A hazai kiskereskedelemből az online értékesítés jelenleg több mint 3 százalékkal részesedik. A trendek itthon is hasonlóak, mint Európa-szerte.
3 százalékon az online kereskedelem
Tavaly kb. hétezer milliárd forintot tett ki értékben a hazai kiskereskedelem, ebből a becslések szerint 200-220 milliárd forinttal részesedett az online kereskedelem – derül ki a GfK Hungária összefoglalójából. Ez azt jelenti, hogy aránya mostanra meghaladja a 3 százalékot.
A 18-49 éves korosztályban 2012-ben mért 74 százalékról 2013-ban 76 százalékra nőtt azoknak az aránya, akik már legalább egyszer vásároltak a neten. Az interneten havonta vásárlók aránya 25 százalékról 28 százalékra; a havonta online vásárlók és elektronikusan is fizetők aránya pedig 17-ről 20 százalékra nőtt.
Az online vásárlás által leginkább érintett termékkört a könyvek alkotják (31 százalék), de a megkérdezettek mintegy negyede köt biztosítást online; foglal utazást/üdülést; színház-, mozi- és koncertjegyet; rendel számítástechnikai eszközöket a világhálón.
Megelőzzük a franciákat
A legnagyobb átlagköltést a szórakoztatóelektornikai eszközöknél mérték, e kategóriában az érték meghaladja az 50 ezer forintot. Emellett a sporteszközökre, az utazási szolgáltatásokra, a számítástechnikai eszközökra és a bútorokra is sokat költünk átlagosan.
Európai szinten a műszaki elektronikai termékek eladásaiból mintegy 18 százalékkal részesednek az online csatornák. Az értékforgalmat vizsgálva a csehek állnak az élen, ahol az online értékesítés aránya megközelíti a 39 százalékot.
E tekintetben Magyarország, bár a vizsgált 16 ország ötös élemzőnyébe nem fért be, mégis a 19,3 százalékos aránnyal megelőzi többek között Franciaországot, Ausztriát és a déli államokat is.
Mit veszünk a leginkább neten
Ha azt nézzük, hogy Európában mely árucsoportokon belül a legmagasabb az online értékesítés aránya, akkor az IT és a fotótermékek végeznek az élen 25 százalékkal. Az irodatechnikai szektorban az értékesítés közel 20 százaléka, a telekommunikációs termékek kereskedelmének pedig 19 százaléka zajlik a neten.
Az egyes termékcsoportok részesedése a B2C internetes értékesítési forgalomból Európa 16 országában (az adatok százalékban kifejezve)
„Ezek a kategóriák – a telekommunikációs szektor eredményei nélkül – 2013-ban Magyarországon kicsivel több mint 50 milliárdos forgalmat generáltak hazai weboldalkon keresztül. Így valószínűsíthető, hogy a magyarok webes költésének összforgalma meghaladja a 200-220 milliárdos becsült forgalmat” – mondta Sztupár Andrea, a GfK country managere.