Az ipari technológiák és a villamosítási megoldások terén globális vezető ABB bejelentette, hogy nagyfeszültségű töltést* biztosító töltők szállítójaként részt vesz a Volvo LIGHTS projekt megvalósításában. Az ABB töltési rendszerei bármely elektromos jármű akkumulátorát akár 920V egyenfeszültségen képesek tölteni, aminek köszönhetően a projekten belül lerövidíthetők a töltési idők, és javítható a kereskedelmi járműflotta kihasználtsága.
A Volvo LIGHTS projekt megvalósításában a Volvo Group, a Volvo Trucks, a Greenlots és több, a szállításban és a elektromos töltési infrastruktúrában működő vezető cég, illetve érdekelt fél működik közre. A projekt célja annak bizonyítása, hogy az akkumulátoros elektromos járművek alkalmazásával optimalizálható az áruszállítás és a raktározás hatásfoka, csökkenthető a káros kibocsátás, és javítható a levegő minősége. A Volvo Trucks februárban, a Kaliforniában megtartott Volvo LIGHTS Innovation Showcase rendezvényen bemutatta a teljesen elektromos hajtású, regionális áruelosztásra tervezett VOLVO VNR jármű prototípusát, amelynek sorozatgyártását a tervek szerinti 2020 második felében kezdik meg.
„A terjedelmét tekintve egyedülállónak számító projekt egyik fő jellemzője, hogy a teljes rendszert veszi figyelembe, azaz a töltőállomásokat, a kisebb szállítójárműveket, a napelemeket, a munkaerő-képzést és a nehéz tehergépkocsikat egyetlen összefüggő rendszer elemeiként kezeli – nyilatkozta Peter Voorhoeve, a Volvo Trucks North America vezetője. – A Volvo LIGHTS projekt az innováció terén élen járó cégek közötti együttműködést jelenti, amelynek egyik fontos láncszemét az az ABB alkotja, amely a töltőktől kezdve a villamosenergia-hálózatokig kiemelkedő szaktudással rendelkezik a villamosítás és az energetika terén.”
A projekt technológiai szállítójaként, az ABB a piacvezető, nagyfeszültségű töltési technológiájára épülő Terra 54HV (50 kW, CCS) és a HVC 150 Depot Box (150 kW, CCS) töltőit fogja szállítani. Az ABB minden töltési rendszere távfelügyeletet, távdiagnosztikát és távoli frissítést biztosító hálózati infrastruktúrával rendelkezik. Az ABB OCPP és Autocharge nyílt protokollú hálózati integrációkat tesz lehetővé, amelyeknek köszönhetően megvalósítható a flották intelligensebb töltése, a hitelesítési üzemmódok és az eszközbiztonság. Ezek a csatlakozási lehetőségek zökkenőmentesen integrálhatók a Greenlots SKA Platformmal.
Az ABB két 50 kW-os, tehergépkocsikhoz kifejlesztett töltőjét Fontanában, a REC Equipment vállalatnál telepítették.
Jeff Tolnar, a Greenlots kereskedelmi igazgatója így nyilatkozott: „A Volvo LIGHTS projekt résztvevőjeként a Greenlots az ABB töltőrendszereibe integrálható intelligens töltési és terhelésoptimalizálási megoldásokat szállít, amelyek segítségével a járműflották az áruk szállítását okosabban, kifizetőbben, környezetbarátabb módon, a villamosenergia-hálózatok egyensúlyának fenntartása mellett tudják megvalósítani.”
A szállítás jövője
Az e-járművek töltési technológiája terén már több mint 10 éve piacvezető szerepet betöltő ABB az első egyenáramú (DC) töltőjét 2010-ben dobta piacra, míg a világ első országos DC töltőhálózatát 2012-ben szállította le. 2016-ban piacra dobta Európa első villamos busztöltőjét, és leszállította Amerika első nyilvános, 350 kW-os nagyteljesítményű töltőjét is. Az ABB a világ több mint 80 országában már 13 000-t is meghaladó számú DC villámtöltőt értékesített.
Az ABB e-mobilitásban kivívott vezető szerepét jelzi a Formula-E-vel, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) által szabályozott, teljesen elektromos hajtású autók számára rendezett versenysorozattal kötött partneri együttműködése is. Az ABB FIA Formula-E bajnokság versenysorozata kiváló terepet biztosít ahhoz, hogy az e-mobilitás céljait szolgáló elektromos és digitalizálási technológiákat az autóversenyzés világában leteszteljék. Az együttműködésnek köszönhetően az ABB és a Formula-E ideális helyzetben van ahhoz, hogy kitolják az e-mobilitás határait.
„Az ABB elkötelezett a kibocsátásmentes jövőt szolgáló innovatív technológia szállítása mellett, és büszke rá, hogy a Volvo LIGHTS partnereivel közösen megvalósított projekt keretében nagyfeszültségű töltőket szállíthat az áruszállítási járműflotta teljes átalakítását célzó programhoz – nyilatkozat Bob Stojanovic, az ABB Észak-Amerikában működő EV Infrastructure részlegének vezetője. – A korszerű töltési technológiánk elősegíti, hogy a nagy távolságú, kereskedelmi elektromos közlekedés és áruszállítás kézzel fogható valósággá váljon.”
*Nagyfeszültségű töltés: számos korábbi, jelenlegi és jövőbeni akkumulátoros villamos jármű 400 voltos egyenáram fogadására van tervezve. Azonban bizonyos villamos járműveket – köztük buszokat, tehergépjárműveket és néhány személygépjárművet – olyan akkumulátorcsomaggal terveztek, hogy képesek 800 voltos DC töltőáram fogadására is. Ez a képesség azonban olyan fejlett töltési rendszerek alkalmazását követeli meg, amelyek lehetővé tudják tenni e járművek töltését, és optimalizálni tudják a teljes feltöltésükhöz szükséges energiát. A töltési idő lerövidítésének köszönhetően ezek a járművek jobb kihasználtsági fokkal üzemeltethetők, és maximalizálni tudják a töltési eszközök kihasználtságát is.