A napokban nyilvánosságra hozott Országos Levegőterhelés-csökkentési Programban (OLP) leírt intézkedések még akkor sem elegendőek a légszennyezés érdemi csökkentésére, ha azokat megvalósítják, azonban az OLP e felől is komoly kétségeket hagy. Erre a következtetésre jutott a Levegő Munkacsoport a következő 10 év levegőminőséggel kapcsolatos politikáját meghatározó dokumentum áttanulmányozása után.
Az Európai Unió vonatkozó jogszabálya szerint minden tagországnak 2019. április 1-jéig meg kellett volna küldenie a programját arról, hogy milyen módon fogja csökkenteni az egyes légszennyező anyagok kibocsátását az előírt szintre 2030-ig. A magyarországi program tervezetét a kormány 2019 júliusában bocsátotta társadalmi vitára, a végleges – és a tervezethez képest néhány ponton előremutató, de több ponton visszalépést is jelentő – program csak több mint egy éves késéssel jelent meg.
A program szerint a káros anyagok kibocsátásának csökkentése akár jelentősen is elmaradhat az előírt mértéktől, továbbá költségvetést sem tartalmaz, és ezek miatt az OLP gyakorlatilag értékelhetetlen. Ezért a szervezet sürgeti a részletes intézkedési terv kidolgozását a költségek, ütemezés és felelősök megjelölésével, valamint az elérendő célok pontosításával.
Az OLP egyebek mellett előirányozza az épületek energiahatékonyságának javítását, a tüzelőberendezések korszerűsítését, távfűtés kiterjesztését, egyes szilárd tüzelőanyagok lakossági használatának korlátozását, továbbá a közlekedési károsanyag-kibocsátások csökkentését technikai eszközökkel és a környezetkímélőbb közlekedési módok támogatásával. A Levegő Munkacsoport álláspontja szerint ezek és a tervezetben előirányzott többi intézkedés megvalósítása ténylegesen hozzájárulna a tisztább levegő megteremtéséhez, azonban ez nagymértékben függ majd attól, miként hajtják végre ezeket.
„Üdvözöljük a program számos elemét, ugyanakkor komoly aggályaink is vannak, hiszen az eddigi tervek, mint például a 2011-ben elfogadott légszennyezettség-csökkentési program és a Nemzeti Környezetvédelmi Program sem kerültek végrehajtásra. Továbbá az OLP nem tartalmaz érdemi intézkedéseket például a széles körben elterjedt lakossági hulladékégetések felszámolására, valamint a régi használt autók behozatalának korlátozására” – mondta Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.
A háztartási hulladékégetés megszüntetése érdekében a Levegő Munkacsoport sürgeti az illetékes hatóságok megerősítését, hiszen jelenleg képtelenek végrehajtatni a hatályos jogszabályokat. Szükséges továbbá fűtési támogatást nyújtani minden rászorulónak. Arra is felhívja a figyelmet a szervezet, hogy a benzin- és dízelüzemű gépjárművek száma és futásteljesítménye a hivatalos előrejelzések szerint a jövőben is növekedni fog, ami nagyrészt semmissé teheti a közlekedés terén a levegőszennyezés csökkentésére előirányzott intézkedések hatását. Ezért sürgetőnek tartja a kilométer- és szennyezésarányos útdíj kivetését minden gépjárműre, minden magyarországi közúton.
Fotók: Horváth Zsolt