A parkolás az autóvezetés egyik mumusa, legyen szó kezdő vagy akár gyakorlott sofőrről. Autóink egyre nagyobbak, a városi környezet egyre zsúfoltabb és kiszámíthatatlanabb, egy rosszul sikerült manőver jelentős anyagi kárt vagy akár személyi sérülést is okozhat.
A Bosch Budapesti Fejlesztési Központjából jelentkezik a Bosch Magyarország Podcast legújabb, rendhagyó adása, ahol több mint kétszáz mérnök csak a parkolási rendszerek fejlesztésén dolgozik annak érdekében, hogy minél biztonságosabb, stresszmentesebb legyen a parkolás. Segítségükre van ebben a vállalat budapesti telephelyén a mintegy száz autóból álló tesztjármű-flotta és egy tízezer négyzetméteres, mindennel felszerelt jármű-verifikációs felület. Vajon távoli álom az automata parkolás, mint szériafelszerelés? Hogyan fejlesztik a parkolási rendszereket? Mennyire alakítják át a tesztekhez az autókat? Erről beszélget Tóth Márk, a Bosch tesztjármű fejlesztésekért felelős csapatvezetője és Montvai Dániel fejlesztési csoportvezető Tóth Edittel, a magyarországi Bosch csoport digitális média menedzserével, aki ki is próbálja a vállalat legmodernebb parkolási megoldását.
Stresszmentes parkolás? Spoiler: igen!
A Bosch Magyarország Podcast legfrissebb epizódjában a Bosch Budapesti Fejlesztési Központ munkájába nyerhetünk bepillantást, ahol a hazai autóipari fejlesztések jelentős része zajlik, és megtudhatjuk, hogyan születnek a legmodernebb parkolási megoldások. „Uniós statisztikák szerint az anyagi kárral végződő balesetek közel fele parkolás vagy lassú manőverezés közben történik” – árulja el Montvai Dániel arra a kérdésre, hogy milyen okok állnak a Bosch ezirányú fejlesztéseinek hátterében. A vállalat célja az, hogy legújabb, önvezető megoldásaival bárhol, bármilyen környezetben biztonságosan lehessen parkolni, ne maradjanak holtterek, és a közlekedés további szereplői, például a gyalogosok is biztonságban legyenek.
Nem lesz többé luxus a biztonság
2022 óta az Európai Unióban már minden újonnan forgalomba helyezett autóban kötelező tartozék a parkolást segítő rendszer. Ezek a megoldások széles skálán mozognak: az alapszintet jelentő hátsó ultrahangos szenzoroktól a hátulnézeti kamerán át egészen a prémium kategóriás autókban megtalálható automata parkolási rendszerekig, melyek egyszerűsítésén és még felhasználóbarátabb verzióján a Bosch jelenleg is dolgozik. A teljesen automata megoldással a parkolás a sofőrnek mindössze egyetlen gombnyomás, az autó ugyanis megkeresi a parkolóhelyet és elvégzi a szükséges manővereket tizenkét ultrahangos szenzor és négy kamera segítségével. Montvai Dániel becslése szerint ez a rendszer öt éven belül már nemcsak a luxusautók jellemzője lesz, és a Bosch célja is az, hogy a fejlesztések minél szélesebb körben elérhetőek legyenek. A szakember úgy véli, bár az önvezető autókra még sokat kell várni, de a folyamat első lépéseként az önvezető parkoló rendszerek már elindultak hódító útjukra.
Álcázott autók, kilométeres kábelkötegek és speciálisan képzett sofőrök – barangolás a Bosch „tesztjármű-birodalmában”
Egy fejlett parkolási rendszer működését három szakaszra lehet osztani. Első lépésben a környezet feltérképezésére kerül sor a szenzorok segítségével, legyen az kamerakép vagy az ultrahangos visszaverődések alapján előállított térkép. A második szakaszban ezeket értelmezi és helyezi kontextusba a szoftver, végül a rendelkezésre álló információk alapján születik meg a végső reakció, azaz a fékezés vagy kormányzás. A parkolási rendszerek fejlesztéséhez nagyon fontos az alapos tesztelés, hogy a jármű képes legyen a környezetét a lehető legpontosabban érzékelni. Ezt segíti a Bosch Budapest Innovációs Kampuszán található tízezer négyzetméteres jármű-verifikációs felület. Itt a legkülönfélébb aszfaltozott, macskaköves útburkolatok vagy éppen kátyús, rossz utakat szimuláló területek, különféle útszegélyek, sőt vasúti sín is található – írják.