Fókuszban a híroldalak: a DKT elemzése az internetes oldalak februári látogatottságáról

Hírek Kiemelt

A híroldalak helyzetének elemzése a parlamenti választások előtt mindenképpen érdekes lett volna, de az orosz-ukrán háború sajnos még időszerűbbé tette ezt a reflexiót ezen oldalak látogatottságának vizsgálatára. Általánosságban elmondható, hogy a háború jelentősen növelte a hírek iránti igényt az online térben. Ennek bemutatása mellett a DKT elemzése a szokásos havi TOP-listákat is tartalmazza, amelyek révén mind a napi átlagos, mind a havi összesített látogatószám alapján áttekinthető az egyes weboldalak és brandek helyzete.

 

Akkor kezdjük a hírsiteokkal. Elemzésünkbe, azokat a magukat hírsite-ként (is) definiáló oldalakat vontuk be, amelyek februári havi átlagos egyedi látogatószáma (real user) meghaladta a 400 ezret.

Az egyedi látogatószám alapján felállított listát a blikk.hu vezeti egymillió feletti napi látogatóval, amelyet sorban a 24.hu, az index.hu, és az origo.hu követ 800-900 ezer közötti látogatószámmal. Itt egy nagyobb törés következik a látogatószámok mentén, de még napi 500 ezer feletti olvasóval büszkélkedhet a Telex, a hvg.hu és a borsonline.hu is. A februári TOP híroldal-listát a ripost.hu és a 444.hu zárja.

Az ukrajnai fejlemények következtében jelentősen nőtt a hírek iránti érdeklődés. Ha a fenti februári TOP9 híroldal összesített napi oldalletöltésszámát vesszük alapul, akkor a hónapra jellemző átlagos 24,5 milliós számhoz képest a háború kitörését követő 5 napban ugyanezen oldalakon napi átlagban összesen 40,3 milliós oldalletöltést láthatunk.

A megnövekedett közéleti érdeklődés egy kicsit átrendezte a top hír-site-ok sorrendjét, és beemelte közéjük az ebben az időszakban 400 ezer feletti látogatószámot elért infostart.hu-t is.

A híroldalak áttekintése után nézzük a teljes piaci toplistát. A napi átlagos egyedi látogatószám (real user) alapján kialakított TOP10-es listát a weboldalak esetében változatlanul a blikk.hu vezeti, amit a második helyezését őrző 24.hu követ. Ugyancsak nem változott a lista harmadik helyezettje: az index.hu. A negyedik helyet pedig továbbra is origo.hu foglalja el. Az ötödik helyen a januárhoz képest egy helyet javító portfolio.hu áll. A napi átlagos látogatószám alapján kialakított toplista hatodik helyén most a femina.hu található, ehhez két helyezésnyit kellett előre lépnie. Hetedik a telex.hu három hellyel előrébb lépve, míg a nyolcadik helyezést most az nlc.hu foglalja el. A kilencedik helyen februárban a hvg.hu állt, míg a tízes listát a borsonline.hu zárta.

Ha nem site, hanem brand alapon állítjuk össze a napi átlagokkal mért toplistát, akkor az első hat helyen nem látunk eltérést a honlapok listájához képest, a Blikktől a Femináig mindenki ugyanazt a helyet foglalja el brandként, mint weblapként. Az 7. helyre viszont népszerű androidos applikációjának is köszönhetően bekerült az Időkép, mint brand. Amit a Telex, a HVG és az NLC követ a sorban.

A havi összesített egyedi látogatószám alapján a toplista első két helyezettje január óta helyet cserélt: a blikk.hu került az élre, míg 24.hu most a második helyen áll. Nem változott a 3-4. helyezett: előbbi helyezést az origo.hu, utóbbit az index.hu mondhatta magáénak februárban. Az ötödik helyre feljött a portfolio.hu, amit a népszerű női oldalak: a femina.hu és az nlc.hu követnek. A nyolcadik-kilencedik helyen most is a ripost.hu és a borsonline.hu áll, míg a tizedik helyet a hvg.hu foglalta el.

A brandek havi látogatószám alapján összeállított toplistája általában megfelel a brandekhez tartozó (fő) weblapok listájának, most azonban több eltérés is megfigyelhető a két lista között. A havi látogatószám alapján összeállított lista első helyén a 24 áll, míg a második a helyet a Blikk foglalja el – fordítva, mint a weblapok sorrendjében. De hasonlóan megcserélődött a 3-4. helyett Index és Origo helyezése is: ezen a listán az Index van a 3. helyen és az Origo a negyediken. Az 5-10. brand-helyezések viszont tökéletesen a weblapokon alapuló sorrendet.

 

SOCIAL MEDIA