A munkahelyi ajándékozás mára a leghatékonyabb stratégiák közé emelkedett, így az üzleti élet szereplői előszeretettel alkalmazzák. A hagyományos ünnepek mellett különleges alkalmakkor vagy egész egyszerűen az elismerés és köszönet kifejezése céljából is lehet ajándékozni. Cikkünkben bepillantást nyújtunk a céges ajándékozási etikettbe és praktikus tanácsokat kínálunk, hogy se munkaadóként, se munkavállalóként ne érezzük magunkat kínosan az ilyen szituációkban.
Ahogy említettük, a vállalati ajándékozás többféle célt szolgálhat: az alkalmazottak megbecsülésének kifejezését, a brand láthatóságának előmozdítását, vagy épp a pozitív üzleti, esetleg személyes kapcsolat kialakítását. Bármi is legyen a célunk, az egyik legfontosabb kérdés, amit feltehetünk, az, hogy milyen a cégünk. Milyen a légkör, a kollégák egymáshoz való viszonya, mennyire erős a vállalati hierarchia? Teljesen másképp működik egy családi méretű startup vagy egy több száz fős állami vállalat. Ami vicces lehet az egyik környezetben, az visszatetszést válthat ki a másikban.
Az sem mindegy, hogy munkaadóként vagy munkavállalóként ajándékozunk. A vezető ugyanis adhat ajándékot a közvetlen munkatársaknak. Fordítva viszont közel sem természetes, ha megajándékozzuk a felettesünket, különösen, ha egyénileg tesszük. Munkavállalóként a legbiztonságosabb, ha csoportos ajándékban gondolkodunk.
Alábbi tippjeink segítségével könnyen eligazodhat bárki a céges ajándékozás szabályaiban.
Kerüljük a túlzásokat
Vezetőként tartózkodjunk az extravagáns ajándékoktól, mert az anyagi különbségek hangsúlyozása kellemetlen érzéseket kelthet a másik félben. Extrém esetben úgy tűnhet, hogy tisztességtelen előnyökre kívánunk szert tenni. Munkavállalóként pedig minél lejjebb helyezkedünk el a ranglétrán, annál kényelmetlenebb, ha drága ajándékot veszünk a főnöknek. Alkalmazzunk ésszerű határokat – legyen szó méretről vagy árkategóriáról –, amelyek hatékonyan tükrözik az integritást és az etikai normák tiszteletben tartását.
Kulturális háttér
Alapvetően figyelembe kell vennünk a megajándékozott kulturális hátterét, hiszen minden esetben arra kell törekednünk, hogy tiszteletet tanúsítsunk. Ha szem előtt tartjuk az eltérő vallási vagy kulturális szokásokat, elkerülhető, hogy akár véletlenül is, de megsértsünk másokat vagy kényelmetlenséget okozzunk. Multinacionális cégnél például a dolgozóknak adott csoportos ajándék remek lehetőség arra, hogy a vállalat sokszínűségét, befogadó kultúráját kidomborítsuk.
Magatartási kódex
Remek iránytűként funkcionálnak a vonatkozó vállalati irányelvek. Számos iparágban működő cég ugyanis szigorú szabályokat követ ezen a téren. A vállalat magatartási kódexéből egyértelműen kiderülhet, mire kell figyelni ahhoz, hogy az összeférhetetlenségnek vagy a megvesztegetésnek akár a látszatát is elkerüljük. Az ajándék minket és a céget is képviseli, elég tehát egy rossz döntés, hogy megtépázzuk a vállalat reputációját. Ha munkavállalóként nem egyértelmű a helyzet, forduljunk a HR-hez, a vezetők ajándékozása ugyanis még szigorúbb megítélés alá esik.
Célkeresztben a profizmus
A céges ajándékozás célja a megbecsülés és a szakmai kapcsolatok fenntartása, ezért minden esetben törekedni kell a profizmusra. A túlzottan személyes vagy intim ajándék komoly félreértékeseket okozhat vagy megsértheti a korábban felállított szakmai határokat. Munkaadóként például akkor se válasszunk ékszert, ha nagyon jó a kapcsolatunk a beosztottal. Ugyanakkor jó ötlet egy karrierfejlődést elősegítő kiadvány vagy egy brandingelt törölközőszett. Munkavállalóként érdemes csoportos ajándékban gondolkodni, amiből mindenki egyformán kiveszi a részét.
Praktikum mindenekelőtt
Céges környezetben talán a hasznos ajándékot értékelik leginkább, ami nem csupán a mindennapi munkát javítja, hanem demonstrálja az ajándékozó figyelmességét is. Vezetőként a szakmai tanfolyamoktól kezdve a különböző technikai kütyükig bezárólag széles körben választhatunk olyan ajándékot, amivel biztosan nem nyúlunk mellé. Munkavállalóként ugyancsak ideális a praktikus ajándék, amit felettesünk munkaidőben használhat.
Szabaduljunk meg a kliséktől!
A sablonos ajándék amellett, hogy unalmas, negatív benyomást kelthet. Egy eredeti ajándék tovább megmarad az emlékezetben, mert tükrözi az erőfeszítést. Ezért érdemes azt személyre szabni, hogy igazodjon az illető érdeklődési köréhez, életmódjához. A tipikus kávé-bor összeállításon túl a hangsúlyt helyezzük az odafigyelésre: egy szakmai továbbképzés, egy egyedi emblémás törölközőszett vagy ökobarát irodai kiegészítő biztosan jó választás. Munkaadóként az egyedi ajándék többszörösen is megtérül, hiszen aki úgy érzi, hogy figyelnek rá, az hatékonyabb és lojálisabb munkaerőnek bizonyul majd.
A céges ajándékozás óriási lehetőségeket rejt magában a munkahelyi kapcsolatok ápolásában. Középpontjában az elismerés, a megbecsülés áll, amely összhangban van a vállalat értékrendszerével, identitásával. Ezért érdemes figyelembe venni minden tényezőt az egyén életmódjától kezdve a vállalati kultúráig, hogy a különleges alkalmak túlmutassanak egy egyszerű ajándékon.