Megjelent a FutureBrand friss országmárka rangsora, amely a fogyasztók országokról alkotott percepcióját vizsgálja pontosan olyan módon, ahogyan ezt hagyományos márkák és azok fogyasztói esetében tennék. Idén 75 országot vettek szemügyre, s az egyik legfontosabb megállapítás éppen az volt, hogy nem minden ország tekinthető országmárkának. Ez utóbbi kritériumait idén mindössze 22 piac teljesítette. Ha viszont egy ország márkává tudja formálni magát, az kimutatható üzleti előnnyel is jár számára.
Japán első alkalommal zárt a lista élén, megelőzve Svájcot és Németországot. A top10-be ezen országok mellett Svédország, Kanada, Norvégia, az Egyesült Államok, Ausztrália, Dánia és Ausztria került be. Magyarország az európai régiós rangsorban a mezőny második felében végzett, az összesített rangsorban az 56.
Néhány fontos következtetés a FutureBrand részéről:
- Japán az élen. Az ország az örökség/kultúra, a turzmus és az üzleti lehetőségek dimenzióban is erősen szerepelt, s a „made in” dimenzió bekerülése is sokat segíthetett az első hely megszerzésében.
- A magas ismertség még nem jelenti azt, hogy az országmárka erős is lesz. Például Olaszország ismertsége nagyobb, mint Japáné, mégis utóbbit ítélik meg pozitívabban a válaszadók. Hasonlóan, Mexikó hatalmas ismertsége sem párosul egyértleműen pozitív képpel. Izgalmas, hogy mit adnak az országmárkához a nagy sportesemények. A hatások nem írhatóak le egységesen: miközben Dél-Afrika, Kanada vagy Oroszország élni tudott a lehetőséggel, Brazília például lerontotta a mutatóit, foci-vb ide vagy oda.
- Ha ismertek az ország márkái, maga az országmárka is erősebb lesz. Nem mindegy tehát, hány erős fogyasztói brand származik egy adott piacról. Ha Japán, akkor már sorolhatjuk is, hogy Toyota, Nintendo, Honda, Sony, Toshiba, Panasonic…
- Minél több szektorban „hozzáértő” egy ország, annál erősebb lesz az országmárka.Azaz minél több szektorban mutat kiváló teljesítményt egy ország, annál jobb eredményt ér el a listán. Az amerikaiak a 15 vizsgált szektorból 14-ben ott vannak az élbolyban és a technológia terén a legerősebbek, míg a franciákat a divat, a németeket az autógyártás, a japánokat pedig a technológia terén találják a legerősebbnek a fogyasztók.
- Ami erőssé tesz: a technológia, az innováció és a fenntarthatóság. Azaz alapvetően nem a gazdasági hatalom, vagy kulturális jelentőség, amelyekre először asszociálhatnánk.
- Egy fecske nem csinál nyarat. Azaz egyetlen nagy befolyással, erős márkával rendelkező város még nem tesz egy egész országot erős márkává. De, mondjuk jó ha van ilyen egy piacon.
S hogy kikre kell figyelni? A top20-at az európai országok uralják, ugyanakkor az „akikre figyelni kell” kategóriában nem európai országok szerepelnek: Kína, az Egyesült Arab Emírségek, Dél-Korea, Izrael és Katar. Hogy a lista hogyan alakul a továbbiakban, három kulcstéma alakulása is befolyásolja, ezek pedig a szélsőségek, a fogyasztás Földünkre gyakorolt hatását érintő aggodalmak, illetve a bevándorlás.