Többek között Garancsi István és Somlai Bálint jelentkeztek a MÁV által meghirdetett állomásfelújítási pályázatra – cserébe kereskedelmi célra hasznosíthatnák a területeket. A legtöbb ajánlat a Déli pályaudvarra érkezett, a Nyugatira a terézvárosi önkormányzat is pályázott, míg a siófoki pályaudvarban senki sem látott fantáziát – írják.
A MÁV november 29-én hirdette meg állomásfelújítási programját. Az állami vasúttársaság olyan befektetők, ingatlanfejlesztők jelentkezését várta, akik az ingatlanok egy részének korlátozott időre szóló, kereskedelmi célú hasznosításáért cserébe vállalják az adott állomásépület megújítását a környezetével együtt.
A beruházást rengeteg kritika éri, mivel 99 évig a magáncégek üzemeltethetik az ingatlanokat a felújításért cserébe, amit Vitézy Dávid fővárosi képviselő a közösségi oldalán évszázados ingatlanpanamának nevezett.
A Szabad Európa információi szerint a siófoki pályaudvarra egy ajánlat sem érkezett, ezzel szemben a Déli pályaudvarra a Szeivolt Éptech Kft., a Market Asset Management Zrt., a Wing Zrt. és a Raw Development Kft. is adott be pályázatot.
A Szeivolt Éptech Kft. nemcsak a Délire, hanem a Keleti pályaudvarra is adott ajánlatot. A társaság egyedüli tulajdonosa Szeivolt Csaba. A vállalkozás honlapján referenciaként leginkább családi házak fotói vannak feltüntetve.
A Nyugatiban a lap szerint a VI. kerületi önkormányzat is fantáziát látott. Ez nem véletlen, hiszen Soproni Tamás, Terézváros momentumos polgármestere a MÁV pályázatának megjelenése után azt állította, hogy magánkézbe vándoroltatná a kormány a Nyugati pályaudvar környékén lévő vasúti területeket. Ez szerinte ellehetetlenítené a Podmaniczky park létrehozását, amelynek megvalósításáért évek óta küzd a VI. kerület. A Telex kérdésére az Építési és Közlekedési Minisztérium ezt cáfolta, szerintük az állomásmegújítás-program a megpályázott állomásépületek – vasútüzemtől szigorúan elválasztott – épített részén teszi csak lehetővé a kereskedelmi célú hasznosítást.
A Nyugati pályaudvarra ezen kívül az Erdei Bálinthoz köthető Redwood Real Estate Holding adott be pályázatot.
A Kelenföldi pályaudvar esetében a Futureal csoporthoz tartozó Cordia adott be pályázatot. A Cordia rengeteg társasházat épített a fővárosban, jelentős szereplő a piacon. A cég társtulajdonosai között van Futó Péter és Futó Gábor.
A Raw Development Kft. a Déli mellett a Kelenföldi, a győri és a szegedi pályaudvarra is pályázott. A céget a piacon Matolcsy György körének érdekeltségeként emlegetik, mivel ez a társaság újította fel Magyar Nemzeti Bank (MNB) székházát 55 milliárd forintért és az MNB-hez tartozó Széll Kálmán téri Postapalotát 32 milliárd forintért – írják.
Photo by bruce mars on Unsplash