A Toyota Klub Magyarország elnöke vehette át az első hazai GR Yarist

Hírek Kiemelt

Váraljai Miklós, a Toyota Klub Magyarország Egyesület elnöke az első Magyarországra érkezett Toyota GR Yaris boldog tulajdonosa, aki a legmagasabb színvonalú ügyfélkiszolgálásért immár két alkalommal (2014-ben és 2017-ben) is díjazott Toyota Mayer Budakeszi bemutatótermében vehette át autóját. A sokak által várva várt, a Toyota WRC tapasztalatai felhasználásával született négykerék-meghajtású utcai sportautó első látásra szerelem volt a mintegy 11000 taggal büszkélkedő hazai Toyota rajongó közösség alapítója számára, aki elmondása szerint korábban soha nem vásárolt még autót anélkül, hogy előtte kipróbálta volna. A Toyota Yaris WRC által inspirált utcai erőgép könnyű és merev karosszériája vadonatúj, kifejezetten a típushoz tervezett padlólemezre épül, és ugyancsak vadonatúj a 261 lóerős háromhengeres turbós benzin erőforrás is, amelyet különleges GR-FOUR összkerékhajtás egészít ki.

Váraljai Miklós még 1998-ban, egy Toyota Tercel tulajdonosaként szeretett bele menthetetlenül a márkába, a Yarissal pedig először 2000-ben került közelebbi ismeretségbe, amikor az elnyerte az európai Év Autója címet. Az azóta eltelt két évtized során számtalan Toyotája volt, közben pedig a klubéletet is építgette, a hozzá hasonló lelkes Toyota rajongók 2004 óta Egyesületként tartják fenn a Toyota Klub Magyarországot, amelynek működését a tagdíjak finanszírozzák. Az klub évente egyszer tart egy nagy találkozót, ahol a népes Toyota seregszemle keretében az adott év legfontosabb Toyota újdonságait is megtekintik. A Toyota Klub Magyarország Egyesület törzsgárdájának lelkesedéséről azonban mi sem tanúskodik jobban, mint az, hogy 2004 óta egyetlen olyan péntek sem volt, amikor elmaradt volna a kisebb létszámú szokásos heti találkozó – igaz ez a COVID időszakára is, jelenleg ugyanakkor természetesen egy szabadtéri parkolóban, a kellő távolság megtartásával és a vírusvédelmi szabályok teljeskörű betartása mellett jönnek össze a klubtagok. A GR Yaris érkezését a klubon belül is felfokozott várakozás övezte, amikor pedig a klubtagok megtudták, hogy Miklós úgy döntött, vásárol magának egyet, alig várták, hogy végre élőben is láthassák az utcai erőgépet.

 

Amikor a Toyota 2015-ben bejelentette, hogy visszatér a WRC (Rally Világbajnokság) mezőnyébe, már a tervekben szerepelt egy, a rally által inspirált közúti modell bevezetése is. Az alapelképzelés szerint a magas szintű nemzetközi versenysportból származó tapasztalatokat közútra adaptálva olyan autót terveztek, amely azon kívül, hogy elfogadható áron érkezik a piacra, maga is alkalmas a versenyzésre. Akio Toyoda, a Toyota világszintű elnöke (aki maga is mesterpilóta és aktív rally versenyző) számára egy ilyen, teljesen Toyota-fejlesztésű autó megalkotása (20 év után először) személyesen is kiemelkedő jelentőséggel bírt. A WRC gyártói világbajnoki címének 2018-as, majd az egyéni világbajnoki cím 2019-es megnyerése után egyértelművé vált számára, hogy a Toyotának különösen fontosak a győzelmek – már csak a márka hírnevének öregbítése szempontjából is. A GR Yaris pontosan ilyen autó, hiszen alapjaitól kezdve kifejezetten arra tervezték, hogy ne csak helytálljon, de győzzön is a legrangosabb nemzetközi mezőnyben. A GR Yaris a Toyota második GR modellje a 2019-ben visszatérő GR Supra után.

A technikai alapok biztos lerakása után az is különös hangsúlyt kapott, hogy az újdonságot a vevők vágykeltőnek érezzék. A gyári konstruktőr csapat már a fejlesztés kezdetétől szorosan együttműködött a Tommi Mäkinen Racing mérnökeivel, hogy tökéletesen megértsék a versenyautó-fejlesztés szempontjait, követelményeit, és azt is, hogyan lehet mindezt megvalósítani. Hosszú, idő- és munkaigényes feladat volt, de végül olyan autó született, amely erős, ugyanakkor könnyű szerkezetű, agilis, és remekül irányítható. Ráadásul turbós benzinmotor mozgatja. Arról, hogy milyen jó munkát végeztek a vágyakozás felkeltése szempontjából mi sem tanúskodik jobban, mint hogy Váraljai Miklóshoz hasonlóan Európa-szerte több száz autórajongó döntött úgy, hogy megrendeli a modellt anélkül, hogy előtte élőben láthatta volna.

A prototípusok fejlesztésében aktív és különösen fontos segítséget nyújtottak a TOYOTA GAZOO pilótái, akik tanácsaikkal is segítették a tervezőgárdát. Toyota mesterpilótaként maga Akio Toyoda is kivette a részét a feladatokból. A GR Yaris egyedi padlólemezre épül: első része a Toyota új (éppen az új Yarissal bemutatott) GA-B jelű padlójától származik, a hátsó pedig a Corollát és a C-HR-t is hordozó GA-C-től. A versenymérnökök ragaszkodtak a lehető legkönnyebb szerkezeti felépítéshez, így könnyűfémből készülnek a karosszériaelemek, a tetőlemez pedig kovácsolt szénszálas kompozit. De ezeken kívül is minden egyes szerkezeti elem kialakításánál különösen fontos szerepet kapott a tömegcsökkentés. A lehető legkisebb légellenállás, és ezzel együtt a lehető legjobb aerodinamikai jellemzők érdekében a karosszérián is komoly átalakításokat végeztek. Bár alapvetően az új Yaris szerkezetére épül, nem öt-, hanem csak háromajtós, és a tetővonala is alacsonyabban fut. Az alacsonyabb tetővonal kialakításánál a legfőbb szempont az volt, hogy a nagyméretű hátsó szárny körül a lehető legkedvezőbb legyen a légáramlás, és így a lehető legnagyobb leszorítóerő termelődhessen. A versenyautóknál megszokott módon a karosszéria alsó része és a padlólemez is fontos szerepet játszik az autó körüli légáramlatok terelésében.

Az erőforrás minden elemében új konstrukció. 1,6 literes, háromhengeres és turbós: a világ legerősebb háromhengerese, és egyben a legkisebb és legkönnyebb turbós 1.6-osa is, 261 lóerős teljesítménnyel és 360 Nm-es forgatónyomatéki csúccsal. Minden részletében megfelel a WRC2 műszaki előírásainak, és mindössze 5,5 másodperc alatt katapultálja 100 km/órára a GR Yarist, miközben a végsebességet elektronika korlátozza 230 km/órára. Az erőforrás számos eleme egyenesen a versenysportból érkezett: ilyen a golyóscsapágyas turbó, a nagy átmérőjű kipufogószelep-sor és az olajfecskendős, alsó dugattyúhűtő-rendszer is. A GR Yaris menetkész tömege mindössze 1.280 kg, így nem meglepő, hogy teljesítmény/tömeg aránya is kiváló: mindössze 4,9 kiló jut egy lóerőre. A motor hajtóereje a Toyota új, GR-FOUR nevű elektronikus szabályozású állandó összkerékhajtásán keresztül érkezik a kerekekre. Az erőátvitel háromféle üzemmódban (Normal, Track és Sport) működhet, ezek mindegyikéhez eltérő első-hátsó nyomatékosztási arány tartozik.

Az első boldog Toyota GR Yaris tulajdonos tehát Váraljai Miklós, a Toyota Klub Magyarország Egyesület elnökének személyében már meg van, ám vélhetően nem ő lesz hazánkban az utolsó aki a modell megvásárlása mellett dönt, különösen ha meghallják lelkes beszámolóit az autóról.

SOCIAL MEDIA