A digitális piacokon megjelenő új üzleti modellek korábban nem ismert és egyre összetettebb problémákat vetnek fel, amire a Gazdasági Versenyhivatal is reagál, ahogyan azt a szervezet digitálisfogyasztó-védelmi stratégiája is mutatja. Az eddigi tapasztalatok alapján a szolgáltató vállalkozásoknak különösen körültekintően kell eljárniuk ügyfélkezelési gyakorlatuk és kommunikációjuk kialakításakor.
A digitalizáció a fogyasztók számára rendkívül előnyös, mert szélesebb termékválasztékot, alacsonyabb árakat, kényelmesebb megoldásokat, a fogyasztói élmény javulását eredményezi. Ugyanakkor a digitalizált megoldások sok új kihívást is magukban hordoznak, hiszen az interneten alapuló új üzleti megoldások a fogyasztók és a szolgáltatók számára is számos kérdést vetnek fel. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) közelmúltban közzétett digitálisfogyasztó-védelmi stratégiája összefoglalja, hogy jogalkalmazóként a jövőben hogyan kíván reagálni a piac új kihívásaira.
A GVH-nak kiemelt szerepe van a hazai fogyasztóvédelemben, minden évben eljárások tucatját indítja meg a fogyasztók védelme érdekében. A hivatal figyelme az elmúlt időszakban – a nemzetközi trendeknek megfelelően – markánsan a digitális és adatalapú gazdasághoz köthető fogyasztóvédelmi ügyek irányába fordult.
A GVH az elmúlt időszakban számos érdekes fogyasztóvédelmi döntést hozott digitalizált piacok kapcsán. Nemrég kötelezettségvállalás elfogadásával zárult az egyik vezető internetes vállalkozás chatkliensének adatvédelmi tájékoztatásával kapcsolatos eljárás, amelynek eredményeként a cég vállalta, hogy a chatkliens telepítése és használata során módosítja a fogyasztók adatkezelésével kapcsolatos tájékoztatásait. Egy másik, szintén idén lezárt ügyében a GVH százmillió forint bírságot szabott ki amiatt, mert az egyik legjelentősebb mobiltelefon-gyártó cég nem hívta fel hangsúlyosan a fogyasztók figyelmét arra, hogy gyenge wifinél automatikussá válik a készülékek csatlakozása a mobilinternet-hálózatra, ami a mobil-adatforgalom növekedését és többletköltségek megjelenését eredményezheti.
„Nemzetközi viszonylatban is érdekes újdonságok a tavaly év végén zárult, az úgynevezett influencerekkel kapcsolatos eljárások, amelyekben a GVH részletesen elemezte, hogy a rajtuk keresztül kommunikált fizetett tartalmakat hogyan kell megjeleníteni a közösségi médiában. Szintén újdonság, hogy a GVH a jövőben kiemelt figyelmet fordít az online társkereső oldalak kereskedelmi gyakorlatának vizsgálatára, és ezzel kapcsolatban már konkrét eljárás is folyamatban van” – hangsúlyozta dr. Miks Anna, a Deloitte Legal versenyjogi csapatának vezető ügyvédje.
A GVH stratégiájában arról is ír, hogy a konkrét ügyeken kívül piacelemzést is tervez a digitális összehasonlító eszközök, például ár-összehasonlító weboldalak és alkalmazások aktuális piaci folyamatainak, jellemzőinek, fogyasztókra gyakorolt hatásának megismerésére.
„Ezekből a példákból jól látható, hogy a hatóság rendkívül aktív a digitalizált piacokon megvalósuló kereskedelmi gyakorlatok vizsgálatában, függetlenül attól, hogy milyen szolgáltatási területről van szó. Ez egyrészt jó hír, mert a verseny- és fogyasztóvédelmi szabályok értelmezésében nagy segítséget nyújtanak a GVH gyakorlatában megjelenő megközelítések és alapelvek. Másrészt viszont a digitális piacokon megjelenő új üzleti modellek minden cég számára korábban nem ismert és egyre összetettebb problémákat vetnek fel. Így az is fontos, hogy a szolgáltató vállalkozások minden esetben körültekintően járjanak el a gyakorlatuk kialakításakor” – tette hozzá dr. Göndöcz Péter, a Deloitte Legal Ügyvédi Iroda partnere.