Nemzedékváltás az útdíjfizetésben

Hírek

A kamionos és buszos vállalkozásoknak eddig minden országban más és más berendezést kellett felszerelniük járműveikre az útdíj elszámolásához, ami felesleges adminisztrációs terhet jelentett. Az új, digitális technológiával működő fedélzeti egység megfelel az Európai Elektronikus Útdíjfizetési Rendszer (EETS) irányelvnek, amelynek célja egy Európa minden országában egységesen használható rendszer kialakítása.

Az UTA One ezzel nyugdíjba küldi azt a több millió útdíjfizetési eszközt, amelyeket a fuvarozók jelenleg is használnak a kontinensen a gépjárműveik szélvédőin – áll a cég közleményében.

Mint írják, az európai teher- és személyszállító vállalkozásoknak az útjuk során – eddig jellemzően – az érintett minden országra külön-külön úgynevezett fedélzeti egységet kellett járművükbe helyezni ahhoz, hogy az egyes országokban megtett útszakaszok használatának díját rendezni tudják. Ez nemcsak jelentős adminisztrációval járt, de a díjköteles útszakaszok rendszeres bővítése miatt a fedélzeti egységek szoftvereit is rendszeresen frissíteni vagy cserélni kellett. Ennek elmulasztása pedig jelentős összegű bírságot vont maga után.

Az UTA üzemanyag és útdíjkártya szolgáltató Európában elsőként vezet be olyan digitális útdíjfizetési megoldást, amellyel feleslegessé válik, hogy a tehergépjárművökön minden országra külön-külön fedélzeti egységet kelljen használni az útdíj elszámolásához. Az UTA One elnevezésű fedélzeti egység már elérhető a magyar fuvarozók számára is. Az UTA One-nal ez év áprilistól a fuvarozó vállalkozók már utólag, egy számlán fizethetik az Ausztriában, Lengyelországban (A4) Belgiumban, Franciaországban, Olaszországban, Spanyolországban és Portugáliában keletkező útdíjakat. A rendszer már 8 európai országban, mintegy 38.300 km-es díjköteles útszakaszon használható, az UTA One-nal lefedett országok köre pedig előreláthatólag 2018 végétől Németországgal és Skandináviával, a jövő évben pedig további európai országokkal bővül.

Az Európai Elektronikus Útdíjfizetési Rendszerhez kapcsolódó UTA One drasztikusan csökkenti a teher- és személyszállító vállalkozások terheit, és még tovább egyszerűsíti az útdíjak elszámolását” – mondta Réthy Kinga, az UTA Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. – Ezen vállalkozásoknak hamarosan elegendő lesz minden európai fuvarfeladatukra egy fedélzeti egységet használniuk a teljes út során, és minden útdíj egy számlán kerül összesítésre – tette hozzá a szakember.

Mint írják, Magyarországon KSH mintegy 19.000 közúti teher- és árufuvarozással, valamint személyszállítással foglalkozó vállalakozás működik. Az UTA nemzetközi szerviz- és üzemanyagkártya-szolgáltató adatai szerint ezen vállalkozások 40%-a, azaz mintegy 7.600 cég teljesít nemzetközi fuvarfeladatokat. Az üzemanyag és útdíjak összege jelentős megtakarítási potenciált jelent a fuvarozó vállalkozások számára. Az UTA szolgáltatásai révén ezek a cégek az üzemanyag árából akár 4 cent/liter, az útdíjak összegéből pedig átlagosan 0,7%-os kedvezményt is realizálhatnak. Az UTA számításai szerint egy átlagos, 10 darab 40 tonnás kamionból álló flottával rendelkező vállalkozás, amelynek gépjárművei havonta autónként mintegy 10.000 km-t futnak, a kártya használatával évente mintegy 14.000 euró (az üzemanyagból kb. 12.300 euró, az útdíjból kb. 1.100 euró), azaz mintegy 4.250.000 forint megtakarítást is realizálhat, ami éves üzemanyag és útdíj költségeinek közel 3%-át jelenti.

Az UTA üzemanyag- és szervizkártyát immár 26 európai országban, összesen 55.000 elfogadóhelyen használhatják a fuvarozók az útjuk során felmerült üzemanyag, szerviz, út-, alagút- és híddíjak rendezésére. A jelentős kedvezményeket és egyszerű ÁFA-visszaigénylést biztosító szolgáltatás népszerűségét jelzi, hogy az elmúlt év során 690.000-ről 760.000-re nőtt a kibocsátott kártyák száma, amelyeket 89.000 vállalkozás használ.

SOCIAL MEDIA