A megkérdezettek 55 százaléka már legalább egyszer megbánta, hogy nem vásárolt meg egy terméket jelentős leárazás idején – derül ki a MediaMarkt friss kutatásából. A felmérés eredményei arra is engednek következtetni, hogy Black Friday során bizalommal fordulnak a vásárlók a nagy márkák felé, továbbá a korábbinál kevesebben tartanak a webáruház lefagyásától, illetve a kiszállítással kapcsolatos problémáktól.
A vásárlók Black Friday kapcsán szerzett tapasztalatait igyekezett kideríteni a MediaMarkt a Pulzus applikációval közös kutatásában. A leárazásokra való nyitottságot jól tükrözi, hogy a válaszadók több mint felével, 55 százalékával megesett már legalább egyszer, hogy utólag jött rá, jobb lett volna megvenni a kedvezményes árú terméket. Sőt, a kutatás szerint a válaszadók több mint egyharmadával ez már többször is előfordult. A fiatalok körében ez az arány jóval magasabb, a Z generációs válaszadók, vagyis az 1997 után született fiatalok több mint kétharmada, azaz 68 százaléka bánta már meg, hogy nem élt egy jelentős leértékelés kínálta lehetőséggel.
A felmérés rámutatott arra, hogy a fogyasztók számára az ár mellett egyéb szempontok is fontos szerepet játszanak egy termék kiválasztásakor, úgymint a kényelem, a termékek széles körű elérése, illetve a tisztességes árképzés. A megkérdezettek közel 40 százaléka egyáltalán nem aggódik azon, hogy egy vásárlás során egy szaküzlet vagy áruház ne teljesítené a garanciára és jótállásra vállalt kötelezettségeit, sőt 34 százalék a kiszállítás miatt sem aggódik. Ugyanakkor – egy korábbi kutatáshoz viszonyítva – kevesebben tartanak webáruház lefagyásától, illetve a kiszállítással kapcsolatos problémáktól, mint két évvel ezelőtt. Előbbi esetében 53 százalékról 9-re csökkent, utóbbinál pedig 30 százalékról 7-re csökkent ez az arány. A kutatás kitért arra is, hogy a legnagyobb bosszúságot a vásárlóknak az üzletekben Black Friday idején a túl nagy tömeg, az üzletekben kialakuló tumultus okozza. Az aktív korú (18–65 éves) korosztály esetében ez az arány 26 százalék, ami a fiatalok körében magasabb, a Z generáció tekintetében ugyanis 35 százalék.
Az Y generációs válaszadók (1981–1996 között születettek) közel negyede (24 százalék) rendelkezik annyi megtakarítással, hogy ha valami a Black Friday alatt megtetszik, megvegye. Ezenfelül 15 százalékuk külön spórol és tudatosan készül a jelentős leárazások előtti időszakban, hogy majd megvehesse a vágyott terméket. Az Y generációs megkérdezettek több mint kétharmada információ és híradás-technikai készüléket – számítógépet, tévét, telefont, rádiót – vásárolna.
A többi korcsoporthoz képest a Z generáció az elektronikai cikkek mellett előszeretettel költ a megjelenésére. 54 százalékuk mondta ugyanis, hogy a Black Friday alkalmával szívesen vásárolna ruhát vagy lábbelit. Jól látszik, hogy fontosnak tartják a trendi megjelenést, de a megkérdezettek negyede vásárolna könyvet is a leárazások során.
„A kiskereskedelemben az év utolsó két hónapja mindig a legizgalmasabb időszak, ennek idén az első felvonása a MediaMarktnál az Online Black Friday volt, ami a tradicionális november végi Black Friday előfutára. A többi kereskedelmi szereplőhöz hasonlóan a MediaMarkt november 23-án tartja a Black Fridayt, a kedvezmények a webáruházban és mind a 24 fizikai áruházban egyaránt elérhetők lesznek. Az akciós termékek számát és azok elérhető volumenét megnöveltük, egyes termékek akár 40 százalékos kedvezménnyel lesznek megvásárolhatók. A hétvégi akció során jelentős forgalomra számítunk, ezért megnövekedett szaktanácsadói létszámmal és raktárkapacitással készülünk. Várakozásink szerint az idei Black Fridayen akár a tavalyi esemény forgalmának másfélszeresét is hozhatja” – mondta Magyar Norbert, a MediaMarkt Saturn Magyarország Kft. beszerzési igazgatója.