Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) által kiadott legfrissebb jelentés tanúsága szerint az idei év első negyedévében Magyarországon 5,1%-os történelmi csúcsot ért el a részben vagy teljesen elektromos, azaz a hibrid elektromos (HEV), hálózatról tölthető hibrid elektromos (PHEV) és akkumulátoros elektromos (BEV) autók eladásainak részaránya az újautó eladásokból, szemben az 5%-os EU átlaggal.
Történelmi csúcson a magyarországi elektromos autózás: az első negyedévben a hazai új autó piacon elért 5,1%-os részben vagy teljesen elektromos arány (az ACEA adatai szerint, a mértékadó JATO még ennél is magasabb, 5,3%-os arányt mért) pedig egyértelműen Európa élvonalába repít minket.
Az európai országok rangsorában elsőként végző Norvégiában elért 58,6%-os adat természetesen még mindig álomszerűnek tűnik (ott persze a társadalmi gondolkodás szerves részét képező környezettudatosság mellett a jogalkotói szabályozás és az adórendszer is hajtja a piac zöldülését), a sorban következő Finnországban elért 13%-os, vagy épp a svédországi 12,8% részarány ugyanakkor már nem is tűnik elérhetetlennek. Utóbbi megállapítás elsőre talán kicsit optimistának tűnhet, ám nem szabad elfelejtenünk, hogy a már most is az EU átlag feletti 5,1%-os magyarországi zöld újautó részesedést kizárólag a magán és vállalati flottavásárlások hajtották, az idei év első negyedévében állami közbeszerzés keretében vásárolt 820 személyautó közül a Datahouse adatai szerint nem volt részben, vagy teljesen elektromos autó.Ha ezek mindegyike akkumulátoros elektromos vagy hibrid elektromos lett volna, már most 7,7%-os részben vagy teljesen elektromos aránynál tartanánk, ami azt jelentené, hogy a Norvégia-Finnország-Svédország hármason túl már csak a 8%-ot elért Hollandia állna előttünk, éppen csak megelőzve bennünket.
Az ebben rejlő potenciál tehát hatalmas, választani pedig bőven volna miből: ugyan az hazai részben vagy teljesen elektromos eladások 68%-át a zöld autózás szinonimájának tekintett két márka, a Toyota és a Lexus jegyzi, a piacon ma összesen 21 gyártó 89 részben vagy teljesen elektromos modellje érhető el. Ebből 45 darab a külső töltést nem igénylő, a városi használat során akár 50-70%-ban tisztán elektromos üzemben, károsanyagkibocsátás mentesen üzemelő hibrid elektromos, 30 darab pedig az egy addicionális, külsőleg tölthető akkumulátor révén további tisztán elektromos kilométerek megtételére alkalmas plug-in hibrid elektromos modell, ezek egyike esetén sem kell az elektromos autókra jellemző korlátozott hatótáv miatt aggódnunk.
Mielőtt valaki a kedélyeket lehűtendő óvatosságra intene az egy adott időszakban mért kiemelkedő eredményből levont hosszútávú következtetések miatt, fontos rámutatnunk, hogy ez nem egyszeri adat: a magyar újautó piac folyamatosan és következetesen zöldül, az elmúlt három évben megnyolcszorozódtak a magyarországi részben vagy teljesen elektromos értékesítések, és az elemzők az idei évre is minimum 50%-os bővüléssel számolnak a tavalyi évhez képest. Csak a hazai zöldautó eladásokat is vezető, nem mellesleg a piac legszélesebb, 16 modellből álló hibrid elektromos modellportfólióját jegyző Toyota és Lexus 5150 új hibrid autó értékesítésével számol idén Magyarországon, úgy, hogy tavaly az összes gyártó együttes hazai részben vagy teljesen elektromos eladása 4768 darab volt. Ezzel a két japán márka egymaga egyetlen év alatt 50%-al tervezi növelni az idehaza újonnan eladott, és körülbelül 20%-al bővíteni az összes a hazai utakon futó hibrid elektromos autó számát. Ráadásul a részben vagy teljesen elektromos eladásainak bővülésbe tekintetében is abszolút Európa legjobbjai között vagyunk: az első negyedévben 79,1%-al nőttek a hazai zöld autó értékesítések a tavalyi év azonos időszakához képest (az EU átlag 32,1% volt), miközben a piac csak 28%-al bővült. Ennél nagyobb zöldautó növekedési arányt márciusig csak Románia, Szlovénia, Lettország és Portugália tudott produkálni, azonban ezen országok mindegyikében alacsonyabb a zöld autók piaci részaránya mint nálunk, azaz alacsonyabb bázisról indultak.
“Abban, hogy magyarországi részben vagy teljesen elektromos autók az EU átlagnál több mint kétszer gyorsabb ütemben bővülő értékesítései csaknem háromszor olyan gyorsan növekedtek, mint a teljes hazai újautó piac, kétségkívül meghatározó szerepe van annak, hogy a magánvásárlók mellett immár a vállalati flottavásárlók esetében is robbanásszerűen növekszik a valóban praktikus és élhető zöld autózást lehetővé tevő környezetbarát hibrid elektromos autók iránti preferencia. A teljes hazai aktív autópark zöldülése természetesen egy lassú folyamat, ám a részben vagy teljesen elektromos autók várható megjelenése az állami vállalatok, közszolgálatok és államigazgatási szervek beszerzéseiben nagymértékben gyorsíthatja azt, aminek révén valóban reális közelségbe kerülhet az, hogy a Skandináv országok után Magyarország legyen Európa legzöldebb újautó piaca” – mutat rá Varga Zsombor, a magyarországi zöld autó eladások 68%-át, és a TOP% legnépszerűbb magyarországi hibrid elektromos autót jegyző Toyota és Lexus kommunikációs vezetője.