Késik az e-kereskedelem forradalma

Hírek

Legalábbis a Geometry Global szerint, akik nemzetközi kutatásukban az okokat keresték.

Egyre több időt töltünk az interneten, ahol közösségi életet élünk, híreket olvasunk, bankolunk, szórakozunk, videót nézünk, zenét hallgatunk, vagy éppen a megvásárolandó termékről tájékozódunk. Leginkább csak tájékozódunk, és egyelőre ritkán vásárolunk, mert az e-kereskedelem robbanásszerű fejlődése úgy tűnik, még várat magára. A rendszeres, rutinszerű online vásárlás mindössze a megkérdezettek 7 százalékánál bevett gyakorlat, ami 2 százalékos növekedést jelent 2011-hez viszonyítva – derül ki a Geometry Global Connected Shopper kutatásából.

„Az online vásárlás sokak által megjósolt forradalma még nem következett be. Ennek számos oka van. Egyrészt, az emberek vásárlási döntéseiben még mindig fontos szerepet játszanak a bevásárló utcák és az ott zajló élet. Másrészt számos biztonsági, adatvédelmi és más típusú akadályt látnak a fogyasztók az online vásárlásban. Minden esetre a trend pozitív, az online csatornák iránt való érdeklődés egyre nő, amit jól mutat az is, hogy a rendszertelen (havi egy alkalommal való) vásárlások száma látványosan, 59 százalékról 89-ra ugrott az elmúlt három év során. Ráadásul egy-egy termékkategóriának kifejezetten ez a terepe” – magyarázza Cesar Montes, a Geometry Global EMEA régióért felelős vezető stratégiai igazgatója.

A Connected Shopper három fő akadályát látja az online vásárlások térnyerésének.
Az egyik leggyakoribb visszatartó erő a biztonsági, adatvédelmi okokban keresendő, hiszen sokan még mindig nem érzik biztonságosnak a netes fizetést. Mindössze a megkérdezettek 26 százaléka nyilatkozta azt, hogy megéri számára kiadni személyes adatait cserében az e-kereskedelem által nyújtotta előnyökért. A kutatásban részt vevők 69 százaléka elismeri, hogy az e-kereskedelem megkönnyíti az emberek életét és 67 százalék egyetért azzal az állítással, hogy a következő években az online vásárlás teret hódít és az összvásárlások jelentős részét teszi majd ki.

Másrészt az e-kereskedelem vártnál lassúbb fejlődése nagyban tulajdonítható annak, hogy a vásárlási döntésekben még mindig nagy szerepet játszanak a hagyományos üzletek. A válaszadók 88 százaléka elsősorban azért megy be egy boltba, hogy lássa „élőben” a terméket, 65 százalék pedig itt tájékozódik az árakról. Ugyanakkor egyre inkább jellemző a digitális eszközök használata a hagyományos boltokban is: tízből hatan használják a mobiljukat vagy tabletjüket, ha fizikailag belépnek egy üzletbe. Árakat hasonlítanak össze, véleményeket olvasnak, lefotózzák az adott terméket, vagy éppen leellenőrzik, hogy online kedvezőbb áron be tudnák-e azt szerezni.

A tanulmány arra is rávilágított, hogy annak ellenére, hogy az elmúlt tíz évben a közösségi média mennyire átalakította internetezési szokásainkat, a felhasználók nem látják a márkákhoz való kapcsolódás előnyeit ezen a platformon. A válaszadók 40 százaléka semmilyen késztetést nem érez, hogy márkákkal „barátkozzon” a világhálón. Legtöbben csak akkor értékelnék egy-egy márka „közeledését”, ha valamilyen hasznuk, előnyük származna a branddel való „barátságból”. Azonban a vásárlók 70 százaléka üdvözölné a geolokációs alapon mobiljukra érkező ajánlatokat vagy kuponokat.

SOCIAL MEDIA