Óhidi Zsuzsanna: „Azok lesznek a nyertesek, akik mernek kemény döntéseket hozni”

Hírek Kiemelt

A Márkamonitor május elején Koronavírus Krónika címmel kisinterjú-sorozatot indított. A legkülönbözőbb szektorokban dolgozó kollégákat kérdeztük arról, hogyan érintette a cégét és az iparágát a pandémia, és ő maga milyen tanulságokat vont le az elmúlt hónapok mindent felforgató eseményeiből. A járványhelyzet azóta enyhült, fokozatosan megszűnnek a korlátozások, napról napra alakul az, amit új normalitásnak nevezünk. A kisinterjú-sorozat folytatódik, de mostantól Restart Krónika a címe. 

Mai beszélgetőpartnerünk Óhidi Zsuzsanna, a Marquard Media ügyvezetője.

 

A médiaiparban koronavírus nélkül is évek óta fundamentális változásoknak vagyunk szemtanúi, néha haszonélvezői, néha elszenvedői. Szerinted a vírus új trendeket hozott, vagy inkább a meglevőket gyorsította fel? Kik lehetnek a nyertesek, és kik a vesztesek?

Új trendeket hozott és ezzel egy időben fel is gyorsított folyamatokat. Olyan sebességgel történtek hatalmas átalakulások, hogy az elképesztő. Az otthoni munkára való átállás, az ilyen volumenű, minden kollégánkat érintő szervezeti lépések normál körülmények között hónapokat vettek volna idénybe, most pedig szinte napok alatt véghez vittük. Minden területen a lehető leggyorsabban reagáltunk, és ez nemcsak a válság idejében, de a jövőben is egyik fő meghatározója lesz a sikernek. Azok lesznek a nyertesek, akik mernek kemény döntéseket hozni, akik bátran és őszintén szembe néznek azzal, ami nem működik és csak előre figyelnek.

A mostani válság éppen a szinte azonnal letaroló jellege miatt hamar egyértelművé tette számunkra is, miben érdemes benne maradni, és segített újra gondolni a fókuszokat. Minket egyébként éppen a JOY-napok hajrájában ért el a válsághelyzet, és kifejezetten büszke vagyok arra, amit végül a csapatunk kihozott a helyzetből. Nem csak hogy megmentettük a számunkra kiemelkedően fontos projektet, de olyan új elemekkel tudtuk gazdagítani, amelyekkel új szintre emeltük az egészet. Felépítettünk egy újszerű, a piacon egyedülálló digitális lábat, ami terjesztési csatornaként is kiválóan működik.

A másik válságtermékünk szintén hatalmas siker, az InStyle égisze alatt indított #vegyélhazait csoportnak már több mint 300.000 tagja van a Facebookon, rekord sebességgel elindítottuk a vegyelhazait.hu weboldalt és a projekt sokakat inspirált a hazai gyártók támogatására. Mindezekhez is azt kellett, hogy gyors reagálású hadtestként gyors döntéseket hozzunk és az energiákat is irányba állítsuk. Ami persze egy profi csapat nélkül nem ment volna, és ez talán a legfontosabb feltétele a sikernek.

Elég régen tart a vita a print jövőjéről. Magyarország egyik legnagyobb magazinportfoliójának vezetőjeként most milyen perspektívát látsz a nyomtatott sajtó előtt?

Mi a tavalyi év végén csináltunk egy portfolió-racionalizálást, amely során megváltunk több print központú márkánktól (Playboy és Men’s Health), mert egyszerűen nem láttuk bennük a növekedési, fejlődési lehetőséget. De már ezeknél a döntéseknél sem a tartalomhordozó volt a lényeg, sokkal inkább az, hogy a márka körül kialakítható-e egy fenntartható ökoszisztéma, különböző platformokkal. A fő kérdés most is ez. És ha egy print hátterű márka erre nem képes, akkor csak nagyon speciális esetekben van létjogosultsága. Mi a jövőben is folytatjuk azt, amit elkezdtünk: tematikákra fókuszálunk, és ezekhez igazítjuk a csatornáinkat. Bizonyos márkák esetében a print továbbra is központi elem marad, de ezzel párhuzamosan újra gondoljuk a tartalmaink célját és eredményességi mutatóit. Alakulóban van egy Marquard Media Shopping Services and Solutions divízió, amelyben az ide tartozó márkáink tranzakciós ereje lesz a középpontban.

 

Egy médiavállalat nem csak üzleti vállalkozás, hanem alkotói közösség is. Hogyan tudtátok fenntartani a kollégák együttműködését? Működik a motiváció, a kreativitás a fizikai távolság ellenére? Esetleg marad a home office hosszabb távon is?

Minden csapatunk kiválóan vizsgázott együttműködésből, helytállásból és profizmusból. Ahol arra volt szükség, hogy több mint 300 oldalas magazin tartalmát a megváltozott körülményekhez igazítsuk pár nappal a nyomdába küldés előtt, akkor azt vezényelték le profin, ahol arra, hogy végighívjunk 200 ügyfelet és újratárgyaljuk a JOY-napokban való részvételüket, akkor ott állt remekül helyt az adott csapat. Zokszó nélkül álltak bele a kollégák a megnövelt online tartalomgyártásba, és sokan új területekbe is bevonódtak. Persze mindenhol voltak mélypontok, túlvállalások, de összességében az alkotói folyamatok sok mindennel gazdagodtak az elmúlt időszakban. Az otthonról való munkavégzés nekünk nagyon jól működött, és mindenképp szeretnénk is megtartani belőle mindazt, ami jó. Most épp ezen dolgozunk, vizsgáljuk a távmunka céges szinten való lehetőségeit, velejáróit és feltételeit.

Fontos volt számunkra, hogy lássuk, a kollégáink hogyan érzik magukat ebben a hirtelen jött változásban, mi az, amiben segíthetünk nekik vagy amiben ők tudnak egymásnak támogatást adni, hogy csökkenjen a social distancing okozta elszakadás érzés. Kialakítottunk egy belső kutatást, melyben felmértük a hogyan-létüket, de egyben azt is, hogy miben szeretnének fejlődni és a jövőbeni Marquard Mediában milyen új feladatokat akarnak vállalni, mit akarnak tanulni. Szívderítő volt az összetartás, az elkötelezettség és az egymás iránti empátia és a fejlődés vágya, amivel szembesültünk ebben a felmérésben. A kutatás alapján több döntést is hoztunk, hogy fokozzuk a biztonságérzetüket, de a legizgalmasabb, hogy a belső képzések már el is elindultak, főleg a digitális és kreatív skillek irányában. Elmondhatom, hogy a belső folyamatainkra kifejezetten jól hatott ez az időszak.

 

Az előbb említetted, hogy a JOY-napok májusban az online térbe került. Ezzel kapcsolatban mi a tapasztalatotok? Mit vársz a június végére tervezett élő folytatástól?

Főleg a mostani körülmények fényében látszik, mennyire jó döntést hoztunk márciusban azzal, hogy két hullámban rendezzük meg a JOY-napokat. A digitális akción már túl vagyunk, rengeteg pozitív tapasztalattal és visszajelzéssel az ügyfelektől, olvasóktól. Minden várakozásunkat felülmúlta a digitális csatornákon értékesített példányszámunk, a ShoppieGo applikációnk, ahol szintén megvásárolható volt a JOY és a kupon csomag, már 60.000 letöltőnél jár. A korlátozások feloldása és egyéb könnyítő intézkedések pedig épp időben érkeztek meg ahhoz, hogy a fizikai térben megrendezésre kerülő JOY-napok is jól teljesítsen. Van még pár napunk, de az előzetes eladási adatok és egyéb forgalmi számok alapján nagyon bizakodóak vagyunk.

 

A Marquard Media tevékenysége rengeteg területre kiterjed.  Hol látod azokat az erősségeiteket, amelyekre építve ki lehet törni a mostani, nem túl rózsás helyzetből?  Nyilván ti is újraterveztétek az évet, talán többször is. Mely területeken nyomod a legerősebben a „restart” gombot?

Ez a terület nekünk egyértelműen a már említett Marquard Media Shopping Solutions and Services divízió lesz. Minden olyan termék, megoldás, szolgáltatás, ami az ügyfeleinket segíti abban, hogy azonnali bevételnövekedést érjenek el, kiemelt üzletfejlesztési figyelmet kap.

 

Magánemberként hogyan élted át az elmúlt heteket? Mi az, amit másként látsz, másként csinálsz, mint korábban?

Amikor megkérdezték tőlem az elmúlt időszakban, hogy vagyok, általában azt válaszoltam, hogy minden olyan területen, amit érdemben tudok befolyásolni, ott nagyon jól, azokon a területeken pedig, amiket nem, ott kevésbé. A kezdetben kialakult sorozatfüggőségből már kigyógyultunk, a felszaladt plusz kilókat is nagyjából leadtuk, a családommal töltött sokkal több idő, az otthonom újra felfedezése és a napi futás visszaépítése az életembe pedig olyan hozadéka ennek az egésznek, amit nagyra értékelek. A munkában, üzletben pedig továbbra is arra törekszem, hogy a legjobb tudásom szerint tegyek minden tőlem telhetőt. A vírushelyzet abban is nyitott új dimenziókat, hogy a kettőt miként hangolom össze és tartom egyensúlyban.

 

Szakács László főszerkesztő

SOCIAL MEDIA