Kompakt, dinamikus, ’indulásra kész’ külső formaterve összetéveszthetetlenné teszi a vadonatúj Toyota Yarist, amelynek karosszériája 5mm-rel rövidebb az elődmodellnél, a hosszabb tengelytáv és megnövekedett szélesség mégis kényelmesebbé teszi az új generációs modellt. A vadonatúj GA-B padlólemez sportosabb, mélyebb üléshelyzetet tesz lehetővé, amit remekül egészít ki a ’kéz a kormányon – tekintet az úton filózófia jegyében megszületett vezetői környezet.
Az új Yaris ugyanazt a ’kis nagy autó’ koncepciót követi, amelyet az első generáció is sikeresen alkalmazott, ám olyan ’kompakt, dinamikus’ formában, ami energiával, dinamizmussal és ’indulásra kész’ hozzáállással ruházza fel az autót.
„Az autó formavilágában a rajtgépen térdelő rövidtávfutó eszményét igyekeztem megvalósítani.” – árulja el Yasunori Suezawa főmérnök. „Ez jelenik meg a hátsó kerékdobokban és a karosszéria megújult arányaiban (a Yaris szélesebb, alacsonyabb és kompaktabb lett): a Yaris maga a tömény, koncentrált energia.”
Miközben a B-szegmens számos képviselője egyre nagyobb lesz, az új Yaris rövidebb, mint közvetlen elődje. Miközben azonban az autó hossza négy méter alá csökkent, a tengelytáv 50 mm-rel megnőtt, így tágasabb lett a belső tér. A GA-B platform alkalmazásának köszönhetően az autó teljes magassága 40 mm-rel csökkent, ugyanakkor nőtt a szélesség (+50 mm) és a nyomtáv (+57 mm), így alakítva ki az autó mélyen ülő, széles, erőtől duzzadó arculatát. Az első (800 mm) és hátsó (580 mm) túlnyúlás is csökkent, mégpedig 10, illetve 45 mm-rel, ami nem csupán a modell kompakt méreteit hangsúlyozta ki, de a kategóriaelső fordulókört is biztosította, így az autó minden eddiginél könnyebben manőverezhető városi utcákon és parkolókban. Az új platform szabad kezet adott a formatervezőknek, így azok olyan látványos, lenyűgöző dizájnt alkothattak, amely kihangsúlyozza a Toyota egyedi formai személyiségét, amely a márkát megkülönbözteti versenytársaitól. A sűrített arányok hatását azok az oldalfalon végigfutó, erőteljes karaktervonalak erősítik, amelyek a mozgás hatását keltik. Az erőteljes első és hátsó kerékdobok még feszesebbé és egységesebbé teszik az autó megjelenését; a plasztikusan megformált ajtópanelekkel együtt híven tolmácsolják a típus dinamikus, ’indulásra kész’ személyiségét. Az orrkialakítás központi stíluselemei a nagyméretű hűtőmaszk és a középen elhelyezett Toyota embléma. A tervezők hátrébb mozdították az A-oszlop tövét, és megnövelték a motorházfedél hosszát, ami amellett, hogy jobb kilátást enged előrefelé, dinamikusabbá teszi az autó megjelenését. Az új lámpatestek LED-es technológiát alkalmaznak, az irányjelzők használaton kívül nappali világításként szolgálnak. A fényszórókat elnyújtották az első kerekek irányába; ez az erőteljes formai megoldás egyben optikailag csökkenti az első túlnyúlást. A kerekek hajtáslánctól és felszereltségi szinttől függően 15, 16 vagy 17 colosak lehetnek.
Belső dizájn és helykihasználás
A belső térben a ’kevesebb több’ koncepciója érvényesül. A divatosan kialakított, masszív, kiváló érzékelhető minőséget tükröző, kiváló térérzetű környezet magasabb kategóriákat idéz. Ami a vezetői környezetet illeti, a tervezők a ’kéz a kormányon, tekintet az úton’ filozófiáját követték. A kijelzők és kezelőszervek elrendezésének köszönhetően a vezető egyrészt a lehető legcsekélyebb figyelemelterelés mellett koncentrálhat az útra és tájékozódhat a gépkocsi alapvető adatairól, másrészt kiváló körkörös kilátásnak örvendhet.
„Az eredmény eléréséhez két fő komponensre koncentráltunk.” – avat be Suezawa. „Először is mélyebbre helyeztük a műszeregységet, és hátrébb húztuk a szélvédőoszlopot – ezzel optimalizáltuk a kilátást. Az első üléseket kifelé toltuk, így több a hely a vezető és az első utas között. Aztán arra koncentráltunk, hogy a vezető a lehető legcsekélyebb szemmozgással fogadhassa be az információkat. Ezért nagyméretű (10 colos), színes head-up kijelzőt alkalmaztunk.”
A műszerfal nagyobb felülete kapott puha tapintású borítást; az ajtópanelekben puha filcbetétet helyeztek el; szélesebb a középkonzol; a műszeregység árnyékolója alacsonyabban húzódik; a kormánykerék pedig kisebb átmérőjű, sportos darab.
Kompakt, mégis tágas
Ahogy korábban említettük, az új GA-B platform lehetővé tette az autó hosszának csökkentését. Így az új Yaris kategóriájának legrövidebb képviselője, ugyanakkor tengelytávja még tovább nőtt. Ebből adódott az az optimális belső helykihasználás, amelynek köszönhetően minden utast tágas, kényelmes férőhely vár a fedélzeten: így köszön vissza a legelső Yaris húsz évvel ezelőtti ’kis nagy’ karaktere. Az új Yaris vezetője és első utasa távolabb ül egymástól (+20 mm), és a középkonzol is szélesebb lehetett. A csomagtartó szintén tágas: az üreg 700 mm mély, térfogata 286 liter.
Vezetői üléshelyzet
A kormánykerék mögött elfoglalt vezetői üléshelyzet itt is fokozott irányíthatóságot, valamint a jármű és a vezető közötti, kétirányú kapcsolatot eredményez. Az új Yaris esetében alapvető változásokat eszközöltünk, így hozva létre egy magával ragadóbb, kényelmesebb vezetői üléshelyzetet, amely az autó élvezetes vezethetőségéhez is hozzájárul. Az ülés 60 mm-rel hátrébb költözött (ami az autó tömegegyensúlyának is kedvezett); a csípőpont 21 mm-rel alacsonyabb, így dinamikusabb üléshelyzetet tesz lehetővé, és az alacsonyabb tetővonal ellenére kiváló fejteret engedélyez; a kormánykerék pedig 6 fokkal közelebb áll a függőlegeshez. A kormánykerék tengelyirányú állíthatósági tartománya is megnőtt; a kormány 77 mm-rel közelebb húzható a vezetőhöz. A kormánykerék kisebb és sportosabb, a rajta elhelyezett, új kapcsolók kellemesebb tapintásúak. Így ösztönösebben kezelhetők anélkül, hogy rájuk pillantanánk: ez is a ’kéz a kormányon, tekintet az úton’ koncepció része. Hogy minél kevesebb tényező terelje el a vezető figyelmét, a műszerek és a TFT multi-információs kijelző két ’csőben’ helyezkednek el; a kézre eső közelségben elhelyezett, 8 colos központi érintőképernyő éles, nagyfelbontású grafikát kínál; opcióként pedig head-up kijelző is rendelhető.