A Lexus sláger SUV-ja, a Lexus UX vadonatúj akkumulátoros elektromos változata kategóriaelső zaj- és rezgés értékeket kínál majd, amellyel a jövő év elején érkező modell utasterének csendje és nyugalma a legelső Lexus-modell kivételes luxusát idézi. A szinte teljesen zajtalan suhanásban fontos szerepet játszik az elektromos hajtás, a fejlett aerodinamika és széles körben alkalmazott hangszigetelés.
Az első elektromos hajtású Lexus, az új UX 300e tervezésekor a mérnökök szerették volna újraértelmezni a ‘csend’ fogalmát, ezért nemcsak a hangszigetelést, hanem az autó futóművét és hajtásláncát is tökéletesítették. A márka egyébként is híres autói halk működéséről, és ebben már a legelső Lexus is magasra tette a lécet. A csendesség már több mint 30 éve központi kérdés minden Lexus-modellben. A hihetetlenül kifinomult 1989-es LS 400 luxuslimuzin fejlesztése során az volt az a cél, hogy a kabin zajszintje 100 km/órás sebességnél ne legyen magasabb, mint 58 dB, vagyis hogy az autó minden európai riválisánál halkabban működjön. A limuzin megalkotásában mintegy 4000 formatervező, mérnök és technikus működött közre, és közülük nagyon sokan kifejezetten a zajszintre összpontosítottak. Így indult a márka csendes forradalma, ami azóta is meghatározza a Lexusok karakterét – és aminek legújabb éllovasa a Lexus UX 300e.
“Autóink híresek csendes, nyugodt utasterükről, és első elektromos hajtású modellünk tervezőinek lehetőségük nyílt arra, hogy ezt az érzetet minden eddiginél tökéletesebbre csiszolják.” – avat be Pascal Ruch, a Lexus Europe vezetője.
A szakemberek több más luxus-BEV zajforrásait tanulmányozva csökkentették a kabin zajszintjét.
Kategóriaelső zaj és vibráció csökkentés
A Lexus minimális zaj és vibrációs szintjének köszönhetően a vezető átadhatja magát az UX 300e kényeztetésének, hiszen az utastérből szinte teljesen sikerült kiszűrni a szél- és az útzajt, ami a hagyományos autókban erőteljesen érezhető. A kabin padlója alatt elhelyezett akkumulátorcsomag vastagsága és tömege már eleve sok zavaró hangot kizár, és a hatást tovább fokozzák a padló alsó burkoló elemei, illetve a kerékjáratok belső borításai, amelyek mérséklik az apró kavicsok, a sár- és vízfelverődés, illetve az útfelület zajait. Még az új teljesítményvezérlő egységet (PCU) is a motortér fő kereszttartójára építették, hogy csökkentsék a zajt és a vibrációt.
Zajcsökkentő aerodinamika
Az UX 300e szintet lépett a szélzaj mérséklésében: az alsó hűtőrács innovatív lamellái a pillanatnyi hűtési igénytől függően automatikusan nyitnak és zárnak, amivel sikerült 0,33-ról 0,31-es értékre leszorítani az autó légellenállási együtthatóját. Ugyancsak az UX 300e sajátságos megoldása, hogy az akkumulátor alsó felületét simára alakították, és az autó alsó burkolóelemeit nagyobbra méretezték, hogy ’kivasalják’ a karosszéria alatti légörvényeket.
Csendes gumiabroncsok
A 18 colos gumiabroncsokkal az UX 300e halkan fut és remekül irányítható. A 17 colos gumik RRC (gördülési ellenállási) értéke a legalacsonyabb a hasonló abroncsok mezőnyében, ráadásul a kiváló NVH-szint mellett nagyon jó tapadást is kínálnak.
Kellemes utastér
A vezetőt és utasait egy hangszigetelt luxuskabin öleli körül: a nagy frekvenciájú szélzajt akusztikus üvegezés mérsékli, a BEV hajtáslánc és az út zajait pedig hatásosan nyelik el a széles körben alkalmazott habok és egyéb csillapító anyagok. Még a kárpitozás alá is külön szigetelő réteg került, akárcsak a műszerfalba, amelyen keresztül alig jut be hang az utastérbe.
Szigorú minőségi előírások
Az UX 300e a Lexus díjnyertes Kyushu üzemében készül. Itt található az a ‘süketszoba’, ahol a Takumi mesterek minden elkészült autót gondosan megvizsgálnak, hogy különlegesen képzett hallásukkal és tapintásukkal a legapróbb zajt vagy rezgést is felfedezzék az utastérben. A Lexus UX 300e már az év végén kapható lesz egyes európai piacokon.