Nő az igény az e-matricákra, félmilliónál is több autópálya-matricát vásároltak a Simple felhasználók 2020-ban. Ez 26 százalékos növekedést jelent a 2019-es év adataihoz képest. Egyre nagyobb a nyitottság a kontaktusmentes ügyintézésre – az OTP Mobil megbízásából készült reprezentatív kutatás alapján a megkérdezettek 62 százaléka fontólóra venné, hogy a jövőben ne a személyes matricavásárlást válassza.
A decemberi kutatás többek között az átalakuló matricavásárlási szokásokat vizsgálta, a nemrégiben közölt adatok rámutattak, hogy az online, azon belül is a mobilapplikáción keresztüli autópálya-matrica vásárlás egyre népszerűbbé válik az egész lakosság körében, habár a személyes ügyintézés továbbra is domináns.
Az OTP Mobil decemberi elővásárlási időszakának adatai szintén ezt tükrözik: több mint 18 ezer megyei és éves országos matricát vettek meg előre a Simple felhasználók, ami 80 százalékos növekedés a 2019-es elővásárlási időszakhoz képest. 2021-ben január 25-ig bezárólag minden tizedik megyematricát Simple alkalmazásban vásároltak.
„2020 rekordévnek számított, először sikerült meghaladnunk a félmillió eladott e-matricát. Úgy tűnik, a Simple by OTP alkalmazás felhasználói egyre tudatosabban állnak a matricavásárláshoz, és igyekeznek minél hamarabb beszerezni azt” – mondta el Benyó Péter, az OTP Mobil ügyvezetője. „Emellett viszont az is látszik, hogy nem csak az időzítés kapcsán megfontoltabbak, a körükben végzett felmérésből az is kiderült, hogy az átlagosnál több tudással rendelkeznek a fizetős útszakaszokról és díjazásukról” – tette hozzá Benyó Péter.
Tájékozottabbak a Simple felhasználók
A cég megbízásából 2020 decemberében készített reprezentatív kutatásból kiderült, hogy hiányosak a magyar sofőrök ismeretei, ha jogosulatlan fizetős úthasználatról van szó. A megkérdezettek 31 százaléka tudta, hogy körülbelül 15 ezer Ft a kiszabható alapbüntetés a személygépkocsik esetében, amennyiben az autópályán matrica nélkül indulnak útnak (ez pontosan 15 460 Ft). A sofőrök kétötöde viszont egyáltalán nem tudta a választ. A pótdíj részleteivel is sokaknak meggyűlt a baja: csupán 3 százalék tudta, hogy 60 napon belül kell befizetni a büntetést, ha el akarja kerülni az emelt pótdíjat.
Az OTP Mobil elvégzett a Simple alkalmazás felhasználói körében is egy kontroll felmérést (2021. január), melynek eredményeképp kiderült, hogy az app ügyfeleinek jobbak az ismeretei az autópálya-matrica vásárlás szabályairól. A válaszadók több mint kétharmada például tisztában volt azzal, hogy 1 órán belül lehetősége van pótolni az autópálya-matricát. A pótdíj kifizetésének a határidejével kapcsolatban viszont ők is elbizonytalanodtak, csak 13 százalékuk válaszolt helyesen, miszerint 60 napon belül van erre lehetőség.
A decemberi reprezentatív kutatásról
Az adatfelvétel időpontja: 2020.12.10 – 2020.12.13.
Az adatfelvétel módja: Pulzus kutatási applikáció
A kutatás mintanagysága: 1181 fő
A kutatási minta összetétele: A kutatás 1181 fős mintája a végső válaszadói minta a 18 éves és idősebb, magyar alapsokaságot reprezentálja nem, kor és iskolai végzettség és település típus szerint. A végső kutatási mintába azokat válogatták le, akiknek a háztartásában van személygépkocsi.
Az applikációban a technológiai sajátosságok miatt a fiatalabb korosztály felülreprezentált. Ezért a reprezentativitás elérése érdekében az ilyen korú válaszadók csak egy részét válogattunk be – véletlenszerűen – a végső mintába. Az idősebb válaszadókat automata telefonhívásos módszerrel értük el.
Az OTP Mobil friss kutatásáról
Az adatfelvétel időpontja: 2021. január
Az adatfelvétel módja: a Simple by OTP alkalmazáson keresztül
A kutatás mintanagysága: 923 fő