Beavatkozott a GVH a sörpiac szerkezetébe

Hírek

A három legnagyobb magyarországi sörgyár a megállapodás értelmében csökkenti a kizárólagos szerződésekkel lekötött sör forgalmát.

A Gazdasági Versenyhivatal megállapította, hogy a Heineken Hungária Sörgyárak Zrt., a Dreher Sörgyárak Zrt. és a Borsodi Sörgyár Kft. kizárólagos szerződésekkel a maga számára tartotta fenn a magyarországi vendéglátóhelyek sörforgalmának összességében 43,5-44,3%-át. Ezen túl az öt legnagyobb piaci szereplő (kiegészülve a Carlsberggel) 82-95%-át adta a HoReCa (étterem, kocsma, kisvendéglő, szálloda) piac teljes értékesítésének a vizsgált időszakban. Így sem az import, sem a kisüzemi sörfőzdék nem tudtak piacot nyerni a nagy sörgyárakkal szemben a kizárólagossági kikötések miatt.

A GVH a társaságok vállalásai alapján kötelezettségként írta elő, hogy a Heineken, a Borsodi és a Dreher két lépcsőben, 2017 végéig összesen közel 20%-kal csökkentse az egyes vendéglátó-ipari egységek számára kizárólagosan (tehát más sörgyártó termékét akadályozva) értékesített sör mennyiségét.

A vállalásban szereplő csökkentések eredményeképpen a versenytől elzárt piacrészek a Heinekennél kb. 4%-kal, a Borsodinál és a Drehernél kb. 5-5%-kal csökkennek 2017 végére. Azaz, az együttes lekötések által elzárt piacrész mérete összességében 43-44%-ról mintegy 30%-ra esik vissza, lehetővé téve az alternatív sörgyárak (ide értve a kisüzemi sörfőzdék) piacra lépési esélyének növelését Magyarországon. A GVH jogsértést nem állapított meg az ügyben, és bírságot sem szabott ki. A Pécsi Sörfőzde – alacsony piaci részesedése miatt – nem járult hozzá érzékelhetően a halmozott hálózati hatáshoz, ezért a GVH megszüntette vele szemben az eljárást, csekély jelentőség okán.

A kötelezettségvállalási nyilatkozat elbírálásakor a GVH elsődleges célja a közérdek hatékony védelmének biztosítása. Kötelezettségvállalással hatékonyabban érhető el a törvény rendelkezéseivel ellentétes magatartás kiiktatása, és a döntés egyúttal iránymutatást ad más piaci szereplők számára – írja a hivatal közleménye.

SOCIAL MEDIA