklusa során – a gyártástól és szállítástól a raktározáson át a fedélzeti felhasználásig – akár 85%-os CO₂-kibocsátás-csökkentést ért el, így valósítva meg az alacsony kibocsátású szállítást.
- Használat: A gumiabroncsok számának csökkentése
Az ENLITEN® gumiabroncsok továbbfejlesztett kopásállósága megnövelte a járművek hatótávolságát, így a csapatonként biztosított gumiabroncsok számát 24-ről 16-ra csökkentették.
- Újrahasznosítás: Az elhasznált gumik újrahasznosításának elősegítése
Az ausztráliai székhelyű RubberGem vállalattal közösen végzett fejlesztések révén a használt gumiabroncsokat világszerte új, magas minőségű gumiburkolatok előállítására tervezik a mezőgazdasági területek számára.
Innovációval a 3 000 km-es hosszú távú kihíváson
Az ENLITEN-technológiával felszerelt Bridgestone-gumiabroncsokat használó csapatok mind a Challenger, mind a Cruiser kategóriában győzelmet arattak. Ez a Bridgestone-gumiabroncsokat használó csapatok számára a harmadik egymást követő győzelem a Challenger kategóriában 2019 óta, és a negyedik egymást követő siker a Cruiser kategóriában 2017 óta. A BWSC támogatásán keresztül a Bridgestone elkötelezett amellett, hogy kulcsszereplő legyen a mobilitás jövőjében: a fenntartható mobilitás társadalmához szükséges innováció felgyorsításával és a következő mérnökgenerációk képzésével.
„A TOP csapatok között futottunk a verseny teljes szakaszán, és ez a siker azt mutatja, hogy a magyar fiatal mérnökök és kutatók képesek a legmagasabb szintű technológiai innovációkra és helytállásra a nemzetközi színtéren is” – hangsúlyozta Dr. Kun Krisztián, a Neumann Solar Team csapatkapitánya.
„Szeretném szívből megköszönni minden csapatnak, a csapatok munkatársainak, a családoknak, a szervezőknek és a számos önkéntesnek, akik hozzájárultak a BWSC sikeréhez. Igazán inspiráló volt látni, hogy minden szenvedélyes résztvevő összefogott, és létrehozott egy ilyen figyelemre méltó eseményt. Büszkék vagyunk arra, hogy ENLITEN-technológiával felszerelt gumiabroncsunkkal nemcsak a győztes csapatokat, hanem számos más résztvevőt is támogattak a kihívás során.
Mind gumiabroncs-szállítóként, mind főszponzorként a Bridgestone elkötelezett amellett, hogy támogassa a fenntartható mobilitás megvalósítását, valamint a jövő mérnökeinek és vezetőinek képzését a BWSC keretében. Szenvedélyesen lépjük át a határokat a csapatokkal együtt, és célunk, hogy a „mobil laboratóriumban” született innovációkat a jövő fenntartható, globális motorsport-tevékenységeiben is alkalmazzuk” – mondta el a verseny kapcsán Hiroshi Imai, a Bridgestone Corporation globális motorsportokért felelős vezetője.
[1] Bridgestone World Solar Challenge hivatalos weboldala: https://www.bridgestone.com/bwsc/; a szervező weboldala: https://worldsolarchallenge.org/
[2] Az ENLITEN egy olyan technológia, amely fejleszti a környezetvédelmi teljesítményt, bővíti az alapvető teljesítményértékeket és javítja a gumiabroncsok összes hagyományos teljesítményértékét. Emellett a „végső testreszabás” megvalósítására törekszik, hogy maximalizálja a gumiabroncsok teljesítményének előnyeit, amelyek nemcsak a piacok és a vásárlók nyilvánvaló igényeit és potenciális kívánságait elégítik ki, hanem a különböző járművek és használati feltételek jellemzőinek megfelelően olyan új értéket teremtenek, amelyre a piacok és a vásárlók nem is gondoltak
[3] Az újrahasznosított anyagok visszanyert anyagokból gyártási folyamat során újra feldolgozásra kerülnek, és végtermékké vagy árukba, szolgáltatásokba beépíthető elemekké alakítják őket. A megújuló anyag élő forrásból származó biomasszából áll, és folyamatosan pótolható. Az anyag olyan forrásból kell, hogy származzon, amelynek pótlási sebessége megegyezik vagy meghaladja a kimerülés sebességét. (Ezek a meghatározások az ISO 14021: 2016 szabványon alapulnak)
[4] 2023/06/08 A Bridgestone megkezdi a használt gumiabroncsok újrahasznosításának pirolízistesztelését
[5] Az eredmény a japán Új Energia és Ipari Technológiai Fejlesztési Szervezet (NEDO) által finanszírozott támogatási projektnek köszönhető.
[6] A Twaron® a Teijin Aramid bejegyzett védjegye.
