Grósz Judit, az RTL Magyarország Digitális és Üzletfejlesztési igazgatója a Nagy Kreatív Nap online szakmai rendezvényen “Mit nézünk, ha nem tévé? – Streaming platformok és szokások Magyarországon” című előadásában arra a mostanában sűrűn feltett kérdésre vázolja fel a választ, hogy vajon a streaminggel leáldozott-e a tévének.
A streaming megöli a tévét? – teszik fel mostanában a kérdést. A szakember válasza egy határozott nem. „A TV nem vész el, csak átalakul” – állítja Grósz Judit, majd kijelentését meg is magyarázza, miszerint mostanra egy új, komplexebb szolgáltatás áll a rendelkezésünkre, ami már nem helyhez kötött, és platformtól független, minden képernyőn elérhető.
A TV már nem azt jelenti, mint régen
Grósz Judit kiemelte, hogy a hazai kereskedelmi televíziók közül az RTL Magyarország elsőként ismerte fel a TV, mint szolgáltatás változását, amelyhez az egymást erősítő technológiai és tartalmi változtatásokkal alkalmazkodott, így mostanra az RTL Magyarország egy olyan európai hátterű magyar TV-brand, ahol ez a betűszó már nem is televíziót jelent, hanem azt hogy total video. Így az RTL Magyarország tartalmai minden platformon fogyaszthatóak, és a csatornaalapú vagy platformcentrikus szemléletről áttértek a tartalomalapú tervezésre.
A szakember előadásában vázolta azokat az általános és globális trendeket, amelyeket az RTL Magyarország megbízásából 2020 végén elvégzett kutatás számai is alátámasztanak:
- A karantén időszakának pozitív hatása a digitalizáció terén történő rohamtempójú fejlődés a vállalkozások és a fogyasztók digitális transzformációjában. Az RTL Magyarország szempontjából nagy tapasztalata volt ennek az időszaknak, hogy megérte a piacon, a fogyasztói igényeket megelőzve végrehajtani bizonyos digitális fejlesztéseket, amelyek során a hagyományos tévézés és a streamelés erősítették egymást.
- Nőtt a lineáris tévézéssel töltött idő, közben ugrásszerűen nőtt a videótárat használók aránya is.
- A kutatásaink szerint azoknak a száma is nőtt, akik nyitottá váltak az előfizetői csomagjuk upgradelésére.
- A kutatás alapján nem volt jellemző a tévés előfizetések lemondása, ami azért is fontos, mert az RTL Most+ közvetett modellben, szolgáltatókon keresztül, a „tévéelőfizetés” részeként hozzáférhető a nézők számára. Ezt jól mutatja az is, hogy RTL Most+ már a televíziós előfizetéssel rendelkező háztartások 66 százalékában elérhető, miután nemrég elindult a Telekomnál is, így a Digin kívül a teljes piacon jelen van.
Glokális tartalmak és helyiek a Netflix ellen
A szakember véleménye szerint a piac a közeljövőben meg fogja teremteni a nagy, aggregált helyi streaming-szolgáltató iránti igényt. Kifejtette, hogy a digitalizációnak nevezett nagy globális megatrendnek volt egy váratlan mellékhatása: Fölértékelte a lokális tartalmat, amelynek már most vannak mélyreható következményei.
Grósz Judit a digitális kort és azon belül a streaming piacot jellemző kettősséget a Glokalitás szóval fémjelezte. Együtt, egymást erősítő módon léteznek a globális technológiai megoldások és a lokális tartalmak.
A lokalitás iránti igényt kétféleképpen is igyekszik kielégíteni, vagy éppen meglovagolni a piac:
- a nagy multik próbálnak minél lokálisabbak lenni, fordítani, feliratozni, esetleg lokális gyártókkal együttműködni,
- egy-egy lokális kezdeményezés (a sok lokális tartalmat kiaknázva) igyekszik fölvenni a versenyt a multinacionális óriásokkal.
Nagyot erősödött a Netflix, de erős az RTL Most is
A magyar piacon a lokális streaming kezdeményezések közül egyértelműen az RTL Most és az RTL Most+ emelkedik ki. Az RTL Most tudja ugyanis leginkább megközelíteni, idővel pedig lehetőleg meg is szorongatni a piacvezető multit, a Netflixet. A már említett kutatásból kiderült, hogy messze a legnagyobb mértékű erősödést a Netflix ismertsége mutatta 2019-hez képest: a tavalyi 33%-os ismertsége 53%-ra ugrott. A többi szolgáltató ismertsége legfeljebb csekély mértékben változott, míg az RTL Most megtartotta legismertebb pozícióját, ami a lockdownnal felpörgetett streaming piacon fontos eredmény.
Grósz Judit kihangsúlyozta, hogy használatban pedig ma már jól láthatóan a Netflix és az RTL Most a két legerősebb magyarországi szereplő. A teljes RTL Magyarország brandnek versenyelőnye, az RTL Mostnak pedig különösen erős „USP”-je, megkülönböztető jegye a magyar tartalom, és annak mennyisége és minősége, mivel a legtöbb és legnépszerűbb magyar tartalom az RTL Most streaming szolgáltatáson érhető el.
Az RTL Magyarország Digitális és Üzletfejlesztési igazgatója utalt rá, hogy ez az a versenyelőny, ami az RTL Most fejlődésének is az alapja és eredményekben is megmutatkozik, mivel nagyon magas a platformon töltött idő aránya, így a cég streaming time-ban is vezető a magyar piacon. A demográfiában továbbra is felülreprezentáltak a 16-29 évesek, a női-férfi arány pedig 55-45%. (2.ábra)
Grósz Judit előadást záró szavaiban kitért arra, hogy amellett, hogy az RTL Magyarország prémium streaming szolgáltatásának dinamikusan növekvő bázisa van, nagyon magasak az elköteleződési, úgynevezett engagement mutatói is: a regisztráció után 89% kezdi el használni a platformot és májusban idáig az átlagosan elindított tartalom száma felhasználónként 18 volt. Az RTL Most+ dinamikus növekedése is bizonyítja, hogy a helyi témákkal, a helyi problémákat feldolgozó fikcióval, szórakoztató és infotainment formátumokkal egy magyar szereplő is sikeres lehet a nemzetközi nagy streamingszolgáltatók által fémjelzett piacon – magyarán: az RTL Magyarország a Netflixszel is felveheti a versenyt.