Vajon hogyan látják a polgári társadalom és az iparosodás kialakulását a gyerekek, akik már a negyedik ipari forradalmat tapasztalják meg? Miképp képzelik el a dualizmuskori hírlapok címlapjait? Influencer vagy híradós lett volna Deák Ferenc? Vajon milyen korlenyomat maradt volna fönn a kiegyezés korából, ha már akkoriban is lett volna internet?
Digitális vívmányokkal hidalna át az Esterházy Magyarország Alapítvány egy majd’ 150 éves korkülönbséget, miközben játékos feladatokkal vezeti rá a kérdések válaszára a 16-17 éves középiskolásokat a negyedik ESTÖRI-n. A már három sikeres évadot megélt, kreatív történelmi verseny főleg történelem iránt érdeklődő tizedikeseket szólít meg. Olyanokat, akik nem félnek kreatív energiáikat is mozgósítani a vetélkedőben, hogy a ma emberének meséljenek a dualizmus koráról. Ehhez mai eszközöket hívhatnak segítségül, online térbe helyezve az időszak meghatározó momentumait, egyéniségeit, szellemiségét és hétköznapjait.
Az ESTÖRI mindig is nagy hangsúlyt fektetett a rendhagyó versenyélményre, így a digitalizáció, a színpadi előadás és a vizualitás sem új vendég a kihívások között. Az online tér azonban – a technológiai fejlődésre reagálva – egyre nagyobb szerepet kap a feladatok megoldásában. A gyerekeknek egyebek mellett hírportál címlapokat és közösségi média oldalakat kell felépíteniük és menedzselniük. Ezzel nem csupán a kommunikációs csatornák optimális kihasználására ösztönzi a nebulókat az Esterházy Magyarország Alapítvány, hanem olyan készségeket is ad a fiatalok kezébe, amelyek kötelező részei a huszonegyedik századi ember kelléktárának.
A diákok megtanulják, mi a hírérték, elsajátíthatják a megnyerő címek és bevezetők írásának rejtelmeit. Mivel a versenyben kiemelt jelentősége van a megfelelő szöveges- és vizuális ábrázolásnak, a nevezés lehetőségét sem korlátozzák a történelemkedvelőkre: várják azokat is, akik a média, a kommunikáció, az informatika, a művészettörténelem vagy a rajz iránt vonzódnak, hisz így állhat össze egy igazán ütőképes csapat.
A verseny folyamán több fordulóban vethetik bele magukat a 19. század történelmébe és a modern tartalomgyártás világába a csapatok. A végül a döntőbe jutottak személyes prezentációkban mérik össze kreatív ötleteik erősségét a már megszokott helyszínen, a kismartoni Esterházy-kastély Haydn termében.
A verseny együttműködő partnerei: Edubase – online edukációs platform, Magyar Tudományos Akadémia Könyvtára, Nemzeti Tehetségpont, MTA Történettudományi Intézet, Familypark am Neusiedler See- Közép-Európa legnagyobb szórakoztató-és vidámparkja
A hat hónapig tartó, többfordulós, izgalmas verseny alatt egy történelem tanárokból, újságírókból és kommunikációs szakemberekből álló zsűri véleményezi a versenymunkákat.
Az Alapítvány még október 14-ig várja a háromfős csapatok és felkészítőtanáraik jelentkezését a www.estori.hu oldalon.
A verseny beharangozó videója: