Negyedik alkalommal, de a pandémia miatt először kizárólag online rendezte meg a kelet-közép-európai régió legkiemelkedőbb startup networking eseményét, a neves előadókat felvonultató és rengeteg érdeklődőt vonzó Regional Startup and Innovation Day-t az MFB csoporthoz tartozó Hiventures és a startup campus. Az aktuális járványhelyzet ismert körülményeit tekintve kimondottan optimista hangvételű esemény egy időben több mint 500, összesen közel 2000 megtekintést generált. a hagyományos kategóriák mellett ezúttal a cOVID KRÍZISRE legkiválóbban reagált startupOT is díjazták, valamint megtartották a már megszokott boxringben szervezett Get in the ring pitch párbajt is.
![]()
Nem múlhat el ősz a Regional Startup and Innovation Day nélkül: a Hiventures az idén is megrendezte Kelet-Közép-Európa startup ökoszisztémájának legnagyobb eseményét – a COVID-19 miatt ezúttal kizárólag virtuálisan. Ez a helyzet a szervezőket is új megoldásokra inspirálta, különleges digitális látványelemekkel színesítették az előadásokat. Ami viszont nem változott, hogy a korábbi évekhez hasonlóan neves nemzetközi és hazai előadóktól hallhatott nívós előadásokat a közönség.
„Míg a tavalyi év még a virágzó aranykort jelentette a startup ökoszisztéma számára, az aktuális helyzetben rengeteg, olykor extrém kihívással találták magukat szemben a szereplők. A startupok esetében a túlélés vagy a vállalkozás átalakítása, a befektetők tekintetében a megnövekedett kockázatok kezelése és a portfolió megóvása került a fókuszba – foglalta össze a helyzetet nyitóbeszédében Katona Bence, a Hiventures vezérigazgatója. Hozzátette, hogy „mindemellett a történelem már többször bebizonyította: a krízis egyben lehetőség is, hiszen ambiciózus alkalmat teremt új vállalkozások elindításához, teret nyit az új ötleteknek és az innovációnak. Utóbbira jó példák a digitális megoldásokat fejlesztő startupok, akik megmutatták, hogy egy válság közepén is lehet gyorsan és hatékony skálázódni.”
A Hiventures vezérigazgatója a befektetői oldalt elemezve pedig bíztatónak nevezte, hogy „bár 2019 hasonló időszakához képest az európai kockázatitőke ügyletek értéke 12%-kal visszaesett, az első negyedév 9,5 milliárd euró értékű befektetései minden idők harmadik legmagasabb adatát jelentik”. A hallgatóságot hasznos útravalóval ellátva kiemelte, hogy „a krízis átvészelésében az alkalmazkodásé a főszerep. Aki az adaptációhoz helyesen méri fel, hogy a terméke, szolgáltatása hosszú távon képes-e a piaci igényeket megválaszolni, majd ennek megfelelően frissíti az üzleti tervét, valamint felkészül a krízis utáni éra növekedési lehetőségeire, az – akárcsak egy teve – hosszú távon, bármilyen kemény körülmények között is képes lesz nagy teljesítményt nyújtani.”
![]()
Hasonló derűlátás jellemezte Jason Williamson, az amerikai székhelyű Oracle for Startups és az Oracle for Research alelnökének előadását is, aki szerint a pandémiás időszak rávilágított arra, hogy a startup szektor a virtuális térben is tökéletesen működik, amellyel új távlatok nyílnak meg a világ bármelyik pontjáról érkező ötletek becsatornázásában. „A startup-innovációk jövőjében a nagyvállalatoknak kulcsszerepe van, akik többsége egyrészt örömmel kínál együttműködési lehetőséget, másrészt tökéletes ugródeszkaként szolgálhat az innovatív vállalkozásoknak” – hangsúlyozta a világcég startup programjának vezetője.
A prezentációk sorát folytatva Michael Schuster, a páneurópai Speedinvest társalapítója és ügyvezető partnere arról osztott meg értékes gondolatokat hallgatósággal, hogy a virtuális üzletkötés elterjedése, mely a kapcsolatépítésnek már egy új, magasabb szintjét jelenti, a kockázati tőke európai viszonylatban rendelkezésre álló bőséges volumene, továbbá az a tény, hogy az egyre több kategóriateremtő startup sikertörténetnek köszönhetően befektetői szemmel Európa egyre érettebb vállalkozói ökoszisztémának számít, hogyan teszi egyre intenzívebbé a kockázati tőkét nyújtó szervezetek közötti versenyt. A befektetői oldalt követően Hosszú Katinka magyar úszórekorder, aki egy pekingi világversenyen kapta az Iron Lady becenevet és aki ebből a brandből sikeres üzletet, úszóklubot, úszóiskolát indított, lépett a virtuális színpadra és osztotta meg tapasztalatait a közönséggel arról, hogy karrierjében és az üzleti életben egyaránt jelen lévő kivételes szenvedélye, sikerei, olykor sikertelenebb időszakai milyen szerepet játszottak személyes márkájának felépítésében. „A legfontosabb, hogy találd meg a szenvedélyed és azt, mi tesz téged mássá és egyedivé. A pénzügyek vagy az eredmények helyett pedig sokkal inkább a termékedre koncentrálj, vagyis arra, amit csinálsz” – árulta el legfontosabb tanácsát Katinka, aki sikerének egyik zálogát a hitelességben látja.
![]()
Az este egyik fénypontja idén is a Startup and Innovation Award of Hungary díjátadó volt. A koronavírus járvány miatt azonban egy új díjat is létrehoztak a szervezők, az est során először került kiosztásra a The Best Crisis-Agile Startup (A Covid-19 krízisre legkiválóbban reagáló startup) elismerés. A díjat az intelligens vállalati szövegelemző megoldásokat nyújtó Neticle nyerte, miután annak dacára, hogy a pandémia nagyon komoly kihatással volt a működésére, olyan új utat talált, amellyel úgy tudta fenntartani a működését, hogy nem kényszerült sem a létszám, sem a fizetések csökkentésére. A közönség döntötte el a wmn.hu felületén a The Best Female Entrepreneur of the Year (Az év női startup vállalkozója) kategória nyertesét: a közel 25 ezer szavazat több mint felét és az elismerést a gyerekeket játszva, élményalapon programozni tanító Logiscool alapító vezetője, Dr. Breuer Anita kapta. A Founder of the Year (Év startup alapítója) díj pedig a Hiventures portfóliójába tartozó üzleti alkalmazásfejlesztéssel foglalkozó Oriana alapítójáé, Basa Richárdé lett.
Az RSID egyik esszenciáját jelentik a személyes megbeszélések, találkozók, amelyek idén is megvalósításra kerültek. Az online találkozók lehetősége ezúttal kétszer annyi érdeklődőt vonzott, mint a tavalyi évben, a befektetői Speed Datingen több mint 200 tárgyalás zajlott le, ahol a körönként 10 perces meetingeken komoly nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező cégek képviselői segítették szakmai eszmecserével és potenciális befektetési lehetőséggel a startupokat.
![]()
Nem maradhatott el a Hiventures portfóliójába tartozó startupokból létrehozott digitális kiállítás sem. A látványos szakmai show félidejében öt hazai csapat, a Rollin Technologies (vezetéknélküli elektromos roller töltés), a Robogaze (AI-alapú arcfelismerés és közúti balesetmegelőzés), a 9axis (forgatható gombok nélküli játékvezérlő), a Green Deops Farm (innovatív hidropóniáus növényrendszer) és a Norsgud (csúcstechnológiás hőtartó cipőtalpak) kapott lehetőséget, hogy a nagyközönségnek bemutassa fejlesztését.
Az este talán legjobban várt része a Get in the Ring! startupverseny regionális döntője volt, a Szerencsejáték Zrt., mint az esemény főszponzorának támogatásával. A versenyzőknek idén az e-sport, a sport digitalizáció és a sporttechnológiai iparág forradalmasítására kellett innovatív megoldásokat találniuk. „A nagyvállalatok hajlamosak arra, hogy a nagy újításokra fókuszáljanak, ezért időnként elfeledkeznek azokról a kisebb, akár meglévő termékekhez kapcsolódó fejlesztésekről, amelyek a mai világban meghatározó fontosságúak az ügyfélélmény folyamatos javításához. Reményeink szerint a startupok és az ehhez hasonló versenyek segítenek ezen a téren is fejlődni” – foglalta össze várakozásait Koppány Gergely, a Szerencsejáték Zrt. játékfejlesztési és stratégiai igazgatója. A zsűri döntése alapján 2020-ban a járványbiztos szurkolásban új fejezetet nyitó Seyu – Együtt a győzelemért! vitte el a díjat: a magyar fejlesztésű alkalmazással akár több ezer kilométer távolságból is bíztathatjuk már kedvenc csapatunkat, sportolónkat, úgy, hogy az applikáción keresztül beküldött buzdító selfieket kihelyezésre kerülnek a stadionokban található LED kijelzőkre.
Aki esetleg lemaradt volna az eseményről, az megnézheti a teljes műsort a Hiventures youtube oldalán:
A rendezvényről készült rövid összefoglaló videó itt tekinthető meg:
