Az Oracle Retail új fogyasztói kutatásából kiderült, hogy az ár lesz a legfontosabb az idei ünnepi szezonban, mivel az európai vásárlók egyre jobban aggódnak a megnövekedett árak és a szűkebb költségvetés miatt. A fogyasztók 77%-a korán tervez bevásárolni, hogy biztosan hozzájusson a kívánt termékhez, és hogy több ideje legyen az akciók böngészésére.
„A készletek elérhetősége mellett az ár a legfontosabb szempont, amely eldönti, hogy a fogyasztók hogyan és hol fognak vásárolni az idei ünnepi szezonban” – mondta Mike Webster, az Oracle Retail vezető alelnöke és vezérigazgatója. „A kiskereskedők számára, akik még mindig a korlátozott készletek vagy a feleslegek állandó körforgásával küzdenek, az akciók és árképzési stratégiák helyes megválasztása fogja eldönteni, hogy sikerül-e megfelelni a vásárlói elvárásoknak és a megfelelő profitot kitermelni.”
A megfelelő ár
Az emberek 28%-a aggódik amiatt, hogy az emelkedő árak miatt nem lesz annyi pénze, amennyit az ünnepi vásárlásokra szeretne költeni, 31%-uk pedig attól tart, hogy a megvásárolni kívánt ajándékok idén drágábbak lesznek. Ezért a vásárlók több időt szánnak a legjobb ajánlatok megtalálására, hogy kipipálhassák az ajándéklistán szereplő tételeket.
- A vásárlók 68%-a mondta, hogy fontolóra venné az bolti áruhiteleket és átütemezett fizetési lehetőségeket (az emberek 27%-a mondta, hogy még soha nem vett igénybe ilyesmit)
- 74% akciókat és kedvezményeket fog keresni.
- 71% mondta, hogy több árösszehasonlítást végez majd online és az üzletben.
- 70% mondta, hogy alacsonyabb árakat kínáló üzletekben vásárol.
Az emberek mintegy 70%-a használja ki az akciós napokat, időszakokat. Bár a koronát még mindig a fekete péntek viszi a vásárlók 50%-ának tervei alapján, nem sokkal maradnak le az ünnepi leárazások (25%) és a kiberhétfő (25%).
Élményt ajándékba
A vásárlók idén szívesen ajándékoznak egymásnak élményt. A legnépszerűbbek ajándékkategóriák a következők lesznek:
- 30% Élmények barátokkal és családdal
- 27% Utazás
- 26% Szépségápolási/ egészségmegőrzési termékek
- 25% Elektronikai/szórakoztató berendezések és ajándékkártyák
- 24% Divatruházat, játékok, lábbelik, sporteszközök és fitneszfelszerelések
- 23% Lakberendezés/bútorok
- 21% Kisállat-kellékek
- 20% Luxuscikkek
- 19% Alkohol
- 18% Csak digitális formában létező, egyedi dolgok (NFT, non-fungible token) vagy digitális gyűjtemények
Az üzletek újra népszerűek, de lesz-e készlet?
A korlátozások feloldásával az emberek szívesen térnek vissza a boltokba, de az elérhető készletekkel kapcsolatos elvárások továbbra is magasak.
- Az emberek 41%-a tervezi, hogy főként üzletben, 20%-a pedig üzletben és online vásárol.
- Az emberek 24%-a mondta, hogy rossz vásárlói élményt okoz számára a készlethiány
- 21% mondta, hogy egyszerűen elmenne egy másik kiskereskedőhöz, ha egy termék nem lenne raktáron.
„A rossz időben rossz helyen lévő árukészlet jelentheti a legnagyobb költséget a kiskereskedők számára” – tette hozzá Webster. „Tudjuk, hogy a készlethiány negatívan hat az értékesítés növekedésére és a vásárlói elégedettségre. Ugyanilyen fontos az árrésre gyakorolt hatása is. A kiskereskedőknek gondosan kell megtervezniük a készletek elhelyezését, figyelembe véve az áruválaszték méretét, stílusát, színét, hogy elkerüljék üzlet közötti ide-oda szállítás jelentős költségét.”
Szállítási igények
A házhozszállítás (52%) még mindig messze a legnépszerűbb módszer az online vásárolt termékek átvételére, szemben az átvevőpontokon történő (20%) vagy bolti átvétellel (20%). Ez arra kényszeríti a kiskereskedőket, hogy biztosítsák az ajándékok gyors kézbesítését, és követhetővé tegyék az áru útját. A fogyasztók 57%-a szerint fontos, hogy pontosan nyomon követhesse, hol tart a csomagja. Az emberek 43%-a mondta, hogy a gyors szállítás gyakran meghatározza, hogy kitől fog rendelni, a legtöbben (42%) az 1-2 napos kiszállítást várják el.
- 21% attól tart, hogy az ajándékok nem érkeznek meg időben
- 60% hajlandó többet fizetni a gyorsított/garantált szállításért
„A boltokba visszatérő vásárlók számára a kiskereskedőknek kiváló fogyasztói élményt kell nyújtaniuk” – mondta Webster. „Legyen szó akár arról, hogy egy munkatárs segít megtalálni a keresett terméket az online felületen és kiszállíttatni, vagy arról, hogy az online vásárlók pontos információt kapjanak a termék elérhetőségéről a legközelebbi fizikai helyszínen. A hűség fenntartása érdekében szinte minden interakciónak azzal kell végződnie, hogy a fogyasztó időben megkapja a kívánt terméket az ünnepekre. És ennek megvalósítása a rendelés átláthatóságával kezdődik.”
Az influenszerek nem annyira befolyásosak
2022-ben a közösségi médiában (22%) találták meg a fogyasztók a legtöbb vonzó akciót és terméket, ezt követte az e-mail (21%), a bolti promóciók (13%), az internetes hirdetések (12%) és végül a televíziós hirdetések (8%).
Míg a vásárlók az alábbi közösségi médiaplatformokat részesítették előnyben, további 11%-uk megjegyezte, hogy egyik sem vált be igazán:
- 34% Instagram
- 24% Facebook
- 14% YouTube
- 12% TikTok
A hype ellenére a fogyasztók kevesebb mint 1%-a használja a metaverzumot új termékek felfedezésére. És az influenszer marketing népszerűségének növekedése ellenére a fogyasztóknak csak 12%-a válaszolta, hogy a kedvenc influenszere termékjavaslatait látva vásárolt terméket.
A visszaküldés népszerű
A fogyasztók több mint fele mondta, hogy idén várhatóan visszacserél néhány ajándékot, 65%-uk pedig azt mondta, hogy az ajándékok felét vagy egészét visszaküldi. Az emberek 49%-a inkább az üzletbe viszi vissza a terméket, 28%-uk pedig a postai visszaküldést választja.
„Mivel sok kiskereskedő elkezdte felszámítani az áruvisszavétel díját, és a vásárlók több mint egynegyede már tervezi, hogy visszavisz terméket, ez az ünnepi szezon a vásárlói hűség rovására mehet” – jegyezte meg Webster. „Bár a visszaküldési díjnak van gazdasági értelme, a kiskereskedők valószínűleg a vásárlók ellenállásába fognak ütközni, akiket bosszantani fog a plusz költség, és kevésbé valószínű, hogy a visszaküldés lehetőségét további termékek böngészésére és megvásárlására fogják használni.”