Május 25-én telt házzal rendeztük meg a Publicis palotában a Branding/rebranding az FMCG szektorban című konferenciánkat. A következő hetekben rövid összefoglalókat közlünk az összes prezentációról. Ma Sipos Zsolt prezentációját foglaljuk össze a digitális shopper marketing lehetőségeiről.
Sipos Zsolt, az Offerista értékesítési vezetője kutatásokon alapuló előadásában arról beszélt, hogy az elmúlt években szignifikánsan csökkent azoknak a száma, akik hagyományos, nyomtatott szórólapokon és reklámújságokon keresztül tájékozódnak az aktuális akciókról. A magyarországi fogyasztói szokásokhoz nagyon hasonló képet mutató Ausztriában mérték fel a piaci trendeket, és megállapították, hogy szomszédunknál 2016-2022 között harmadával csökkent azoknak a száma, akik még olvassák a szórólapokat (80,6%-ról 60,8%-ra), miközben a megkérdezettek negyede már kifejezetten azt kéri, hogy ne dobjanak be ilyet a postaládájába. A hibrid használat a jellemező: a fogyasztók 92%-a megnézi a nyomtatott és az online szórólapokat is, miközben 60%-uk hetente legalább egyszer, minden harmadik hetente többször tájékozódik online, és 55%-uk egyáltalán nem hiányolná a nyomtatott reklámújságokat.
A válaszadók 96%-a szeret akciós ajánlatokat kapni, ám a kereskedőknek ez komoly terhet jelent, a nyomtatott szórólapok előállítása egyre drágább, az elmúlt három évben közel duplájára nőtt a papír ára. Ebben a helyzetben nem mindenki teheti meg azt, amit a Schwarz-Group (Lidl, Kaufland) megtett, hogy saját papírgyárat vegyen. A többiek számára viszont ott a digitális út.
Az Offerista Németországból indult, mára Európa legnagyobb shopper marketing cégét hozta létre, több mint 20 országban aktív, csoportszinten 500 millió euró árbevétellel.
Hogy működik ez a digitális szolgáltatás? Induljunk ki abból, hogy a fogyasztók manapság nem igazán lojálisak. Jó, ha az adott brand vagy kereskedő már elindult a digitális érettség útján, van egy saját applikációja vagy weboldala, amelyen keresztül terjeszti az akciós ajánlatokat. De ez csak annyit ér, mint egy szórólap az üzletben. A vásárlói útvonal minden egyes pontján érdemes megszólítani a fogyasztókat, ebben segít az Offerista.
Az akciógyűjtő oldalakon a legtudatosabb vásárlók gyűlnek össze, de az Offerista ennél szélesebb réteget ér el egy összetett kiadói hálózaton keresztül, saját technológiával, amelyben megjelenik számos egyéb platform, a kereskedő saját médiája mellett az Offerista és partnerei leafletjei, appjai, szórólapjai, a közösségi média és a videós megoldások – mindezek együtt jelentenek egy kumulált, sokkal hatékonyabb elérést. Olyan kereskedőkkel dolgoznak együtt, mint a Pepco, a SPAR vagy a DIEGO.
Az ökoszisztéma eredményessége mérhető, és meg is mérték egy partner segítségével. A kiindulópont az volt, hogy a kereskedőnek van egy alap árbevétele, amit a digitális promócióival tovább lehet növelni. A felmérésben 8 hétig vizsgálták 90 teszt- plusz 90 kontroll-üzlet tranzakcióit. Nem az egész reklámújságot mérték le, hanem kimondottan adott termékeket promotáltak a kampány során. Az összes üzlet átlagát tekintve a promócióval támogatott üzletek 34 százalékkal magasabb árbevételt értek el, mint a kontrollcsoport üzletei.