Íme a GR Yarisból épített rally csodafegyver

Hírek Kiemelt

A Toyota GR Yarisról születése pillanatában tudni lehetett, hogy a Rally Világbajnokság tüzében kovácsolták, és a WRC aranykorát élő autógyártó ezt szánta új versenyautója homologizációs alapjául. Jarri-Matti Latvala, a TOYOTA GAZOO Racing WRC istállójának korábbi pilótája és jelenlegi csapatfőnöke pedig úgy fogalmazott az autó kapcsán, hogy ez az az utcai sportautó, ami a világon a legközelebb áll a valódi WRC autókhoz. A modell a jelek szerint a  Toyota ausztrál részlegét is megihlette, a Toyota Australia és a Neal Bates Motorsport  ugyanis a Toyota GR Yaris alapjaira építette fel vadonatúj versenygépét, a GR Yaris AP4 (Asia-Pacific 4WD) modellt. A TOYOTA GAZOO Racing Australia először április 9-11-én Canberrában áll rajthoz az ARC sorozatban, a National Capital Rally futamon. A két AP4 modellt a Bates testvérek vezetik majd: Harry – a jelenlegi ARC bajnok – és Lewis.

A Toyota Australia vadonatúj rallyautót épített a a GR Yaris alapjaira, amely a GR Yaris AP4 (Asia-Pacific 4WD) nevet kapta. Az új gép első versenye az április 9-11. között Canberrában megrendezésre kerülő Netier National Capital Rally lesz. Az Ausztrál Rally Bajnokság (ARC) első futamán a két vadonatúj Toyota GR Yaris AP4-est a gyár támogatásával induló TOYOTA GAZOO Racing Australia (TGRA) csapatának pilótái, Harry és Lewis Bates vezetik. A TGRA csapatvezetője a négyszeres ausztrál rallybajnok Neal Bates, akinek idősebb fia, Harry a címvédő ausztrál rallybajnok, kisebbik fia, Lewis pedig a 2019-es ARC-szezon második helyezettje. Az új GR Yaris AP4 versenyautókat a Toyota Australiával együttműködve a Neal Bates Motorsport (NBM) tervezte és építette. A Toyota Australia már hosszú ideje támogat ausztrál csapatokat az ARC bajnokságban, de ez az első alkalom, hogy aktívan közreműködött az autók fejlesztésében; a karosszériát például a termékfejlesztő részleg tervezte. Neal Bates elmondta, hogy nagyszerű élményt jelentett számára közvetlenül a Toyota Australia csapatával dolgozni.

„Remek közös munka volt az autók megalkotása, már alig várjuk a hétvégi bemutatkozó futamot. A szuper dizájn ez esetben nem csak egy jól kinéző autót jelent; egyebek mellett a sárhányó és a lökhárító formájának finomhangolásával, a Toyota fejlett technológiájának segítségével aerodinamikai áttörést értünk el. A TOYOTA GAZOO Racing Europe csapatával is együttműködtünk, a GR Yaris 1,6 literes háromhengeres turbómotorján végeztünk apró módosításokat, hogy megfeleljenek az AP4 előírásoknak, és közben megtartsák a rallyversenyzéshez szükséges extrém gyors gázreakciót és az optimális vezethetőséget” -avat be Bates.

Neal Bates és ötfős csapata (Lewis Bates, Sam Elliot, Chris Shore, Anthony Caldwell és a formatervezési igazgató Darryl Bush) munkaórák ezreit töltötték azzal, hogy lecsupaszítsák az eredeti GR Yaris utcai modelleket, és felépítsék belőlük az GR Yaris AP4 rally versenyautókat. Bates elmondta, hogy a munkát nagyban megkönnyítette, hogy már az eredeti modellek tervezésénél is gondoltak a rallyversenyekre.

„Az egyik fantasztikus dolog az autóval kapcsolatban, hogy rally-átalakításhoz tervezték és nagyon csekély a saját tömege. Mindez a kompakt turbómotorral és összkerékhajtási rendszerrel együtt azt jelenti, hogy a GR Yaris a korábbi autókhoz képest fantasztikus alapot nyújt egy rallyautó felépítéséhez. Az autók létrehozása tökéletesen megmutatta, hogy miről is szól a TOYOTA GAZOO Racing: ez egy olyan versenyautó-márka, amely közvetlenül kapcsolódik az autósport világához, és az ott tanultakat, valamint a technológiákat beépíti az utcai modellekbe” – teszi hozzá Bates.

 

Világklasszis versenyautó helyi versenyekre

A GR Yaris AP4 modellek megfelelnek az AP4 kategória előírásainak: az autók nagyon közel állnak a globális WRC-2 specifikációhoz, a Rally Világbajnokság (WRC) 2. kategóriájában versenyző gyári Rally2 és R5 modellekhez. A rally szabályai szerint a karosszéria fő elemeit – mint az eredeti GR Yaris ajtókat és a tetőt – meg kell tartani, minden egyéb részleten lehet változtatni. Az eleve előnyt jelentett, hogy a GR Yaris alumínium ajtókkal és karbonszálas tetővel készül, mert ez kis tömeget és alacsony súlypontot eredményez, ami tökéletes a versenyautók kialakításához.

Az emberek azt gondolják, hogy egy rallyautó csak egy átalakított utcai modell, pedig igazából ez egy murvára kialakított szupersportkocsi, és az építési folyamata is megegyezik egy szupersportkocsi létrehozásával. A rallyautóban a sztenderd karosszériát kell használni, de természetesen egy kicsit módosítani is lehet rajta, aminek a lényege a tömeg csökkentése” – árula el Bates.

A kategóriában a minimális tömeg 1230 kg, az NBM által épített két AP4 modell súlya viszont bőven ez alatt van, ezért ballasztot kell majd használniuk, hogy az autó megfeleljen az előírásoknak. A karosszéria tömegének csökkenése részben az üvegszálas motorháztetőnek és csomagtérajtónak, a 3D nyomtatással készült könnyű tükröknek és motorháztető légbeömlő nyílásnak, valamint a könnyű és biztonságos Perspax ablakoknak köszönhető. A versenymotor alapja a GR Yaris erőforrása. A blokk, a hengerfej és a szívócsonk sztenderd, de egyedi a kipufogórendszer, és a motorban 1,5 bar maximális turbónyomással működő feltöltő dolgozik, emellett levegőszűkítőt is be kellett építeni, hogy megfeleljen az AP4 előírásoknak. A konkrét egyedi teljesítményadatok nem publikusak, de Bates elmondta, hogy várakozása szerint a motor teljesítménye nagyobb lesz, mint a GR Yaris 200 kW és 370 Nm-es adatai. A motor egy Sadey hatfokozatú szekvenciális sebességváltón keresztül adja le teljesítményét, az NBM szabvány alapján szabályozott sebességfokozatokban.

Az összkerékhajtási rendszer alapja szintén a Sadey, a szabályoknak megfelelő zárt központi differenciálművel, amely a forgatónyomatékot 50/50 arányban osztja el az első és a hátsó tengely között. A motoron, a sebességváltón, a kardántengelyen és az 1,8 fordulatot megtevő, bal oldali kormányon kívül minden, az új GR Yaris AP4 modellbe épített alkatrészt az NBM készített, vagy Ausztráliában szerezték be. Annak érdekében, hogy sikerrel birkózzon meg a hosszú és kemény versenyekkel, az NBM 50 mm-rel megemelte az első rugótornyokat; a rendszer minden elemét házon belül tervezték és gyártották. A Murray Coote Australia (MCA) felfüggesztése elöl 265, hátul 280 mm plusz rugóutat enged meg. A Toyota Australia marketingvezetője, John Pappas elmondta, hogy fantasztikus volt látni, ahogy a GR Yaris egy világklasszis rally-versenyautóvá alakul, és büszke arra, hogy a Toyota Australia ilyen gördülékenyen és hatékonyan dolgozott együtt a Neal Bates Motorsport csapatával ezen az izgalmas projekten.

„Együttműködésünk a Neal Bates Motorsport csapatával már 1989 óta nagyon sikeres, amikor Neal először versenyzett Bathurstben a Toyota Team Australia tagjaként, most pedig nagy izgalommal várjuk a világ első GR Yaris AP4 modelljének bemutatkozását, hiszen az autót az NBM csapatával együttműködve terveztük és építettük.”  teszi hozzá John Pappas. „Pilótaként Neal rendkívül sikeres 30 évet tudhat maga mögött, most pedig a TGRA csapat vezetőjeként e két fantasztikus GR Yaris AP4 rally autó építésével további sikerek várnak rá. A legjobbakat kívánjuk a TGRA csapatnak a 2021-es ARC-szezonra, és az autó ‘származása’ alapján reméljük, hogy Harry és Lewis a dobogó tetején állnak majd.”

SOCIAL MEDIA