A hazai influencermarketing-költés mérési módszerének kidolgozását követően az IAB Hungary felkérésére az Inspira Research egy minden eddiginél átfogóbb kutatást készített az influencerpiacról. Így ma már nemcsak azt lehet tudni, mennyit költöttek a cégek influencer marketingre, de azt is, hogy Magyarországon milyen mutatószámok kapcsolhatók az ilyen együttműködésben megjelenő tartalmakhoz és a különböző piaci szereplőkhöz, beleértve az internethasználókat is.
A hazai influencertartalom-fogyasztási szokásokat feltérképező reprezentatív B2C felmérés és a piaci szakértőkkel készített mélyinterjúkon alapuló B2B kutatás elemzését az Influencer Insight Hungary 2024 digitális kiadvány tartalmazza.
A két kutatás többek között az alábbi megállapításokra jutott:
- Hazánkban az influencer szó jelentését a 15 év feletti internetezők 86%-a ismeri, a 43%-a pedig rendszeresen követ legalább egy hazai influencert.
- A piac túljutott a kezdeti „ösztönös” fázison, a kampányok ma már alaposan kidolgozott stratégiák és folyamatok mentén működnek célcsoporttervezés és mérőszámok figyelembevételével.
- Mára a piaci szereplők elvárásainak és a jogszabályoknak megfelelően kidolgozott keretrendszerben valósul meg a kampányok többsége.
- Az influencer marketing ma már teljes értékű része egy cég kommunikációs mixének.
- Az influencer ügynökségek szerint a KKV-szektorból érkező ügyfelek csak felületes információval rendelkeznek az influencer marketing céljával és lehetőségeivel kapcsolatban; az elvárásaik pedig gyakran túlzók.
- A márkatulajdonosok szerint nehéz az influencerekkel közvetlen együttműködni, és mivel ez más kompetenciákat is igényel (tervezés és utóelemzés), az idő- és kapacitáshiány miatt a munkát inkább kiszervezik média- vagy influencer ügynökségekhez.
- A piaci szereplők szerint az igazán kreatív, értékes tartalmat készítő, és egyben megbízható, hiteles véleményvezérből nagyon kevés van, a hazai piacon erős verseny zajlik a megszerzésükért.
- Sok influencer nincs tisztában a jogi szabályozással – például azzal, hogy egyszerre nyújt tartalomgyártó- és hirdetési szolgáltatást, vagyis az influencer reklámszolgáltatónak és a reklám közzétevőjének is minősül. Ma már feketelisták is léteznek azokról az influencerekről, akikkel problémás az együttműködés és ezért kerülendők.