A Márkamonitor május elején Koronavírus Krónika címmel kisinterjú-sorozatot indított. A legkülönbözőbb szektorokban dolgozó kollégákat kérdeztük arról, hogyan érintette a cégét és az iparágát a pandémia, és ő maga milyen tanulságokat vont le az elmúlt hetek mindent felforgató eseményeiből. A járványhelyzet azóta enyhült, fokozatosan megszűnnek a korlátozások, napról napra alakul az, amit új normalitásnak nevezünk. A kisinterjú-sorozat folytatódik, de mostantól Restart Krónika a címe.
Mai beszélgetőpartnerünk Guttengéber Csaba, az Atmedia ügyvezetője.
A médiaiparban már temették a rádiót, a nyomtatott sajtót, egy idő óta a televízió is bekerült ebbe a sorba. Eközben a televíziók reklámbevétele tavaly 4 százalékot nőtt, és elérte a 63 milliárd forintot. Azt az árbevételt sokak szerint idén aligha lehet majd megközelíteni a járvány okozta gazdasági visszaesés miatt. Szerinted hogyan alakulhat az idei év a tévés piacon?
Most még korainak vélem, hogy a piac egészéről véleményt mondjak. A saját idei számainkat (televízió, online, rádió) illetve a piaci információkat figyelembe véve, a televízió esetében számítok százalékosan a legkisebb csökkenésre. Úgy vélem, hogy a terveinktől várhatóan elmaradunk, de ez a csökkenés a tavalyi teljesítményünkhöz képest alacsonyabb mértékű lesz, mint a tévépiaci átlagos visszaesés. Ugyanakkor már vannak pozitív jelek is, a kezdeti piaci pánik csökkenése után jó néhány partnerünk már többletköltési igénnyel jelentkezett, így amennyiben őszig visszaáll az élet a megszokott kerékvágásba, akkor az év hátralévő részére optimistán tekintek.
A két nagy kereskedőház évek óta nagyjából fele-fele arányban osztozik a televíziós reklámbevételeken, néhány százalékpontnyi különbséggel. Januártól az R-time nagyot nőtt a Sony-portfolió és két gyerekcsatorna révén. Most, hogy a legnagyobb ügyfeletek, a TV2 tavaszi nézettsége igen erős, hogyan alakul a két rivális kereskedőház pozíciója? A járvány idején minden korábbinál többet tévéztek a magyarok, monetizálható ez a jelen körülmények között?
Kezdjük a bevételmegoszlással. Szerencsére a televíziós reklámbevételen nem fele-fele arányban osztozunk. Elemzéseink szerint e tekintetben évek óta piacvezetők vagyunk. A Sony csatornáknak sokat köszönhet az Atmedia, de a múlt év végén számunkra az volt az ésszerű döntés, hogy mind a Sonynak, mind a gyermekcsatornáknak sok sikert kívánva megköszönjük az addigi együttműködést. Vállalatunk ugyanakkor új, potenciális jövőbeli partnerek felé nyitott, illetve stratégai célunk a jelenlegi portfóliónk elégedettségének további növelése is. A járvány idején megnövekedett televíziófogyasztást részben tudtuk monetizálni, ugyanakkor nem titok, hogy mindkét portfólió csökkentette a kereskedelmi másodperckibocsátását. Külön öröm számomra, hogy a portfóliókban bekövetkezett változások ellenére a két piaci portfólió ratingtermelő képessége nagyjából 50-50 százalék.
Hatalmas portfolióval, rengeteg ügyféllel dolgoztok, az atmediás csapat is nagy létszámú. Hogyan sikerült átvészelni a karantén időszakát a szervezet működése szempontjából? Esetleg vannak a home office-nak előnyei is, amelyeket érdemes a jövőben is megőrizni?
Tulajdonképpen rövid idő alatt és zökkenőmentesen álltunk át a home office működésre. A korábbi gyakorlatunkkal ellentétben, most minden reggel videós napindítót tartunk a felső- és a középvezetőkkel. Ennek a legnagyobb előnye, hogy a csapat minden tagja naprakész és teljes körű információval rendelkezik. Az ilyen meetingek korábban sokkal ritkábbak voltak, de most elgondolkodunk azon, hogy ezt a home office után is tovább vigyük. Épp a napokban dolgozzuk fel a tapasztalatokat és biztos vagyok benne, hogy számos elemet a későbbiekben is megtartunk. Mindenképpen el kell mondanom, hogy büszke vagyok mind a szűkebb, mind a bővebb értelemben vett vezetői csapatra és minden munkatársunkra, akik folyamatosan biztosították a zökkenőmentes üzletmenetet.
Az Atmedia televíziós kereskedőháznak indult, de építitek a rádiós és az online lábat is. Mekkora részarányt képvisel ma a két kisebb divízió az Atmédián belül? A karantén idején voltak markáns különbségek a televíziós, a rádiós és az online hirdetői aktivitás között a ti portfoliótok szempontjából?
A core business továbbra is a televízió, ugyanakkor idén már a hazai piacon egyedülálló multimédiás kereskedőházként pozícionáljuk az Atmediát. Folyamatosan építjük mind az online, mind a rádiós portfóliónkat. Éveken át edukáltuk a piacot számos mérföldkőnek számító kutatással arról, hogy a televízió mindent visz. Ez most is, csak úgy, mint korábban, visszaigazolódott. Kutatási koncepciónk azonban kiszélesedett és jelenleg már azt vizsgáljuk, hogy hogyan változik a hirdetők értékesítése, ha a televízió mellett online-t és/vagy rádiót is használunk.
Magánemberként hogyan élted át az elmúlt heteket? Mi az, amit másként látsz, másként csinálsz, mint korábban?
Nyilván, mint mindenkinek, hirtelen nagyon másképpen teltek a munkás napok és a családi élet. Hetente kétszer, háromszor jártam be az irodába, és a megváltozott kapcsolattartás miatt gyakorlatilag „a fülemhez nőtt” a telefon. Sokat ültem a képernyő előtt is online megbeszéléseken. Emiatt, a korábbiakhoz képest nem tudtam sokkal több minőségi időt tölteni a családommal. Összességében az elmúlt időszak hatására nem látom másként a dolgokat, de számos szempontból mégis tanulságos volt. Eddig is tudtam, hogy az emberi tényezők egy cég életében mennyire fontosak, és ez most ismét megerősítést nyert.