Egyre több kkv pártol át az Instagramra

Hírek Kiemelt

Még mindig a Facebook a legnépszerűbb marketingeszköz a kkv-k körében, ám egyre többen döntenek az Instagram mellett a hatékonysága miatt. Hiába van bénítóan sok alternatíva online eszközökből, egyre emelkednek a költségek, ezért a kkv-k keresik az ingyenes vagy olcsó eszközöket – derül ki a Marketing Commando 1250 fő megkérdezésével készült online felméréséből.

Az első háromban nincs meglepetés: a Facebook a legnépszerűbb eszköz a kkv-k marketingeszköztárában. Második a honlap, amit az ajánlás követ harmadikként. Az Instagram a negyedik helyre ugrott, hajszálnyival megelőzve a Google-t. Évek óta először idén erősödött a keresőoptimalizálás, amely így a hatodik helyen végzett. Hetedik a blog, nyolcadik az ajánlatkészítés, kilencedik a hírlevél, tizedik a YouTube.

 

A legnépszerűbb kkv-marketingeszközök 2019

  1. Facebook (79%)
  2. Honlap (65%)
  3. Ajánlás (51%)
  4. Instagram (45%)
  5. Google (43%)
  6. Keresőoptimalizálás (36%)
  7. Blog (33%)
  8. Ajánlat készítése (32%)
  9. Hírlevél (31%)
  10. YouTube (29%)

 

A válaszadó kkv-k 79%-a használja a Facebookot marketingcélokra, ami nagyon magas arány. Hiába csökken egyre az elérés, hiába nő a tartalom-előállítás és a hirdetés költsége, a kék óriás nem veszít népszerűségéből, negyedik éve végez az élen. Pedig a válaszadók nem bíznak benne. A válaszadók mindössze 18%-a tartja hitelesnek, amit a Facebookon lát, ezzel szemben a Google találatait 60%.

Egyre több kkv pártol át az Instagramra, a magas organikus elérés, az alacsony hirdetési költségek miatt, és mert ott hatékonyan elérhetők a fiatalabb generációk. Legalábbis jelenleg. Ugyanis az Instagram a Facebook tulajdonában van, ami a korábbi tapasztalatok alapján bármikor megváltoztathatja a feltételeket. De addig is, akinek a célközönsége instázik, annak tanácsos használni – mondta Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója.

Drágul az online

A válaszadó kkv-k évente átlagosan 5 millió forintot költenek marketingre. Az online hirdetési költségek a válaszadók 63%-a szerint emelkedtek a tavalyihoz képest. A fejlesztési költségeket 60%, a tartalomfejlesztési kiadásokat 37% értékelte magasabbnak.

Wolf Gábor szerint a drágulás hatására a marketingeszközök közt népszerűsödnek az ingyenes és olcsó lehetőségek, amivel a kkv-k kompenzálni próbálják a megdrágult hirdetéseket.

Ugyanakkor tovább nehezíti a cégek helyzetét, hogy túlkínálat van marketingeszközökből. Tíz év alatt tízszeresére, több mint százra bővült a marketingeszközök száma. Ebből a bénító kínálatból leggyakrabban a trendi vagy az egyszerű megoldásokat választják a kkv-k, a célravezető helyett.

 

A marketingtörténelem megismétli önmagát

 A marketing olyan, mint a divat: ciklikus – magyarázza Wolf Gábor. Amikor megjelenik egy új marketingeszköz, kevesen használják, nincs verseny, alacsony a költség, nagy a hatékonyság, ami nagyszerű lehetőség a kis cégek számára. Ahogy az újdonság elterjed, egyre többen kezdik használni, nő a verseny, nőnek a költségek, romlik a hatékonyság. Ez játszódott le korábban offline, most pedig online.

Wolf Gábor úgy véli, ebben a piaci helyzetben tanácsos szakértőkre bízni a hirdetések kezelését, hogy a hatékonyság növekedjen. Ugyanakkor új eszközöket kell keresni, azonban nem csak online: érdemes elkezdeni kísérletezni offline eszközökkel is.

Ugyanis ha nem gyakoriság, hanem hatékonyság szempontjából vizsgáljuk a kkv-k által használt marketingeszközöket, egészen más sorrendet kapunk. Míg gyakoriság alapján egyetlen offline eszköz sem szerepel a top tízben, hatékonyság szerint négy is.

 

A kkv marketingeszközök sorrendje hatékonyság szerint 2019

  1. Ajánlás – offline
  2. Facebook
  3. Google
  4. Honlap
  5. Webshop
  6. Networking – offline
  7. Hírlevél
  8. Keresőoptimalizálás
  9. Hideghívás – offline
  10. Rendezvény – offline

 

Módszertan

Online, önkitöltős kérdőíves kvantitatív kutatás a Marketing Commando Facebook-követőinek és hírlevél-feliratkozóinak körében. Elemszám 1250 fő. Az adatok elemzése statisztikai módszerekkel történt. A felmérés nem reprezentatív. A mintavétel 2019 novemberében történt. A kutatást 2009 óta évente elvégzik.

SOCIAL MEDIA