CUPRA: az új modellek igazi sikerpályára állítják a brandet

Hírek Kiemelt

Rozgonyi Ádám több mint két évtizede dolgozik az autókereskedelemben, karrierje legnagyobb részét a Porsche Hungaria kötelékében töltötte. Tavaly tavasz óta az importőr SEAT–CUPRA divíziójának márkaigazgatója. A márkaépítő szakemberrel a négy évvel ezelőtt született CUPRA brand kezdeteiről, új fejlesztéseiről és magyarországi terveiről beszélgettünk.

Az interjú először a Márkamonitor 2022/3. számában jelent meg. 

 

 

A Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Főiskolán diplomáztál 1998-ban, és azóta folyamatosan az autókereskedelemben dolgozol. Mindig az autó volt a szenvedélyed?

Nem, eredetileg az idegenforgalomban terveztem elhelyezkedni. A középiskolában nagyon erős volt a nyelvoktatás, az orosz és angol mellett franciául is tanultam, és úgy nézett ki, hogy a francia érdekeltségű Accor-csoport magyarországi cégéhez, a Pannonia Hotelshez tudok csatlakozni. A szállodaszövetség elnöke vett maga mellé, és az utolsó féléves gyakorlat végén munkát ajánlott. Ugyanakkor egy másik francia cég, a Renault megnyitotta Budapest közelében a leányvállalatát, és fiatal munkavállalóként inspiráló volt autók közelébe kerülni, úgy, hogy a nyelvtudásomat is kamatoztathattam.

Átmentem két szűrőn, és egyből olyan területre kerültem, ahol vállalati ügyfelekkel tudtam foglalkozni, a betanulást követően pedig a márkakereskedésben dolgoztam. Majd két év után visszahívtak az importőrhöz, ahol megürült egy régióvezetői pozíció.

 

De négy renault-s év után mégis váltottál.

Egy tréning kapcsán alkalmam nyílt más márkák autóival is közelebbről megismerkedni, ennek következményeként igazoltam át a Porsche Hungariához. Ebben az vonzott, hogy nagyobb vállalat, több márkát ismerhetek meg, több lehetőség állt előttem. Hat évig voltam területi vezető, majd egy átszervezés nyomán a felettes vezetőm, aki más munkakörbe került, helyére léphettem értékesítési vezetőként. Nagyon színes, változatos másfél évtizedet töltöttem ebben a munkakörben a Volkswagen modellekkel. Tavaly tavasszal pedig megpályáztam és elnyertem a SEAT és CUPRA márkaigazgatói pozícióját, ami része volt a piacvezető importőr megújulási programjának.

Mi a SEAT és CUPRA márkák helye, szerepe a VW-konszern portfóliójában?

A SEAT hetvenéves múltra tekint vissza, kezdetben a FIAT-tal közösen gyártottak autókat, majd a céget felvásárolta a Volkswagen-konszern. A SEAT-gyár évente 370–400 ezer gépkocsit állít elő.

A SEAT sokáig kereste a helyét a konszernen belül. Volt egy korszak, amikor alacsonyabb kategóriájú autók jellemezték, később a Škodához képest elfoglalt helye okozott problémát, de mára mind a modellválasztékot, mind a minőséget tekintve megtalálta a helyét. Az új vonal megerősítését jelzi, hogy most a SEAT egy új márkát is elindított, a CUPRA brandet.

A CUPRA név 1996-ban tűnt fel először a piacon, amikor egy kifejezetten sportos modell, a SEAT Ibiza CUPRA megjelent, amely aztán az F2 kategóriában éveken keresztül megnyerte a ralivilágbajnoki címet.

A SEAT folyamatos belső versenyben volt a konszern többi márkájával. Mára érett meg az a felismerés, hogy van egy piaci rés, egy piaci igény, amit maga a SEAT nem tud lefedni, de a meglévő gyártási kapacitása felhasználásával teljesen új irányba indulhat el, ahol nincs belső versenytársa a VW-csoporton belül.

 

A japán gyártók a nyolcvanas években csináltak hasonlót, amikor a Honda mellett megszületett az Acura, a Toyota kitalálta a Lexust, a Nissan az Infinitit. Azaz a prémium márka eltávolodott a tömegterméktől.

Hasonló jelenség zajlott itt is, közel három évtizede a Volkswagen és az Audi kezdett párhuzamosan működni, csak másik márkanevet nem kellett kitalálni, mert az már megvolt. A két márka élete azonban teljesen különvált, arculatilag is, külön bemutatóterembe kerültek a gépkocsik, és egészen a gyári szintig önálló irányítás alá került a két márka.

 

Az első CUPRA modellek valójában SEAT autók voltak: CUPRA Ateca, CUPRA Leon, ezek a nevek már ismerősen csengtek az autósok fülében.

Amikor a márka vezetői eldöntötték, hogy meg kell újulni, akkor azt is elhatározták, hogy a változásnak jelentősnek kell lennie. Megvolt a vízió, de nem állt még rendelkezésre hozzá termék. Így a brand első autója az Ateca lett 300 lóerős motorral. Ennek megjelenése, sportossága merőben más volt, mint a SEAT Atecáé. Aztán a Leon ötajtós és kombiváltozata állt be a sorba. Ezen modellek értékesítése még a SEAT hálózatában történt, de a SEAT-gyár vezetése már eldöntötte, hogy a márkakereskedésekben ki kell alakítani egy elkülönített értékesítési területet a bemutatótermekben, ami a CUPRA Corner nevet kapta. Ez egy kiemelt padlózatú, más háttér-megjelenésű sarka a kereskedői bemutatótérnek.

Aztán 2020 végén megjelent az első vadonatúj CUPRA modell, a Formentor, széles motorválasztékkal, a 150 lóerős, kézi váltós alapmodelltől a 2,5 literes, öthengeres, 390 lóerős változatig, dízel- és plug-in hajtással egyaránt. Az új modell 2020-ban az Év Autója (COTY) versenyen harmadik helyezést ért el, és a népszerűsége azóta is töretlen. Jelenleg a gyári eladások 85 százalékát a Formentor adja.

A CUPRA márka fejlődése töretlen: 2020-ban, a pandémia első évében 27 ezer, míg 2021-ben 79 ezer autó gördült le a gyártósorokról, idén pedig várhatóan 160 ezret tesz majd ki ez a szám.

Ez év tavaszán a Barcelona melletti Terramarban, ahol a világ negyedik legidősebb, 1923-ban épült versenypályája is található, bemutatták a következő négy év stratégiáját: a jelenlegi öt modellből 2024-ig négy teljesen megújul, és három vadonatúj modell is érkezik.

Az első a sorban az SUV kategóriába tartozó CUPRA Terramar, amit Győrben fognak gyártani. Ezt az új generációs plug-in hibrid motorral fogják szerelni, több mint száz kilométer tisztán elektromos meghajtásra lesz képes, de érkeznek majd benzines és dízelmodellek is.

Jön a Tavascan, ami az idén érkezett Born modellnél nagyobb, de ahhoz hasonlóan szintén tisztán elektromos autó. Előkészületben van az UrbanRebel is; a „Városi Lázadó” elnevezés jól tükrözi a modell egyediségét, bár lehet, hogy végül mégsem ez lesz a neve, de az biztos, hogy ezt az elektromoskisautó-platformot a konszern többi márkája is át fogja venni.

 

A VW-konszern a hajtásláncok közül az elektromosban látja a jövőt?

A CUPRA modellpalettája az elektromobilitás felé mozdul, nagyon erős választékot kínálunk elektromos autókból. Nagyon fontos, hogy ehhez a beszállítói oldal is rendelkezésre álljon. A konszern Spanyolországban tízmilliárd eurós befektetéssel erősíti az elektromobilitást, épül egy hatalmas akkumulátorgyárunk, és a Martorellben található üzemünket felkészítik az elektromos modellek előállítására.

Az előbb említett települések Katalóniában, Barcelona környékén találhatóak. Sokunknak talán nem is az autók, hanem a sport, a futball jut erről az eszünkbe.

Természetesen mi is gondoltunk erre, igyekszünk kihasználni ezt a lehetőséget. A CUPRA az FC Barcelona hivatalos autós és mobilitási partnere, de más sportokban is aktívak vagyunk a World Padel Tour prémium szponzoraként és az eSports Club Finetwork KOI hivatalos támogatójaként. A vállalat megalkotta a CUPRA lifestyle-univerzumát, olyan márkákkal együttműködve, mint a Primavera Sound és a De Antonio Yachts. Megszületett a CUPRA Tribe, azaz a „CUPRA-törzs”, olyan márkanagykövetekkel, mint az olimpiai bajnok Adam Peaty, Melvyn Richardson és Saúl Craviotto, a világhírű barcelonai futballcsapat német kapusa, Marc ter Stegen, valamint a Barça női csapatának aranylabdás és FIFA Év Játékosa díjat is nyert labdarúgója, Alexia Putellas, aki a katalán csapattal a 2020–21-es szezonban a Bajnokok Ligájában is diadalmaskodott.

 

A SEAT évtizedek óta ismert Magyarországon.

Az Ibiza, a Cordoba, a Leon, az Altea ismert a piacon, de a jelenlegi választékunkat sokkal erősebbnek tartom. Most jelen vagyunk a kis SUV kategóriában az Aronával, középkategóriában az Atecával, a hétszemélyes autók között a Tarracóval. Az SUV kategória manapság nagyon népszerű. A Leon ötajtós és kombikivitellel kapható, és amíg tartott (idén kifut) a nagycsaládos program, a hétüléses Alhambra is nagyon sikeres modell volt, de sajnos a gyártása a Sharanéval együtt megszűnt. Ezt a szegmenst a konszern más modellekkel akarja lefedni.

A SEAT nagyjából olyan részesedést szerzett a magyar piacon, mint máshol, modelljeink egyre népszerűbbek. Magyarországon a vevők sokszor a magasabb presztízsű modellek mellett döntenek még akkor is, ha az alternatíva ugyanolyan jó, de kedvezőbb az ára. Nyugaton nem így van – például már Ausztriában sem –, ott a hasznosságot, a minőséget, a komfortot nézik. Nem véletlen, hogy Ausztriában a SEAT a hetedik helyen áll az eladási listákon.

Magyarországon típusfüggő, hogy melyik modellnek mi az ügyfélköre. Az Arona jellemzően privát ügyfelekhez kerül, a Leon inkább vállalatokhoz, különösen a kombiverzió. A jelenlegi szállítási problémák időszakában pedig azt látjuk, hogy az ügyfelek igen gyorsan váltanak az alternatívák felé, az év első felében különösen megugrott a kereslet a SEAT modellek iránt.

A CUPRA célkitűzése, hogy elismert presztízsmodell legyen a hazai piacon is?

Cégünk fókuszában a CUPRA áll. A modellfejlesztésben egyértelmű, hogy ezt a márkát építjük nagy energiával. A SEAT modellpalettája viszonylag friss, és hamarosan látni fogjuk, hogyan alakul a folytatás. Az biztos, hogy jelenleg azok a márkakereskedések, amelyek mindkét márkát forgalmazzák, sokkal jobb helyzetben vannak, mint azok, amelyek csak az egyiket, hiszen az előbbiek két különböző ügyfélkört szólíthatnak meg.

 

A kereskedések hosszabb távon is mindkét márkát fogják forgalmazni?

Az a gyári elvárás, hogy 2025-től végbemenjen a márkaszeparáció nálunk is. Elkészült az új CUPRA arculati előírás, egy teljesen új szalondizájn, amit minden kereskedőnek át kell vennie. A jelenlegi CUPRA-sarok csak átmeneti megoldás. Az utódja a CUPRA Garage koncepció. A SEAT modellek 2025-ig maradhatnak az új koncepció szerinti szalonokban, de attól az évtől kezdve teljesen külön kell választani a két brandet. Persze mai tudásunk szerint egy korábban nem várt gazdasági-politikai helyzet felé tartunk, így az is megtörténhet, hogy a tervezett teljes szeparáció határideje valamennyire kitolódik.

Jelenleg Magyarországon tizenkét SEAT-partnerünk van, és hat márkakereskedő rendelkezik CUPRA-joggal is. Nekünk most az a célunk a gyárral egyeztetve, hogy minél hamarabb, legkésőbb 2024 közepére a teljes hálózatunk átálljon SEAT- és CUPRA-értékesítésre.

Szeptember elején nyitottuk meg Debrecenben a gyári előírásnak teljesen megfelelő CUPRA Garage-t, ahol SEAT-értékesítés is zajlik. Ez a szalon mindkét márkának öt-öt modelljét tudja kihelyezni, középen egy nagyon szépen bútorozott sziget választja el a két brandet. Az új kereskedést modern, minimalista stílus jellemzi.

A CUPRA 2018-as bevezetése óta volt két covidos év, amikor nem nagyon lehetett bemutatótermekbe járni, akadozott a termelés, most pedig háború van a szomszédban. Hol tart most a CUPRA márka ahhoz képest, amit négy év alatt el szeretett volna érni?

A körülmények valóban nem voltak kedvezőek, de a nehézségek ellenére beindult az értékesítés. Aztán a gyárak jelezték, hogy a beszállítói problémák miatt csökkenteni fogják az alkatrészigényeket, emiatt a csipgyártók más területeken kezdték értékesíteni a termékeiket. Amikor viszont az autópiac növekedésnek indult volna, a csipgyártók kapacitásait már lekötötték más megrendelők, aminek csiphiány és drágulás lett egyszerre a következménye. Az ukrán háború miatt más alkatrészekből is hiány mutatkozott.

Mindezek ellenére az a dinamikus növekedés, ami az új CUPRA modelleknél jelentkezik, bizonyítja, hogy még így is jók a pozícióink, és a következő évekre bejelentett új modellek igazi sikerpályára fogják állítani a brandet.

Eközben persze az egyes országoknak, importőröknek rengeteg dolguk van, a márkát fel kell építeni az egyes piacokon. Amikor elkezdtem itt dolgozni, nagyon sokan még nem tudták, mi az a CUPRA. Ma már egyre többen felismerik, főleg a fiatalok. Megcsodálják a nagyon egyedi megjelenésű modelleket, amelyek kilógnak a tömegből. Konvencionális tömegmárkából sok van a piacon, mi egyediséget, vagányságot akarunk mutatni. Az új modellek egyértelműen ezt az irányt tükrözik.

 

Milyen fontosabb lépései voltak a CUPRA márkaépítésének, amióta átvetted a vezetői feladatokat?

A Formentor bevezetésének elején kerültem ebbe a pozícióba, a modell bevezető kampányát 2021 tavaszán indítottuk el. Ebben a Car of the Year eredményére reflektáltunk, hiszen az autó dobogóra került a versenyben. Elindítottunk egy nagyszabású digitális kampányt, amivel elsősorban a fiatalokat akartuk elérni, és ezt óriásplakát-kampánnyal egészítettük ki.

A CUPRA brandnek márkanagykövetei is vannak, a többszörös olimpiai bajnok Liu testvérek. Liu Shaolin Sándort és Liu Shaoangot, azaz Ádót is támogatjuk. Ahogy a brand épül, úgy épül az ő karrierjük is, idén sorban érték el a csodálatos eredményeket. Ugyanaz a vagányság, fiatalosság jellemzi őket, mint a márkát. Remek kapcsolat alakult ki közöttünk, szívesen járnak a rendezvényeinkre. Két különböző személyiségről van szó, az autójuk is különböző. Aldo a Formentorra esküszik, Sándor pedig Atecát vezet.

Egy érdekesség: a CUPRA brand 2018. február 22-én született meg, a testvérek is aznap szerezték az első olimpiai aranyérmüket.

 

A márka tehát épül, fejlődik. De lesz-e elég autó a szalonokban?

A VW-konszern maximálisan támogatja a CUPRA törekvéseit, de látjuk, hogy az ellátási lánc kapacitásai korlátosak. A felmerülő anomáliákat ki kell egyenlíteni, vagy a konszernen belül, vagy a SEAT-gyárban. Most a gyárból arányaiban több CUPRA érkezik, mint SEAT. A legtöbb CUPRA modell három-négy hónap alatt megjön, ami jónak mondható a jelenlegi piacon, a SEAT gépkocsik esetében a szállítási határidő gyakran egy év vagy annál több is lehet.

Most már ott tartunk, hogy a vevő maga szeretné összeállítani az autóját, így szinte minden egyes autónk egyedi igény alapján kerül a gyártósorra. Az importőrnek nagyon szűkösek a lehetőségei, hogy az egyedi igények mellett saját készletet is rendeljen, és a szalonokba is kell autó, hogy legyen mit kihelyezni. A kereslet továbbra is nagyobb, mint a kínálat, de ez modell- és márkafüggő is.

Márkamonitor 2022/3. szám

 

 

SOCIAL MEDIA