Régen elég volt egy reklámban felvillantani azt, hogy Hurka Gyurka, és máris tudta mindenki, miről van szó. Ma már a hirdetés kinőtte magát, iparággá vált – és pont ez csökkenti a hatékonyságát és emeli egekbe az árát.
Az ipari termék sajátja, hogy ipari: idejétmúlt már maga is, hiszen konfekció, egy kaptafára készül. „A cég, ha sikeres szeretne lenni, új irányokat, és ami a legfontosabb: saját utat kell hogy válasszon, hogy elérje a vásárlókat” – fejtette ki Langmár Zsuzsanna, a Langmár Kommunikáció vezető tanácsadója, hozzátéve: „A jelszó: legyünk hitelesek. Legyünk önmagunk.”
Hirdetni mindenki tud, de célozhatjuk a szívet is
Nem minden hirdetés Hirdetés, és nem minden hírverés veri a konkurenciát. Nézzünk egy konkrét példát: ez legyen a Marvel képregénycég, amely az elmúlt évtizedben nagyot robbantott, gyakorlatilag maga alá gyűrte a filmes piacot. Ez csak és kizárólag a mozinak köszönhető? Annak, hogy a brand, a hősök, amik majd egy évszázada uralták a képregényes ponyva piacot, a vászonra kerültek fel?
Messze nem. A Marvel nagyon okos, és hiteles (vagy nagyon annak tűnő) kommunikációt folytatott a működése során. Mert például amikor a filmből ismert színészek a karakterüknek öltözve nagybeteg rajongókat látogattak meg, az pr-akció volt, de a cég ezzel közölte azt is, hogy a rajongóik fontosak számukra. A rajongók pedig valószínűleg életre szóló élményt kaptak azáltal, hogy kezet rázhattak Pókemberrel, Vasemberrel vagy Amerika kapitánnyal – írják.
Hirdetés szempontjából mi a tanulság?
- Az önkénteskedést lehet öncélúan használni, de nem minden célzott önkénteskedés öncélú.
- A hirdetés önmagában nem elég a sikerhez.
- A közösségépítés fontos, sőt, egyenesen elsődleges.
Meg kell mutatni a cég arcait, hogy a megrendelő jó ismerősként kezeljen minket
Ahogy Langmár Zsuzsanna fogalmaz: „A bélyeggyűjtés szuper hobbi, de egy cég számára hasznosabb az elégedett vevők véleményének megőrzése. Nem strigulákat, nem Excel-adatokat szeretnénk.”
Azaz a vásárló már nem elégszik meg azzal, hogy egy a sok közül, partner szeretne lenni. Most, amikor a Facebookon bárki kiírhatja a véleményét bármiről, most, amikor az egyén nem egy a sokból, hanem valóban azt érezheti, hogy számít (hiszen a közösségi média pont ezt sulykolja belé nap nap után), akkor meg kell mutatnunk, hogy kik vagyunk, mit kínálunk, és – ami a legfontosabb – milyenek vagyunk mi magunk is. Miért? Mert akkor nem egy cég leszünk a sok közül, hanem az a cég, ami mindig tudja, mit szeretne a partnere.
„Az egyéni stílus, a brandünk csak az alap – mondja. – A cégnél emberek dolgoznak, akik embereknek akarnak eladni. Legyen a hangsúly az értéken! Ami minden dolgozónkban, alvállalkozónkban, szövegíróban és szakemberben ott van.”
Azaz:
- Merjünk a hirdetésünkkel kitűnni úgy, hogy megmutatjuk: nálunk mindenki a saját, hozott értékeivel erősít minket, és teszi a cégünket egyedivé.
- Mutassuk be, ki hogyan és miért tesz minket különlegessé.
- Hirdessünk azzal, amivel a konkurencia nem tud versenyezni: saját magunkkal.
A vélemény erősít, a kritika előretol
„Sok cég nem meri kikérni a vevők álláspontját – igazából érthetetlen, hogy miért, hiszen a kritika előre visz, csak azt mutatja meg, miben kell változtatnunk, merre kellene fejlődnünk tovább. Sőt: a partnernek számít, ha kikérjük a véleményét. Miért ne számítana? Pont ettől lesz ő a fontos személy, az a vevő, aki elmondhatja, ha valami olyasmit tapasztalt, amit nem feltétlenül tart bennünk jónak” – mondja a Langmár Kommunikáció vezetője.
Ez elégedettséghez vezet. Az elégedett vásárló pedig arra tol minket, amerre mennünk kell: a fejlődés felé. Merjünk véleményt kérni! Nem leszünk tőle kevesebbek. Sőt. Ne féljünk se az újtól, se saját magunktól! Ha őszinték vagyunk a céges kommunikációban is, ha fel tudjuk mérni, hogy a cégnél ki milyen értéket képvisel, csodákra lehetünk képesek – teszik hozzá a közleményben.