Kulcsszerep jut a lokációnak az ingatlanpiaci szakértők szerint

Hírek

Megfelelő lokáció esetén továbbra is jó választás új lakás vásárlásba fektetni a megtakarításokat, amely révén a befektetők hosszú távú értéknövekedést és biztos hozamot kínáló befektetéssel tudják megelőzni, hogy megtakarításaik elveszítsék értéküket.

 

Annak érdekében, hogy felhívják a figyelmet a tudatos pénzhasználat és a megalapozott befektetési döntések meghozatalának fontosságára, Magyarország egyik lakóingatlan-fejlesztője, a LIVING és az ELTINGA kutatóközpont közös tanulmányt készített, amelyben ezúttal a befektetési lehetőségeinket vizsgálták.

A két márka a kutatásban az új lakás vásárlási lehetőségét vette részletesen górcső alá: az elmúlt években sokan döntöttek a befektetési célú lakásvásárláskor az új ingatlanok mellett, és vásároltak meg ugyanabban a projektben 2-3 vagy akár több lakást, akár egy egész szintet az adott társasházban. A piaci információk szerint pedig ők voltak azok, akik aktívak maradtak a lakásvásárlók között az elmúlt hónapokban is.

 

Hosszú távon folyamatos az ingatlanok felértékelődése

A lakásba történő befektetés jellemzően egy hosszú távú elköteleződést jelent, hiszen nagyobb kezdeti költséggel lehet számolni. Ebben az esetben a hozam két részből áll, az egyik elem a bérbe adásból származik, míg a másik a lakás értéknövekedéséhez köthető. Új lakásoknál a jelenlegi kínálati bérleti díjakat és kínálati lakásárakat figyelembe véve a bérbeadásból származó hozamrész körülbelül 2,9 és 4,6 százalék között mozgott Budapest különböző kerületeiben 2023 első negyedévében.

A befektetési célú lakásvásárlásoknál a hozam másik elemét a lakásárak-változása jelenti. Az előző ingatlanpiaci ciklus egészét tekintve, vagyis a 2007 és 2023 első negyedéve közötti lakásár-változást figyelembe véve, évesített hozamként több mint 9 százalékos hozammal számolhattak a lakástulajdonosok.

Mindez azt jelenti, hogy a teljes éves hozam bőven 10 százalék felett alakult az ingatlanárak jelenleg tapasztalható megtorpanása ellenére is, egyes kerületekben, mint például a korábban említett 13. kerületben, meghaladhatta a 13 százalékot.

Természetesen a befektetési célú lakásvásárlás esetében fontos kérdés, hogy a jövőben merre tartanak majd az árak. Az eddigi tendenciát megfigyelve 2007 után, a válságban sem igazán csökkentek a hazai új lakásárak, a mostani nagyon magas inflációs környezetben pedig erre szintén kevésbé lehet számítani.

 

Az ingatlan lokációja extra hozamot jelenthet

Ahogy az ingatlanárak alakulásánál is látszódik, elengedhetetlen figyelembe venni azt, hogy a lakásnak milyen a lokációja: a felértékelődő helyszíneken ugyanis további extra hozamokra tehet szert a tulajdonos. Erre jó példa lehet a fővárosban a magas hozamot nyújtó 13. kerület, illetve az itt elhelyezkedő Szabolcs utca környéke, amely jelentős átalakuláson ment keresztül az elmúlt években, az itt zajló építkezéseknek köszönhetően egy új városnegyed alakult ki.

„Örökérvényű, hogy az ingatlanok értéke idővel felértékelődik, azonban fontos figyelembe venni azokat a szempontokat, amelyek tovább növelhetik a lakás értéket. Egy ingatlan értékét elsősorban a lokációja határozza meg, tehát a megvásárolt lakás értékének alakulását az általános piaci tényezők mellett az is befolyásolja, hogy miként változik az adott környék megítélése, keresettsége az évek során, különösen más területekhez képest. A LIVING-nél működésünk alapelve, hogy olyan lakásokat fejlesszünk, amelyek megfelelnek a felmerülő vásárlói igényeknek, illetve az általános piaci helyzetet is folyamatosan figyelemmel kísérjük. Törekvéseink sikerességére meggyőző bizonyíték az ELTINGA kutatóközponttal együttműködve a közös elemzésünk eredménye is: a LIVING lakások is az imént említett, folyamatosan fejlődő városrészben helyezkednek el, mint például a 13. kerületi Kassák Projekt és az ugyanebben a kerületben, a Szabolcs utcában elhelyezkedő Park West lakófejlesztés” – mondta Martin János, a WING vezérigazgató-helyettese, a LIVING lakó üzletágért felelős igazgatója.

 

Fotó: Hopers Studio/unsplash.com

 

SOCIAL MEDIA