A május 25-én megrendezett Branding/rebranding az FMCG szektorban című konferenciánk beszámoló-sorozatának utolsó darabját közüljük. Török Áron a Corvinus egyetemen rendezett termelői piac történetét ismertette.
Milyen létjogosultsága van egy termelői piacnak a belvárosban, a Fővám téri Vásárcsarnok tőszomszédságában? – tette fel a kérdést Török Áron. Az ötlet csak elsőre tűnhet meglepőnek, hiszen a rövid ellátási láncok a reneszánszukat élik. Az egyetemisták talán nem a tipikus célközönsége egy ilyen piacnak, de ők a jövő fogyasztói, a magasan kvalifikált vásárlók, akik később nagy valószínűséggel válhatnak törzsvásárlókká. Amerikában már több egyetemnek is van jól bejáratott termelői piaca.
Ezzel kapcsolatban készült egy kutatás, amit megpróbáltak tesztelni a való életben. A fenntarthatóság a Corvinuson is központi téma, így az egyetemi stratégia és a kezdeményezés remekül összeillett. Felmerültek viszont lehetséges nehézségek is: információhiány, alacsony választék, magas ár, nem megfelelő nyitvatartási idő, távolság. De ezek megoldhatónak bizonyultak.
A termelői piacokról szóló kutatás adatfelvétele 2022 tavaszán történt, nyáron születtek belőle a publikációk, ősszel döntötték el, hogy megszervezik. Az egyetem vezetése 2023 márciusában engedélyezte, áprilisban megtették a bejelentést a helyi jegyzőnél, májusban pedig kinyitott a piac.
A visszajelzések mind termelői, mind vásárlói oldalról pozitívak voltak, többen kérdezték, mikor lesz a következő. Ennek a fogyasztói rétegnek a megcélzása azért lehetett sikeres, mert nyitottak voltak a hallgatók, jól eltalálták az időzítést és a helyszínt is, sőt, a legnagyobb rizikófaktor, az időjárás is kedvezett a rendezvénynek.
A kérdőíves felmérés és a helyszíni beszélgetések alapján jöhet a folytatás. A következő piacon már minden bizonnyal megjelennek az alkoholos termékek, a pékáruk, a hústermékek, többet fognak előtte kommunikálni, megteremtik a bankkártyás fizetés lehetőségét. Készülnek egységes dizájnnal, egységes árlistákat lesznek magyarul és angolul. Őszre szüreti és adventi piacot terveznek. Ötletként felmerült a brandépítés, és a tapasztalataikat szeretnék átadni más egyetemeknek is.