Lexus TRI-P4, az önvezető autó

Hírek

Egy, a Lexus LS 500h műszaki alapjaira épített, vadonatúj kísérleti autó 2019 tavaszán csatlakozik a Toyota önvezető tesztflottájához, jól mutatva, hogy a világ legzöldebb prémium autómárkájának tartott Lexust is jegyző és a robotika, mesterséges intelligencia és az önvezető autók területén is vezető fejlesztőnek számító Toyota felgyorsította Guardian (Őrangyal) és Chauffeur (Sofőr) nevű önvezető rendszereinek fejlesztését.

A világ leginnovatívabb autógyártója, a Toyota önvezető technológiáinak fejlesztését vezető Toyota Kutatóintézet (TRI) Las Vegasban mutatta be TRI-P4 nevű önvezető kísérleti autóját. A P4 alapja a legfrissebb Lexus LS, feladata pedig a Toyota Guardian és Chauffeur nevű önvezető rendszereinek tesztelése és fejlesztése lesz. Az autóról az alábbi linken tekinthető meg videó.

„A Chauffeur fejlesztésével a teljes, azaz a nagy részben vagy teljesen emberi beavatkozás nélküli önvezetés a cél” – avat be Ryan Eustice, a TRI önvezető rendszerek fejlesztéséért felelős alelnöke. „A Guardian célja ezzel szemben sokkal inkább a vezető terhelésének, igénybevételének csökkentése és nem a teljes leváltása. Az új, tavasszal szolgálatba álló P4 sokat segít nekünk a fejlesztési folyamatok felgyorsításában.”

A P4 rengeteget profitál a műszaki alapokat adó Lexus újgenerációs futómű- és kormányzási technológiáiból, hiszen ezek révén az önvezető funkciók is pontosabban, illetve végső soron egyszerűbben kivitelezhetők. A P4-hez két új kamera is tartozik az autó két oldalán, emellett pedig két új, kifejezetten önvezető autókhoz tervezett képalkotó érzékelő (az egyik előre néz, a másik hátra) is a kísérleti modell része. A képalkotó érzékelők elektronikája különösen pontos dinamikus képalkotásra is alkalmas. A radarok látótere nagyobb a korábbiakénál, ugyanakkor érzékelésük az autó közvetlen környezetében jóval pontosabb.

A nyolc érzékelővel ellátott LIDAR rendszer az előző modellből került át a P4-be. A P4 jóval okosabb is elődjénél, hiszen számítógépeinek teljesítménye nagyobb, aminek eredményeképpen egyszerre több párhuzamos öntanuló algoritmus futtatására is képes, azaz a korábbiaknál gyorsabban tanul. Gyorsabban dolgozza fel az érzékelők adatait, előbb képes reagálni az őt érő hatásokra, a környezet változásaira. A teljes számítógéprendszert az autó hibrid akkumulátora táplálja, a 12V-os akku csak tartalék. Az önvezető rendszer új, átdolgozott számítógépes agya a csomagtartóban kapott helyet és függőlegesen helyezkedik el a hátsó keresztmerevítő mögött. Így a teljes csomagtér-padló szabadon marad. A TRI ismét a michigani Ann Arborban működő CALTY Design Research intézetet bízta meg a formatervezéssel.

„Holisztikusan közelítettünk a feladathoz, mivel a célunk az volt, hogy a lehető legharmonikusabban integráljuk az önvezető rendszer elemeit az új LS dizájnjába” – fogalmaz Scott Roller, a CALTY Design Research vezető formatervezője. „Így születtek meg a technikai töltetet folyékonyan körülölelő formák, enyhe sci-fi beütéssel, a forma és a funkció szétválasztásával.”

A P4-eseket a michigani Yorkban működő TMNA R&D prototípus-fejlesztő részlege készíti majd el, az alapokat sorozatgyártású Lexusok adják.

SOCIAL MEDIA