Óvja csomagautomatával a környezetet  

Hírek Kiemelt

A budapesti Corvinus Egyetem legújabb tanulmánya a hazai csomagküldő megoldások károsanyag-kibocsátását vetette össze. A szakértők megállapították, hogy az egy küldeményre jutó szén-dioxid- kibocsátás a csomagautomatás kézbesítés esetében a legalacsonyabb (0,42kg CO2e/csomag), míg a házhoz történő csomagkézbesítés átlagban a legmegterhelőbb a környezetre (0.823kg CO2e/csomag).

„A csomagküldési megoldások használatának újragondolása  azért is rendkívül fontos, mert a szállítási és raktározási ágazat szén-dioxid-kibocsátása a magyar gazdaság összkibocsátásának 12%-át adja” – mondta Diófási-Kovács Orsolya, a Corvinus Egyetem adjunktusa. A tanulmány felhívja a figyelmet arra is, hogy a legtöbb csomagküldő cég „háztól-házig” szolgáltatást nyújt, akár többször is megismételve a kiszállítást abban az esetben, ha a címzett nem tudja átvenni a csomagot, ezzel tovább terhelve környezetünket.

A hazai felhasználókat elsősorban az érdekli, mennyibe kerül a szolgáltatás, és nem az, hogy mennyire környezettudatos a megoldás. Ezért is a legszerencsésebb választás a csomagautomaták használata, mert amellett, hogy ezeknek a legalacsonyabb a tarifájuk, az egy csomagra vetített károsanyag-kibocsátásuk is a legkevesebb.

„A csomagautomatás szolgáltatást alapvetően a fiatalabb, urbánusabb és környezettudatosabb közönség használja, de egyre népszerűbb a 40 év felettiek körében is ” – ismertette Timár Szabolcs, a GKI Digital Kft. (GKID) ügyvezetője. Egy, a GKID által idén végzett kutatás azt mutatja, hogy bár az automatát sokan még mindig csak a webáruházas rendelésük átvételére használják, összességében több, automatába kerülő csomag származik a magánszemélyek közti csomagküldésből, mint a netes rendelésekből.

A kutatásból látszik, hogy csomagküldés esetén az automatás átvétel az átlagosnál is magasabb népszerűségnek örvend a 25-29 évesek (18%) és a 40-49 évesek (17%) körében. A szokványosnál magasabb arányban használták már a csomagautomatákat internetes rendelések átvételére a 25-39 éves online vásárlók (35-37%), a megyei jogú városokban élők (42%), valamint a tanulók (36%) és a kisgyerekkel otthon maradók (52%) is.

Magyarországon közel ezer cég tevékenykedik CEP-területen. (A CEP egy angol nyelvű mozaikszó, a „courier, express, parcel” szavakból tevődik össze, magyarul ez annyit tesz: futár, expressz, csomag.) Itthon 50 millióra tehető a kézbesített csomagok száma, a tanulmányban vizsgált szolgáltatók adatai alapján. Az iparág éves árbevétele hatvan milliárd forint fölött van, és ennek, valamint a forgalomnak több mint kétharmadát a 3 legnagyobb szereplő teszi ki.

SOCIAL MEDIA