Egy amerikai cég azt vizsgálja, milyen érzések futnak át az arcunkon a hirdetések megtekintése közben, és ebből von le következtetéseket.
Későbbi vásárlási döntéseinkre vonatkozó következtetéseket von le szoftveres elemzés alapján az Affectiva nevű amerikai startup pusztán arra alapozva, hogy megvizsgálják, milyen érzelmek futnak át az arcunkon a reklámok nézése közben, írja a New Scientist.
Nem az az újdonság ebben, hogy egy cég kíváncsi a reklámok által kiváltott érzelmekre, hanem a módszertan. Többnyire ugyanis fókuszcsoportok, megkérdezések révén igyekeznek információt szerezni a marketingkutatók, ehhez képest az arcelemzés direktebb módszer. Mint az Affectiva kiemeli: így azt tudják meg, mit éreznek a fogyasztók a reklámok megtekintése közben, ami eltérhet attól, amit utána mondanak erről. Ezek az indrekt válaszok jóval spontánabbak és kevésbé irányíthatóak, így őszintébbek.
A startup a módszer révén nemcsak az egyértelmű jeleket azonosítja be, hanem a rejtett, szabad szemmel alig láthatóan megmutatkozó reakciókat is. A szoftver az olyan meghatározó markereket azonosítja, mint a száj, a szempillák vagy az orrunk mozgása, illetve figyeli a bőr textúráját és a bőr színváltozását is (pl. elpirulás). Ezekből együttesen épít mintázatokat.
A kísérlet keretében reklámokat nézettek alanyokkal (ezt webkamerával rögzítették), s előtte illetve utána megkérdezték tőlük, hogy mit fognak vásárolni legközelebb a boltban. Mint kiderült, a szoftverrel feltérképezett arcmozgások alapján jól előre lehetett jelezni, hogy mit fognak válaszolni a kérdőívben. Az elemzők most azon gondolkodnak, hogyan lehetne ezt a kutatási eszközt hozzákapcsolni az olyan szolgáltatásokhoz, mint a Netflix. Nemcsak hirdetések, hanem tartalmak hatását is lehetne ugyanis elemezni a módszerrel, s a későbbiekben az eredmények alapján lehetne ajánlani ezeket a fogékony felhasználóknak.