A kávé világnapján a termelőket is ünnepeljük

Hírek Kiemelt

Talán kevesen tudják, hogy a kávétermelés mind a mai napig elsősorban sok apró gazdaságtól függ, ahol a kávébabokat főleg kézi erővel szüretelik, és dolgozzák fel. A Starbucks célja, hogy a kávé legyen az egyik első, teljes mértékben fenntartható forrásból származó mezőgazdasági termék. A kávé világnapja jó alkalom arra, hogy megismerjük honnan is érkezik a kávé, amit a poharunkba töltenek.

A kávébab útja a termőföldtől a poharakig kalandos. Általában a Földön körbefutó Kávé-öv hegyeiben kezdődik valahol a Baktérítő és a Ráktérítő között. Minden egyes zsákot kézzel szedett kávéval töltenek meg, majd hosszú utat tesznek meg teherhajókon, míg a babok a pörkölőbe, majd a kávézókba kerülnek.

Ahhoz, hogy a legjobb minőségű kávéval dolgozzanak, a Starbucks munkatársai már az első kávézójuk 1971-es megnyitásától kezdve személyesen látogatnak el a kávétermelőköz. Rengeteget utaznak, hogy megismerjék a kávétermelés helyszíneit és a helyi közösségeket Latin-Amerikától, Kelet-Afrikán át Ázsiáig. A vállalat 2004-ben indította el C.A.F.E. Practices programját, hogy biztosítsa a fenntartható és etikus forrásból származó kávébeszerzést. A korábban megalapozott személyes kapcsolatok kulcsszerepet játszottak a program sikerében.

Az első Starbucks Farmer Support Center a Costa Rica-i San Joséban nyílt meg, ahol agronómusok segítik a termelőket a jó gyakorlatok elsajátításában.

Carlos Mario Rodriguez, a Starbucks globális kávé kutatási és fejlesztési vezetője tagja volt az első Costa Rica-i agronómus csapatnak. Munkája során kiemelt figyelmet fordít arra, hogy a hosszú távú és minőségi kávéellátás érdekében fenntartható módszereket osszon meg a termelőkkel. A közösen létrehozott kísérleti parcellákban a gazdálkodók megismerhetik többek között az optimális cserjetávolságot, az erózió elleni küzdelem hatékony módszereit, valamint a rovarirtószer-használat csökkentésének előnyeit.

„Nagyon fontos, hogy a vásárlóink tisztában legyenek azzal, milyen komoly kihívásokkal kell megküzdeni ahhoz, hogy minőségi kávé kerüljön a poharakba – mondta el Rodriguez. – A gazdálkodók szerepe a folyamatban megkerülhetetlen.”

A Farmer Support Center közreműködésével már az első évben 43,5 millió font zöld (pörköletlen) kávét vettek a C.A.F.E Practices elvei szerint működő termelőktől, ami az összes kávéfelvásárlásnak a 14,5 százaléka volt. A program azóta egyre nő, 2006-ban Guatemalavárosban, 2009-ben Ruandában, 2011-ben Tanzániában, 2012-ben pedig Kolumbiában és Kínában nyíltak újabb központok.

A Starbucks napjainkig több, mint 52000 termelőnek nyújtott ingyenes képzést és osztotta meg eredményeit a Starbucks Farmer Support Centereken keresztül. 2020-ig célként tűzték ki, hogy 200.000 termelővel kerüljenek kapcsolatba. A vállalat így szeretné elérni, hogy a kávé legyen az első, teljes mértékben fenntartható forrásból származó mezőgazdasági termék.

Szeptember 16-án Lukáš Porazil, a Starbucks regionális igazgatója első kézből szerzett élményeit is megosztotta a ruandai Farmer Support Centerről a Starbucks Gozsduban tartott kávészemináriumon. A kávékóstolóval egybekötött bemutatón a résztvevők megismerték a ruandai kávétermesztés lépéseit, a Starbucks helyi tevékenységét, a kapcsolódó fotókiállításon keresztül pedig a partnerek mindennapjaiba is betekintést nyertek.

„Míg globálisan a lehető legmagasabb minőségű kávé előállítására törekszünk, helyi szinten mindent megteszünk, hogy magyarországi vásárlóink pontosan olyan gondos kiszolgálásban részesüljenek, amely értékláncunk minden egyes lépést jellemzi.” – mondta el az előadás után Kerek Fanni, a Starbucks magyarországi brand menedzsere.

SOCIAL MEDIA