A megajándékozottak kétharmada bajban van, ha a karácsonyi meglepetése cserére vagy garanciális javításra szorul – derül ki egy friss, reprezentatív kutatásból, amely azt a kérdést járja körül, ki hogyan kezeli az ajándékokhoz járó blokkok és garanciapapírok problémáját. Ugyanis csak minden harmadik magyar bukkan rá a karácsonyi ajándék dobozában annak blokkjára vagy a vásárláskor kapott más dokumentumokra.
Bosszúsan kapargatni a magát nehezen adó árcédulát a karácsonyi ajándékról – bizonyára sokaknak ismerős helyzet. Márpedig az adventi ünnepnek elmaradhatatlan része eme rituálé; legyen szó kávésbögréről, vagy DVD-lejátszóról, az emberek általában szeretnék eltitkolni a megajándékozott elől, mennyit fizettek a meglepetésért. Csakhogy ezekre a dokumentumokra nagyon is szükség lehet: például, ha a karácsonyra adott edény túl nagy, vagy a megajándékozottat két hajszárító is várta a karácsonyfa alatt. Márpedig a MediaMarkt által készített reprezentatív kutatás szerint ezek közül bármelyik eset könnyen előfordulhat.
Torlódás a fa alatt
A válaszok szerint ugyanis népszerű karácsonyi meglepetés lesz a ruhanemű, ezt a magyarok 35%-a tervez ajándékozni, illetve minden negyedik megkérdezett fogja illatszerrel, kozmetikummal meglepni szeretteit. Valamilyen műszaki cikk pedig valószínűleg minden karácsonyfa alatt akad majd: a válaszadók a legnagyobb arányban valamilyen műszaki terméket, ezen belül legtöbben mobiltelefont terveznek beszerezni. Népszerű választás továbbá a háztartási gép és a szórakoztató elektronikai termék is. Mindezek alapján valószínűsíthető, hogy az ünnepek végére egy termékből több is összegyűlhet egy háztartásban.
„A fizetési bizonylat és a jótállási jegy átadását éppen azért tartottuk fontosnak, hogy a karácsony utáni időszakban zökkenőmentesen meg tudjon történni a termékvisszavétel. Ezzel a vásárlók jelentős időt tudnak megspórolni maguknak és a többi vásárlótársuknak – mondta el a kutatás kapcsán Oláh Gergő (Szolgáltatás Manager) – A MediaMarkt a törvényi kötelezettségén felül, melyek természetesen a fogyasztói és egyéb jogok érvényesítésének feltételeit nem érinti és nem korlátozza, igyekszik segítséget nyújtani azon vásárlóknak is akiknek egyszerűen nem tetszik a kapott ajándék, mást szerettek volna, vagy éppen méretbeli problémái vannak. Azon vásárlóink akik áruházaink valamelyikéven vásároltak, lehetőségük van visszavinni 2020. január 31.-ig a nem használt készüléket az összes tartozékéval és eredeti csomagolásával együtt, ebben az esetben az eredeti vételárat levásárolhatja, vagy ha éppen nem talál megfelelő terméket, az összeget ajándékkártyán megkapja, amit több összegben 5 éven belül levásárolhat.
Ha a webáruházunkban vásárolt, abban az esetben az év minden napján igyekszünk megoldást adni, hogy az ajándékozás még nagyobb öröm legyen, ugyanis a 14 napos elálláson felül lehetőséget biztosítunk a termék kézhezvételétől számított 60 napon belüli elállására, melyet a törvényi kötelezettségünkön felül biztosítunk. Amennyiben a 14 napos határidőn túl van a vásárló, akkor is élhet az elállási szándékával, melynek feltétele többek között, hogy a terméknek hibátlan, sértetlen, elszíneződéstől, szagoktól és szennyeződéstől mentes állapotban kell lennie. A webáruházunkban vásárolt termékeket nem csak postai úton lehet visszajuttatni, hanem bármelyik áruházunkba is vissza lehet vinni személyesen, ha az könnyebbséget jelent.”
De az is előfordulhat, hogy az ajándék ugyan tökéletes választásnak bizonyult, de a későbbiekben szükség lesz a jótállás vagy éppen a szavatossági igény érvényesítés miatt a fizetési bizonylatra vagy a jótállási jegyre. Ez utóbbi különösen műszaki termékek esetén lehet fontos.
Nem kapott blokkot? Keresse az ajándékozónál!
Bizonyára senki sem szeretne lemondani egy ajándékba kapott számítógépről vagy hangfalról, mert az meghibásodott, csak épp annak idején nem kapta meg a jótállási jegyet. Ahogyan nem szívesen hagynánk a fiókban porosodni a karácsonyfa alatt talált második hajszárítót sem, csak azért, mert nincs meg a hozzá tartozó blokk. Pedig ezzel a problémával sokan szembesülhetnek: a kutatás eredményei szerint a válaszadók mindössze 35%-a kapja meg az ajándékba kapott műszaki cikkel a fizetési bizonylatot. Fontos megemlíteni, hogy az online vásárlások esetében a kereskedelmi egységek többsége a környezettudatosság miatt nem mellékeli a termék mellé a fizetési bizonylatot, hanem már a megrendelést követően elektronikusan juttatja el a vevő által megadott e-mail címre. Ezért érdemes megnézni a postafiókunkat, és a mellékletben kapott dokumentumot elmenteni, együtt a vásárlásról szóló fizetési bizonylatot vagy a jótállási jegyet.
Aggodalomra azonban így sincs ok, a válaszokból ugyanis az is kitűnik, hogy érdemes ezeket a papírokat az ajándékozón keresni. 62%-uknak ugyanis jó eséllyel a szekrényben vagy az elektronikus postafiókjában lapulnak a vásárláskor kapott papírok: az ajándékozók 39%-a ahelyett, hogy az ajándékkal együtt adná át, magánál őrzi ezeket a papírokat, hogy szükség esetén átadhassa őket, 23%-uk pedig a meglepetéstől külön tervezi majd átadni.
„Megőrzési határidők”
És hogy meddig érdemes a már átadott ajándékok fizetési bizonylatát és jótállási jegyét megőrizni? Elsődlegesen a jótállási jegyen célszerű elolvasni, hogy a törvény által előírt jótállási vagy szavatossági időn túl vállal-e a kereskedő vagy a gyártó többletvállalást. Napjainkban egyre több gyártó törekszik a tudatosságra és bízva a terméke magas minőségében nem ritka, hogy három, öt vagy akár tíz év jótállást ad a termékre vagy annak egyes alkotóelemeire. Probléma esetén pedig jól jöhet, ha megőrzünk minden vásárláskor kapott dokumentumot.
A felmérés a Pulzus kutatási applikációval készült a MediaMarkt megbízásából 2019. december 06-09 között. Az 1158 fős megkérdezetti minta az aktív korú, 18 évesnél idősebb magyar alapsokaságot reprezentálja nem, kor és település szerint.