Virtuális esemény keretében beszélgetett a tévézés és a filmkészítés múltjáról, jelenéről, illetve jövőjéről a Haumann színészcsalád és a Vodafone. Haumann Péter és gyermekei, Haumann Máté és Haumann Petra a saját nappalijukból csatlakoztak az online eseményhez, ahol a filmes szakma titkaiba és a művészvilág koronavírus-járvány miatti digitalizációjába is bepillantást engedtek. A téma aktualitását a Vodafone új televíziós szolgáltatásának tavaszi, széleskörű bevezetése adta, amelynek különlegessége, hogy egyesíti a klasszikus és on-demand tévézés élményét és minden eddiginél perszonalizáltabb szolgáltatást nyújt: többek között olyan innovatív, okostévé nélkül is használható funkciókkal rendelkezik, mint a Személyes ajánló, a Műsorvisszajátszás, a Gyereksarok és az OTT applikációk.
A Vodafone TV elviszi a legnagyobb hazai és külföldi sztárokat a nézők otthonaiba, ezúttal azonban a művészek nappalija nyílt meg a közönség előtt: Haumann Péter, Máté és Petra a Vodafone első virtuális kerekasztal-beszélgetésén saját otthonukból jelentkeztek be, hogy megvitassák a múlt és a jelen tévézésének különbségeit. Míg Haumann Péter pályája kezdetén, 1962-ben egy-egy jelenet felvétele hosszú ideig tartott, és fontos volt, hogy elsőre sikerüljön, nehogy újra kelljen venni, mert a filmtekercs sok pénzbe került, addig Máté most, 58 évvel később egy videókonferencia-alkalmazáson keresztül forgatott TV sorozatot a saját otthonából.
Megváltozott a filmipar
„Nagyon sok minden változott a filmgyártásban ahhoz képest, amikor én kezdtem a szakmámat. A több száz kilós, nehezen mozgó kamerák helyett ma már a digitális technológiával, olykor egy jó képességű telefonnal is lehet filmet forgatni. Régen több napig próbált a színész. Ma egy sátorban, monitorok tömege előtt ül a rendező és alaposan előkészített beállítások alapján irányítja a történéseket” – mesélte Haumann Péter.
Haumann Máté több külföldi, streaming szolgáltató által gyártott sikerprodukcióban szerepelt már, de a koronavírus miatti digitális átállás számára is új kihívást jelentett: „A járványhelyzet teljesen megváltoztatta a szakmánkat, és egyik pillanatról a másikra állt le az egész filmipar, szünetelnek a nagy forgatások, egy részük pedig átterelődött online felületre. Az elmúlt hetekben például a könyvespolcunk előtt ülve, egy okoseszköz segítségével forgattam le több kollégámmal egy hazai tévésorozatot, de a karantén idején, szintén itthonról szerepeltem egy dán rövidfilmben, és jelenleg is vannak online futó filmes projektjeim” – tette hozzá Máté, aki sosem gondolta volna, hogy ilyen gyorsasággal kell átállnia egy addig ismeretlen munkamódszerre.
Haumann Petra színészként úgy gondolja, hogy a filmvilág és a televíziós szakma is levonhat tanulságokat a járványhelyzet időszakából: „Ez a kényszerhelyzet olyan megoldásokat is eredményezett, amelyekre nem biztos, hogy a szakma magától áttért volna. A filmiparban tudatosult, hogy egy-egy castinghoz, olvasópróbához vagy sorozatszerepléshez nincs feltétlenül szükség a személyes jelenlétre sem a színészek, sem az alkotók részéről. Az internet olyan lehetőségeket hordoz, amelyek akár hosszútávon is költséghatékonyabbá tehetik a produkciós folyamatokat, például online nem merülnek fel a stúdióbérlés, az eszközbérlés vagy az utazás költségei. Ezek hasznos hozadékok, de nekem nagyon hiányzik a színház, a közönség, a szinkron és a kollégákkal való kontaktus.” – mondta Haumann Petra.
A televíziózás jövője
A Vodafone idén év elején úgy döntött, hogy megváltoztatja erős mobilszolgáltatói imázsát, és bevezeti új vezetékes televízió szolgáltatását, amely a tévézés jövőjét viszi el a felhasználók otthonaiba. A Vodafone TV a jövő tévézésének élményét nyújtja a felhasználók számára: egy, a piacon egyedülálló, többfunkciós, csempés elrendezésű kezelőfelületen, egy időben teszi elérhetővé a klasszikus tévéműsort és a különböző, előfizetéshez kötött, illetve online műsorszolgáltatói tartalmakat (pl. Amazon Prime, Youtube stb). A szolgáltatás pedig minden eddiginél perszonalizáltabb: az ügyfeleknek nem egyesével kell kapcsolgatniuk a tévécsatornák között, hanem olyan kényelmesen, vizuálisan válogathatnak a felkínált műsorokból, mint ahogyan a mobiljukon, az alkalmazásaik között tennék azt.
„Az a tapasztalatunk, hogy egyre inkább háttérbe szorul a hagyományos lineáris tévézési viselkedés, ezzel szemben pedig nő az emberek digitalizációs érettségi szintje. Amit a Vodafone TV kínál, és ebben egyedülálló, hogy a tudatos és egyéni tartalomválasztási szokásokat és igényeket felismerve, személyre szabott ajánlórendszerének köszönhetően egyénre szabottan javasol tartalmat. Minden tartalomhoz tartoznak metaadatok (zsáner, szereplő, évjárat stb.), amelyek az egyéni ízlést tükrözik, a VTV pedig ezek figyelembevételével ajánl műsorokat a tévénézőknek. Tehát a személyre szabottság és a tudatosság marad, de a válogatást a Vodafone TV elvégzi a nézők helyett” – mondta Lennert Márton, a vállalat Vodafone TV-ért felelős igazgatója, emellett hozzátette, hogy a Vodafone új vezetékes szolgáltatásának Műsorvisszanéző funkciója segítségével egyetlen felhasználó sem marad le kedvenc filmjeiről és sorozatairól, azokat egyszerűen, egy hétre visszamenőleg megtekintheti a Vodafone TV felületén.
„Nemcsak a művészek életére, de a tévénézési szokásainkra is jelentős hatást gyakorolt a pandémia: a Nielsen kutatása[1] szerint március közepén közel 1,5-szer többet néztek tévét az emberek, mint az előző év azonos időszakában. Leginkább a 4-17 évesek körében nőtt a tévénézés, és a hírcsatornák mellett – a gyerekcsatornák nézettsége járult hozzá a magasabb nézőszámhoz ebben az időszakban.[2] Éppen ezért kiemelten fontosnak tartjuk, hogy a legkisebbek biztonságos szórakozására is odafigyeljünk. A Vodafone TV Gyermeksarok beállításának köszönhetően a szülők a gyerekeik életkorának megfelelő, egyedi, PIN-kóddal módosítható profilokat hozhatnak létre, ahol személyre szabottan, csak a gyermek fejlettségének megfelelő tartalmak jelennek meg” – mondta el Gábor-Balogh Bernadett, a Vodafone Magyarország marketingigazgatója.
A tévézés jövője a mobilodon
A Vodafone TV tartalmait nem csak a kanapéról nézhetik a felhasználók: a szolgáltatás felületét szinte bárhol, bármikor, az adatforgalmuk fogyasztása nélkül böngészhetik egy dedikált mobilalkalmazáson keresztül, és párhuzamosan, egyszerre akár 2 mobileszközön is élvezhetik kedvenc műsoraikat.
[1] TV nézési trendek változása a „Korona-karantén” időszakában – Nielsen közönségmérés, 2020.
[2] Kantar – COVID-19 Barometer