Kiemelkedő hazai teljesítménnyel zárult a Raben Group több hónapos képzési programja. Az európai logisztikai piac meghatározó szereplőjeként ismert cégcsoport a legjobb vezetői gyakorlatokra épülő tudásanyag átadásához a gamifikáció módszerét hívta segítségül. A mintegy 1000 munkatárs az elméleti ismeretszerzés után játékos formában adhatott számot a módszerek és eszközök gyakorlati alkalmazásáról. A 45 magyar résztvevő közül ketten is a legjobb 20 közé kerültek.
Tizenhárom ország tapasztalatai
Manager of Choice néven zajlott a Raben Group eddigi legnagyobb szabású vezetőképzési programja. A kezdeményezést a rendszeresen végzett munkavállalói elégedettségi felmérések eredményei és a vezetők visszajelzései inspirálták. A csaknem négy hónapon át tartó projektben a cégcsoport mind a tizenhárom európai leányvállalatának munkatársai megmérették magukat. A cél azoknak a módszereknek a feltárása és rendszerezése volt, amelyek mentén a vezetők hatékonyabbá tehetik a beosztottjaikkal közös munkát, többek között pozitív megerősítésekkel és a személyes fejlődés támogatásával.
Egységes koncepci
A lebonyolítást a cégcsoport és az egyes országok felsővezetőinek részvételével, egységes koncepció alapján tervezték meg. A tudásanyagot „Az ideális vezető – A legjobb vezetői gyakorlatok” című kiadványban foglalták össze. Ebben öt témakör, a toborzás, a beillesztés, a fejlesztés, a mindennapok és a kilépés köré szervezve összegezték az elmúlt évtizedekben felhalmozódott tapasztalatokat. A Raben Trans European Hungary Kft.-nél az egyes témákról a felsővezetők 1,5–2 órás tréningeket is tartottak, majd következett a játék.
Gyümölcsöző kezdeményezés
A résztvevők interaktív, online platformon lebonyolított játék keretében adhattak számot arról, hogy mennyire hatékonyan sikerült elsajátítaniuk az ismeretanyagot. A témakörök mentén öt modulra osztott verseny alapvetően angol nyelven zajlott, a bővebb válaszokat, kreatívabb megoldásokat igénylő feladatokat azonban anyanyelven is teljesíthették. Az egyes modulokon belül mindenki tetszőlegesen gazdálkodhatott az idejével, ugyanakkor a végső eredményt a gyorsaság is befolyásolta.
A helyi HR-osztályok a tesztkérdésekre adott válaszokat megoldókulcs alapján, a többi feladatot sztenderd elbírálási szempontok szerint értékelték. Az egyéni előrehaladást – amely a mindvégig átlátható volt – egy virtuális almafa fejlődésén keresztül követhették nyomon a résztvevők, az elvetett magtól a gyümölcsök éréséig. Az aktivitás fenntartására a programba a kártevők megjelenését is kódolták, ezzel is minél jobb teljesítményre sarkallva a vezetőket.
Kállay-Szabó Gabriella, a Raben Trans European Hungary Kft. HR-vezetője szerint „a Raben szervezeti kultúrájából fakad, hogy az elégedettség nemcsak az ügyfelekkel és az üzleti partnerekkel való kapcsolat fokmérője, hanem mindenkire vonatkozik, aki ennek érdekében dolgozik. A gamifikációs program lebonyolítási módja több szempontból is előnyös volt. Az online formátum a koronavírus-járvány idején is mindenki számára lehetővé tette a részvételt, emellett válaszolt arra a 21. századi kihívásra is, hogy hogyan szólítsuk meg egyszerre a lehető legtöbb korosztályt. A virtuális térben zajló játék az ismeretanyag implementálásának is egy új, könnyebb módja.”
Kovács Angéla, a Manager of Choice 11. helyén végzett IT-vezető elmondta: „A korábban ismert vezetőképzési módszerekhez képest a gamifikáció legnagyobb előnyét a strukturáltságban látom. A moduláris felépítés logikus és átlátható, egyes feladatok pedig kifejezetten szórakoztatóak voltak. Nagyon szeretek játszani, versenyezni, emiatt különösen élvezetes volt, hogy a cégcsoport valamennyi tagjának munkatársai részt vettek a sorozatban. A program során elsősorban a hazai kollégák teljesítményét igyekeztem nyomon követni, és nagyon örültem, hogy velük együtt előkelő helyet szereztünk a magyar leányvállalatnak is.”
Molnár Martin, a Raben Trans European Hungary Kft. kontrollingvezetője a 13. helyet szerezte meg. A versenyszellemmel és a motivációval kapcsolatban úgy fogalmazott: „Szeretek mindenben maximális teljesítményt nyújtani, és nyerni is, mégsem rivalizálásként éltem meg a gamifikációs programot. Elsősorban az vezérelt, hogy egy esetleges kiemelkedő eredménnyel előtérbe kerülhet a kontrolling- és a pénzügyi osztály munkája is, így mindenki számára láthatóvá válik az az elhivatottság és teljesítmény, amit a terület nyújt a cégnek a színfalak mögött. Nagyon büszke vagyok a kollégáimra, akik készséggel segítették a részvételemet.”
A Manager of Choice első húsz helyezettjét egy varsói stúdióban, biztonságos körülmények között megrendezett virtuális díjátadón részesítették elismerésben. A jutalmul kapott, különleges európai helyszínekre szóló utazásokra később, a járványügyi korlátozások enyhítése után kerülhet sor.