A világ számos országa után Magyarországon is elérhető a Shopping-hirdetés, a Google új, termékalapú hirdetési megoldása és fel fogja forgatni a piacot: élénkül a verseny, lesznek nyertesek és vesztesek, de a vevők mindenképpen jól járnak.
Az új keresőhirdetési megoldás abban tér a hagyományos szöveges Google hirdetéstől, hogy a legjobb ajánlatokat mutatja a keresett termékre a kereső legfelső sorában, képpel, árral és a boltok nevével. A legjobb ajánlat azt jelenti, hogy ha több bolt kínálja ugyanazt a terméket, nagy valószínűséggel annak a hirdetése fog megjelenni, amelyiknek jobb az ára – magyarázza Szabó László, a Growww Digital online növekedési szakértője.
A transzparencia élénkíti a versenyt, amivel a legjobban a vevők járnak. Összehasonlíthatóvá válnak a legjobb ajánlatok, mellyel minden eddiginél könnyebben hozhatnak tudatosabb vásárlási döntéseket. Mindez a vállalkozásoknak is előnyös, mert lehetővé teszi a hirdetések pontosabb célzását, nagyobb forgalmat, több vásárlást generál. Azonban korántsem mindenkinek.
Óriási növekedési lehetőség
Az új hirdetési formátum fenekestől forgatja fel a piacot, szeizmikus méretű változásokat okozva egy-egy szegmensben. A tengerentúli adatok azt mutatják, hogy a Shopping kampányok hatékonysága átlagosan 30 százalékkal jobb, mint a hagyományos keresőhirdetéseké. Ugyanakkor a Growww Digital nemzetközi piacokon szerzett tapasztalatai szerint a Google keresőből érkező forgalom akár 70-80%-a is származhat a Shopping-hirdetésekből.
Ebben a helyzetben felértékelődik a márka és a stratégia jelentősége. Mivel a Shopping-hirdetésekben könnyebben összehasonlíthatók az ajánlatok, minél erősebb egy márka, annál nagyobb valószínűséggel választják hasonló ajánlat esetén – mondta Szabó László. A nemzetközi gyakorlat azt mutatja, hogy a Shopping-hirdetés a tömegtermékek piacán a nagy e-commerce szereplőknek kedvez leginkább, akik kedvezőbb árakkal, erős márkával, fejlett stratégiával dominálni tudják ezt a felületet. A kisebb vállalkozások olyan réspiacokon tudnak sikeresek lenni, ahol nem konkurálnak nagy versenytársakkal. Ezen a réspiacon aztán erős márkát építhetnek és idővel meghatározóvá, akár piacvezetővé válhatnak.
Export kiskapu
A Google Shopping számos export piacra nyit kiskaput. A világ sok országában már működnek a Shopping-hirdetések. Ezen a platformon keresztül könnyebben átjárhatók lesznek a határok, mivel ezen típusú termékkampányokat könnyebb lokalizálni. Ezért, aki a hazai Shopping-hirdetéseket dominálni tudja, akár külföldi piacokra is léphet. Ez azonban egyben veszély is, mert a külföldieknek már széleskörű tapasztalatuk van a Google Shoppinggal, és könnyebben be tudnak lépni a magyar piacra – mondta a Growww Digital szakértője. A tapasztalatok szerint, akik egy új technológia bevezetésénél időben belevágnak, lefölözik a piacot. Hónapokba, akár évekbe telhet, amíg egy új formátum elterjed és aki gyorsan reagál, akár a piac élére ugorhat. Ez játszódott le a webshopok, a PPC kattintás alapú hirdetések, a közösségi média megjelenésekor. Érdemes minél előbb lépni.
Azonban nem elég gyorsnak lenni. A sikerhez újra kell gondolni az online üzleti stratégiát, rendet kell tenni a termékkatalógusban – ami egy nagyobb webáruházban több ezer terméket is jelenthet – valamint új, Shopping alapú kampányokat kell felállítani a Google hirdetési fiókokban. Ezen felül a sikerhez adatalapú döntéseket kell hozni. Elengedhetetlen a webanalitika – például Google Analytics – haladó szintű alkalmazása, haladó árfigyelés, a versenytársak ajánlatainak naprakész ismerete és nem utolsósorban a növekedési szemlélet.
A világ legnagyobb piacain a már 2012 óta létezik ezen a néven a Shopping-hirdetés. Az uniós bevezetést versenyjogi akadályok lassították. Magyarországgal egy időben Romániában és Szlovákiában is elindul a szolgáltatás, mely jelenleg mintegy 30 országban működik el világszerte. A bevezetés kezdeti időszakában a hirdetők egy kis százalékának elérhető a Shopping-hirdetés, de a közeljövőben minden hirdető számára hozzáférhetővé válik.