Egyszerűbbé, gyorsabbá és pontosabbá teheti a repülőgépek és más légi járművek külső átvizsgálását, illetve karbantartását az AerinX nevű magyar cég kiterjesztett valóság (AR) alapú megoldása. A vállalkozás három lépésben 250 millió forintos tőkebefektetésben részesül az X-Ventures Gamma Kockázati Tőkealap jóvoltából, hogy egyedülálló rendszerével piacra lépjen.
Különböző nemzetközi iparági statisztikák, illetve adatelemzések rámutatnak, hogy jelenleg a repülőgép-balesetek mintegy 70-80 százalékát emberi mulasztás vagy hiba okozza. Ezeknek egy jelentős részénél a fedélzeti személyzet, ezen belül is kimondottan a pilóta felelőssége állapítható meg, ugyanakkor szintén markáns hányadot tesznek ki a repülőgép átvizsgálásakor, karbantartásakor elkövetett emberi hibák. Egy magyar startup cég, az AerinX a probléma megoldására egy olyan kiterjesztett valóság (AR) alapú rendszert fejleszt, mellyel a repülőgépek és más légi közlekedési eszközök külső felületi átvizsgálása és az ehhez kapcsolódó karbantartási munka lényegesen egyszerűbbé, gyorsabbá és precízebbé válhat.
Papír és vonalzó helyett hi-tech döntéstámogató rendszer
A légi járművek külső felületének átvizsgálása során az egyik legnagyobb problémát az jelenti, hogy a sérülések detektálása, felmérése, regisztrációja és dokumentációja jelenleg is manuálisan zajlik. A karbantartó mérnökök szó szerint vonalzóval mérik le és filctollal rajzolják körbe a felfedezett felületi sérüléseket, ráadásul a munkafolyamat során több ezer oldalas, papír alapú műszaki dokumentáció áttekintésére kényszerülnek, amikor egy-egy felületi sérülés súlyosságát kell meghatározniuk.
„A repülőgépipar és a légi közlekedés az egyik leginkább technológiaintenzív iparág, így egy laikus számára megdöbbentő lehet, hogy számos területen viszonylag elmaradott a szegmens digitalizációja. Igaz ez a repülőgépek felületi átvizsgálására, illetve a karbantartásra is. Az AerinX fejlesztésével erre a problémára keressük a megoldást. Smart inspekciós rendszerünk a kiterjesztett valóság (AR) technológiát ötvözi a fejlett képfeldolgozással, illetve adatbázis-kezeléssel, mely egyedülálló, csúcstechnológiájú, döntést támogató eszközt ad a szakemberek kezébe” – fogalmazott Kiss Antal Bence ötletgazda, az AerinX ügyvezetője.
A rendszer lehetővé teszi, hogy a karbantartást végző mérnökök egy AR-szemüveg segítségével mérjék fel egy-egy felületi sérülés méretét és pontos elhelyezkedését. Az AerinX képes rá, hogy valós időben, három dimenzióban a gép felszínére vetítse az adott gépmodellel kapcsolatos valamennyi releváns műszaki információt, beleértve a lemezvastagságot adott ponton, illetve a sérüléstörténetet is. Ezáltal lényegesen gyorsabbá és pontosabbá válik az átvizsgálás, kiküszöbölhetővé válnak az emberi hibák, így a balesetek és légi katasztrófák száma is csökkenthető, ami mind az üzemeltetők, mind az utasok számára nagyon pozitív fejleményt jelent.
Kevesebb járatkésés?
Úgynevezett AOG (Aircraft on Ground) esemény során – amikor sérülés vagy egyéb incidens miatt a repülőgép azonnali átvizsgálására van szükség, egy átlagos utasszállító külső felületi inspekciója a jelenlegi módszerekkel mintegy másfél-két órát is igénybe vehet. Az AerinX rendszerével ez az idő akár 20 percre csökkenthető, ami egy-egy ilyen esetben akár több 10 ezer dolláros (több millió forintos) megtakarítást is jelenthet a légitársaságnak, nem beszélve arról, hogy a járatkésések ideje és száma is jelentősen csökkenhet.
Negyedmilliárd forintos tőkebefektetés
Az AerinX rendszere jelenleg működő prototípus fázisban van, a termék további fejlesztéséhez és a piaci bevezetéshez pedig kockázati tőkét vont be a társaság.
„Az X-Ventures három lépésben összesen 250 millió forintnyi kockázati tőkét fektet az AerinX-be. A kiterjesztett valóság ipari alkalmazása hatalmas robbanás előtt áll, szakértői prognózisok szerint a piac mérete 2020-ra elérheti a 100 milliárd dollárt, a felhasználók száma pedig az egymilliárd főt. A repülőgépipar és a légi közlekedés pedig a legdinamikusabban fejlődő iparágak közé tartoznak, így jelentős piaci potenciált látunk az AerinX technológiájában és a csapat által felhalmozott know-how-ban” – fűzte hozzá Zsembery Levente, az X-Ventures Alpha Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt. vezérigazgatója.
Az AerinX számos nemzetközi iparági szereplővel – köztük repülőgép-karbantartó és -gyártó vállalatokkal – folytat jelenleg is előrehaladott tárgyalásokat stratégiai szakmai együttműködések és a termék piaci bevezetése kapcsán.
Az AerinX koncepció videója az alábbi linken tekinthető meg.
Az AerinX-ről
Az AerinX egy csúcstechnológiát alkalmazó innovatív repülőgép-inspekciós rendszer, mellyel lényegesen csökkenthető a légi járművek külső átvizsgálásának ideje. A rendszer a karbantartó mérnökök munkáját segíti és csökkenti az emberi hiba lehetőségét. A rendszernek köszönhetően a légi jármű repülési alkalmasságáról a gép fordulóidején belül döntést lehet hozni. Az AerinX képes precízen lokalizálni és felmérni a felületi sérüléseket, illetve alapvető technikai információkat szolgáltat a sérült területről.
Az X-Ventures Gamma Kockázati Tőkealapról
Az X-Ventures két alapkezelő, a 2008-ban alakult X-Ventures Alpha Zrt. és a 2012-ben létrejött X-Ventures Béta Zrt., valamint az általuk kezelt négy – összesen több mint 30 milliárd Ft jegyzett tőkéjű – alap tevékenységét koordinálja.
Az X-Ventures Gamma Kockázati Tőkealap egy 13,4 milliárd Ft jegyzett tőkéjű, közel 12 éves futamidejű tőkealap, mely a GINOP 8. (Pénzügyi eszközök) prioritás keretében finanszírozott Intelligens Szakosodási Kockázati Tőkeprogram (GINOP-8.1.3/B-17) alapján jött létre. Az alap befektetési fókuszába elsődlegesen az információs és kommunikációs technológiák (IKT), másodlagosan a Nemzeti Intelligens Szakosodási Stratégiában (S3) meghatározott egyéb nemzeti prioritások, illetve ezekhez kapcsolódó projektek tartoznak.