Bizakodóbbak a magyar fogyasztók

Hírek

2014 második negyedévében 56 ponton állt a fogyasztói bizalmi index a Nielsen adatai alapján.

A 2014 első negyedévi 54 pont után a második negyedévben 56 pontot ért el a fogyasztói bizalom index a magyar piacon. Utoljára 2010 utolsó három hónapjában mért a Nielsen ennél magasabb értéket itthon: akkor 59 ponton állt a mutató.

A Nielsen szerint az emelkedés elsősorban a javuló vásárlási kedvnek tudható be. Emellett az előző felméréshez képest többen (15% vs. 12%) látják többé-kevésbé pozitívan személyes pénzügyi helyzetüket a következő tizenkét hónapra vonatkozóan.

Miközben a magyar érték 56-ra emelkedése már jó hír, az európai átlagtól jócskán elmaradunk. Ez utóbbi 2014 második negyedévében 77 pont volt, szemben a megelőző három hónapban mért 75 ponttal.

A harminckét vizsgált európai ország közül egyébként huszonnégyben emelkedett, kettőben változatlan maradt, és csak hatban csökkent a fogyasztói bizalmi index az első negyedévi mutatóhoz viszonyítva.

Közép- és Kelet-Európában Csehországban legnagyobb a fogyasztók bizalma, 76 ponttal. Ezt Románia 73, Szlovákia 72, Lengyelország 71, Bulgária 69, Ukrajna 61, Magyarország 56, Szerbia 51, Horvátország 50 és Szlovénia 49 ponttal követi.

A régiónkat érintő jó hír, hogy az indexek egyetlen negyedév alatt nagyot javultak: 6 százalékponttal a románok, 5-tel az ukránok és a horvátok, 4-gyel pedig a szlovákok esetében.

A pénzügyi válságba került dél-európai régióban Görögországban a fogyasztói bizalmi index 55 pont (+2), Olaszországban 51 (+6), Spanyolországban 62 (+1) pont. Egyedül Portugália 48 pontos, 3 pontos romlást jelző értéke nem bíztató.

„Egyenletesen javulnak a bizalom mutatói Európa egyes részein, és reményt keltően Észak-Amerikában, ami jelzi, hogy magára talál a fejlett országok gazdasága. A gazdaság kitartó fejlődésének szempontjából viszont kulcsfontosságú, hogy a munkaerő piac tovább erősödjön, ami alapvetően lényeges ahhoz, hogy növekedjenek a fogyasztók költései” – mondta Dr. Venkatesh Bala, a Nielsen-csoporthoz tartozó The Cambridge-csoport vezető gazdasági szakértője.

SOCIAL MEDIA