Kiskeredelemi felmérés: Hatékony párbeszéd, bérlőcentrikus megoldások

Hírek Kiemelt

A kiskereskedelmi bérlők 98 százaléka a járványhelyzet alatt egyeztetést kezdeményezett az üzlethelyiségek bérbeadóival, akikkel Magyarországon nagymértékben sikerült bérlőcentrikus megoldásban megállapodniuk – derült ki a CBRE Magyarország hazai és régiós kiskereskedelmi felméréséből. A kiskereskedelmi üzletek bérlői egyértelműen az online értékesítés erősebb jelenlétében és a hatékonyabban szervezett üzlethálózat kialakításában látják a megoldást.

 

Növelik az online értékesítést és kevesebb üzletet nyitnak

A járványhelyzetben kiemelt fókuszba került az online értékesítés, ezt erősítették meg a megkérdezett kiskereskedelmi bérlők is a CBRE Magyarország legfrissebb felmérése szerint. Fontos, hogy nemcsak rövidtávon, hanem hosszútávon gondolkodva is növelni szeretnék a hazai kiskereskedelem szereplői az online jelenlétüket, így minden második bérlő szeretne is ebben erősödni. Továbbá a válaszadók 57%-a állítja, hogy ez a fajta értékesítés korábban nem képezte az alapvető üzleti stratégiájuk részét, hanem a koronavírus hatására kezdtek el nagyobb hangsúlyt helyezni ennek a területnek a fejlesztésére.

Az online térben való fejlődés mellett kiemelték, hogy előre láthatóan kevesebb üzletet fognak üzemeltetni (rövidtávon a válaszadók 27%-a, hosszútávon 45%-a). Viszont előtérbe helyezendő, hogy a tervezetten kevesebb üzletnyitás mellett törekedni fognak arra, hogy hatékonyabb elhelyezkedése legyen az üzleteknek, így a mennyiség helyett a minőségre kerülhet majd a jövőben a hangsúly.

 

Hogyan érzékelik a bérlők a koronavírus hatását?

A CBRE megvizsgálta, hogy a kiskereskedelmi bérlők milyen kulcsterületeken érezték a leginkább a koronavírus hatását. Legfontosabbként a válaszadók több, mint 85%-a a jelentős bevételkiesést emelte ki. Másodsorban, a kialakult pénzügyi helyzet miatt, az ingatlanbérléshez kapcsolódó díjak kifizetése jelenti a nehézséget a számukra. Harmadrészt a vásárlóik és saját dolgozóik egészségügyi biztonságának megteremtését és fenntartását jelölték meg a legnagyobb kihívásnak.

Bérlőcentrikus párbeszéd bérlők és tulajdonosok között

Jó hír, hogy a nehéz helyzetben szinte minden bérlőnek (98%) sikerült beszélgetést folytatni a tulajdonosi oldallal, és a megkérdezettek 90%-ának sikerült is valamilyen kompromisszumot kötnie a járvány okozta gazdasági környezetben. A bérlők nagy része bérleti díj kedvezményről, a bérleti díj megszüntetésről, valamint átstrukturálásról tárgyalt.

A magyarországi helyzettel szemben például a Csehországban a CBRE által végzett hasonló felmérés esetében a kiskereskedelmi bérlők 56% nem kapott semmilyen kedvezményt a tulajdonosi oldaltól, viszont 39%-uk részesült állami támogatásban, így elmondható, hogy ténylegesen a bérlőknek 17%-a nem kapott valamilyen formában támogatást. Ez alapján a hazai piacon a tulajdonosi oldal kompromisszumkészebb, bérlőcentrikusabb hozzáállást tanúsít a koronavírus okozta hatások bérlői kezelésében és a hosszú távú együttműködést tartja szem előtt.

 

 

SOCIAL MEDIA