Bemutatását követően szinte azonnal ikonná vált, egyszerre zengtek róla ódákat a szaksajtó képviselői és azon sportautórajongók, akik kipróbálhatták magukat a volánja mögött.
Miden várakozáson felüli sikernek bizonyult, a Toyota azonban úgy döntött még magasabbra emeli a tétet: jelentős fejlesztéseket kapott a Rally Világbajnokságban harmadik egymást követő évben kettős, gyártói és egyéni világbajnoki címet szerző autógyártó a motorsport tüzében kovácsolt nagyteljesítményű hatchback modellje, az immáron legendás GR Yaris. A soros háromhengeres 1,6 literes turbómotor maximális teljesítménye 280 lóerőre (206 kW) emelkedett, nyomatéka pedig 390 Nm, amelyhez immár vadonatúj a versenyautóktól elvárt váltási sebességre képes nyolcfokozatú GAZOO Racing Direct automata sebességváltó is elérhető. A Toyota GR Yaris emellett újratervezett, versenyautók ihlette digitális műszeregységet kapott a legfontosabb kezelőszervek és adatforrások még optimálisabb elhelyezése érdekében. Ha ez nem volna elég, tovább növelték a karosszéria merevségét, miközben még erősebb lett a felfüggesztés is. Az állandó összkerékhajtás új, választható vezetési módokkal egészül ki. Európában a „Circuit” specifikációjú változat lesz elérhető, amelyben alapfelszereltségként benne van a hűtés csomag. Arról, hogy az autó mikortól rendelhető, a gyártó a következő hetekben ígért tájékoztatást, az első példányok azonban még idén megérkezhetnek a szerencsés tulajdonosokhoz.
Az új Toyota GR Yaris most debütál a 2024-es Tokiói Autószalonon, és olyan műszaki, formatervezési és konstrukciós fejlesztésekkel gazdagodott, amelyek még nagyobb vezetési élményt ígérnek. A GR Yarist a bevezetéskor olyan elismerés és lelkesedés övezte, hogy a Toyota úgy vélhette, teljesítette feladatát. Itt volt egy autó, amely egy csapásra a hot-hatch szegmens élére katapultált: egy rally világában született, telivér gép, amely minden versenytársat maga mögé utasított. Ez azonban valójában csak a történet kezdete volt. Az első autó gyártása óta eltelt három év alatt intenzív erőfeszítéseket tettek annak érdekében, hogy még jobbá – erősebbé, közvetlenebbé, vonzóbbá, és bár ezt talán nem könnyű elhinni, de még élvezetesebbé – tegyék. A TOYOTA GAZOO Racing mérnökei, a mesterpilóták, valamint a motorsport- és rally-szakemberek együtt dolgoztak a folyamatos fejlesztés szellemében, hogy gazdagítsák a GR Yaris alapvető karakterét, mint „driver-first” autó, amely arról a különleges élményről szól, amelyet attól a pillanattól kezdve élvezhet a vezető, hogy a volán mögé ül és beindítja a motort.
A változtatások listája igen hosszú, ami igazolja az „új GR Yaris” megnevezést. A legfontosabb elemek közé tartozik a világelső háromhengeres turbómotor továbbfejlesztése, amely még nagyobb teljesítményt és nyomatékot biztosít, valamint a vadonatúj nyolcfokozatú GAZOO Racing Direct automata sebességváltó bevezetése, amelyet a versenysportban szükséges gyors váltásokhoz terveztek. A GR Yaris egyedi GR futóművét tovább erősítették, az utastérben a műszerfal elrendezését és a vezetési pozíciót átdolgozták, hogy még autentikusabb, sportautós érzést nyújtson, akár országúti vezetés, akár versenyzés közben. A felfüggesztést is a jobb kezelhetőség és a nagy terhelés alatti robusztus teljesítmény érdekében állították be – a rugóerő átdolgozott értékeket kapott és egy megerősített első lengéscsillapító-egység is bekerült. Az új GR Yarisban minden megvan, ami az eredetit sikeressé tette, és még annál is több. Ennek eredményeképpen azt ígéri, hogy még messzebbre kerül a versenytársaktól. Az Európában elérhető„Circuit” változatot nagyteljesítményű hűtés csomaggal érkezik, amely egy kiegészítő hűtőt, intercooler vízbefecskendezést és módosított légbeömlőt tartalmaz.
GR Yaris: páratlan sikertörténet
A GR Yaris tökéletesen demonstrálja, hogy a Toyota és a TOYOTA GAZOO Racing sportrészleg milyen elkötelezett az egyre jobb autók motorsporton keresztül történő fejlesztése mellett. Kezdettől fogva az volt a cél, hogy ez nem csak egy újabb hot hatch lesz: ez egy olyan autó, amely mérnöki és tervezési szempontból közvetlenül hasznosította a TOYOTA GAZOO Racing Rally Világbajnokságban szerzett sorozatos bajnoki tapasztalatát. Az új motor, az új elektronikus összkerékhajtási rendszer és a testre szabott futómű mind a terv része volt. Amikor a sorozatgyártású autó a sajtó és az ügyfelek kezébe került, a fogadtatás messze felülmúlta a Toyota várakozásait. A modell 2020-as bevezetése óta több mint 18.000 autót adtak el Európában, és a vásárlók 99 százalékos elégedettségi mutatót produkáltak. Az eladott példányok többsége a Circuit változat volt, ezért döntöttek úgy, hogy az új modellnél erre a kivitelre összpontosítanak. A vásárlók között számos sportautó-rajongó van, akik a GR Yarist méltónak tartják arra, hogy gyűjteményükben a lényegesen erősebb presztízsmodellek mellett foglaljon helyet. A GR Yaris tehát túlmutat a kategorizáláson: egy külön szegmensbe tartozik, és azonnal sportklasszikus lett belőle. Az új GR Yarist eredményező fejlesztési program a „fejlessz, versenyezz, hibázz, javíts” koncepciót követi. Ez azt írja le, hogy a fejlesztési pontok keresése során az autót a határokig – szó szerint az alkatrészek töréspontjáig – űzték.
„Az új GR Yaris minden egyes eleme magában foglalja a valós motorsport helyzetekből, valamint a mesterpilótáinktól, verseny- és rallyversenyzőinktől származó tudást és szakértelmet.” – avat be Naohiko Saito főmérnök.
Még nagyobb teljesítmény és nyomaték, még jobb kezelhetőség
A bevezetéskor a GR Yaris turbómotorja a világ legerősebb háromhengeres sorozatgyártású motorja volt. Most még többet kínál: a teljesítmény 19 lóerővel nőtt, a vezető pedig további 30 Nm nyomatékot kap – a csúcsértékek így 260 lóerőről és 360 Nm-ről 280 lóerőre és 390 Nm-re emelkednek. Ez az új teljesítményszint megerősíti az autó kategóriaelsőségét, növeli előnyét a versenytársakkal szemben, és olyan autentikus versenyautó-érzést nyújt, amely megerősíti, hogy a Toyota megvalósította azt a törekvését, hogy egy rallyautót küldjön az utcára. A motorteljesítmény növelésével egyidejűleg lépéseket tettek a tartósság megőrzése érdekében. Ismét a versenypálya és a rallyversenyek színtere volt a próbapálya, a motort a Japán Rally Bajnokságban és a Japán Hosszútávú Versenyen tesztelték a végsőkig. A részleteket tekintve megerősített vezérmű, az új anyagból készült kipufogószelep és a D-4ST üzemanyag-befecskendezési nyomás növelése. Új, kopásálló gyűrűkkel ellátott könnyű dugattyúk kerültek beépítésre, és egy új szívónyomás-érzékelőt is kapott a rendszer. Az új modellt egyetlen „Circuit” változatban kínálják majd, amely egy hűtési teljesítménycsomagot is tartalmaz. Ez utóbbi egy új segédhűtőt tartalmaz, amely javítja a megbízhatóságot a maximális teljesítményt kihasználó felhasználáskor, illetve módosításokat eszközöl a légbeömlőn és egy intercooler vízbefecskendezést is alkalmaz.
Szupergyors váltás az új GAZOO Racing Direct automata sebességváltóval
A vadonatúj, nyolcfokozatú GAZOO Racing Direct automata sebességváltó bevezetése – amelyet a már bevált hatfokozatú kézi váltó mellé kínálnak opcióként – az egyik legjelentősebb változás az új GR Yaris frissítése során. Az új egység tervezésekor a Toyota a lehető leggyorsabb visszaváltási sebesség elérésére összpontosított. Létezik automata üzemmód is: ennek használata lehetővé teszi, hogy a vezető erősebben koncentráljon a kormányzásra, valamint a fék- és gázpedál használatára. Míg a hagyományos sebességváltás a jármű viselkedésére támaszkodik, mint például a lassulás G-ereje és a sebesség, az új sebességváltó optimalizált szoftverét arra is finomhangolták, hogy érzékelje, hogyan használja a vezető a féket és a gázpedált. Ezáltal előre jelzi, hogy mikor van szükség sebességváltásra, még mielőtt a jármű viselkedésében változás következne be, így a sebességváltás a vezető szándékait tükrözi, és hasonlóan működik, mint a profi sofőröknél. A pályatesztek során az új rendszer bizonyította értékét, és segített a kézi váltós kivitelnél gyorsabb köridőket elérni. A kezelhetőséget az alapfelszereltségként járó első és hátsó részlegesen önzáró Torsen differenciálművek támogatják. Az olyan problémák megoldása érdekében, mint az automata rendszerek hőkárosodással szembeni sérülékenysége, valamint a nagy kapcsolási sebesség és a vezethetőség egyensúlyának szükségessége, a GR mérnökei többszöri anyag- és szoftver-felülvizsgálatot végeztek. A tesztprogram során a TGR World Rally Team versenyzői különböző felületeken, többek között havas utakon is kipróbálták a rendszert Finnországban. Az egységet a Japán Rally Bajnokságban, a TOYOTA GAZOO Racing Rally Challenge-ben és a Super Taikyu sorozatban is használták. A sebességfokozatok számának hatról nyolcra emelése lehetővé teszi, hogy a sebességváltó szorosabb áttételekkel rendelkezzen. Emellett új nyomatékszabályozó rendszer és a kompakt, nagy reakcióidejű lineáris mágnesszelep is az előnyére vált. A kuplungban használt, rendkívül hőálló anyag és a vezérlőszoftver beállításai világszínvonalú váltási sebességet eredményeztek. A D programban kiemelkedő váltásokkal szolgál az autó, és a prediktív sebességváltó-választó funkció tökéletesen igazodik a vezető szándékaihoz. A hűtési követelményeket az automatikus sebességváltó alapfelszereltségként beépített folyadékhűtőjével oldották meg. Egy új vezetési üzemmód-választó funkcióval az autót a sportos vezetéshez és a mindennapi használathoz egyaránt testre lehet szabni: a Sport, Normal és Eco üzemmódok különböző beállításokat tesznek lehetővé az elektromos szervokormány, a légkondicionáló működése, a gázreakció és a vezető műszerfali kijelzője számára. A GAZOO Racing Direct automata sebességváltóval felszerelt modelleknél a váltóérzet és a fokozatkiválasztása is beállítható. A kapcsolási érzet a Sport üzemmódban reakcióorientált, a Normal és Eco üzemmódokban pedig egyensúlyban van a rántás és a gyorsaság. Sport üzemmódban a reakció élvez elsőbbséget a D programban, míg az M program használata a leggyorsabb váltást biztosítja. A vezető megtapasztalhatja, hogy a 4.900 fordulat/perc és a 7.200 fordulat/perc közötti piros fordulatszám-sávban dolgozva igazi élmények várják. A jelenlegi GR Yarishoz hasonlóan az optimális tapadást és vonóerőt a GR-FOUR elektronikusan vezérelt, állandó összkerékhajtás biztosítja. Ez a kifejezetten az autóhoz kifejlesztett rendszer három üzemmódban – Normal, Sport és Track – állítja be az első és hátsó tengelyek hajtásának egyensúlyát a vezetési szituációnak megfelelően.
A megnövelt karosszériamerevség még jobb futómű és kormányreakciókat biztosít
A GR Yaris könnyű karosszériáját még merevebbé tették a ponthegesztések mintegy 13 százalékos növelésével és mintegy 24 százalékkal több szerkezeti ragasztóanyag alkalmazásával. Ennek eredményeképpen az autó görbületi reakciója, a kormányzás visszajelzése és a tapadásérzet javult, továbbfejlesztve az amúgy is feszes és rendkívül kifizetődő futóművet. A platformot kifejezetten az autó számára tervezték, a Yaris GA-B szerkezetének első részét és a Toyota nagyobb GA-C platformjából kialakított új hátsó részt ötvözve. A könnyű, de merev felfüggesztési rendszereket megtartották – elöl MacPherson rugóstagok, hátul pedig kettős keresztlengőkaros egységek –, de a versenyzőktől kapott visszajelzések alapján módosításokat végeztek. Az első lengéscsillapítók karosszériához való rögzítésénél plusz csavarokat alkalmaztak, amelyek kiküszöbölik a szerkezeti deformációkat, amelyek akkor fordulhatnak elő, amikor a felső persely deformálódik a nagy terhelés során. Az első és a hátsó rugókat szintén az optimális teljesítmény és a jobb kezelhetőség érdekében állították be.
A motorsport világa ihlette új vezetőtér
A GR Yaris utasterében jelentős változtatásokat hajtottak végre, hogy a vezetőtér autentikusan sportos érzést keltsen, olyan kialakítással, amely hű az autót meghatározó „driver-first” elvekhez. A GR csapata a versenypilótáktól kapott információkat vette alapul a kezelőszervek újrapozícionálásához és a vezető számára gyorsabb, könnyebb hozzáférést biztosító kezelőszervek kialakításához. A profi pilóták és rallyversenyzők is közvetlenül beleszóltak a változtatásokba. A versenyautó vezetése során gyakran használt kezelőszerveket, mint például az intercooler vízbefecskendezés, a VSC-OFF és a vészvillogók, közelebb helyezték a vezetőhöz, hogy többpontos öv használata esetén gyorsan és könnyen elérhetők legyenek. Az utasoldalon a műszerfal tálcája nagyobb lett, így van hely további mérőműszerek vagy egy navigátor monitorjának felszerelésére. A műszerfal felső élének 50 milliméterrel alacsonyabbra helyezésével, a visszapillantó tükör áthelyezésével és a kezelőpanel 15 fokkal a vezető felé történő elfordításával javult a vezető látótere a kormánykerék mögül. A műszeregység egy új, 12,3” teljesen digitális kijelzőből áll, két elrendezési móddal, normál és sport, és az utóbbi a sportolásra összpontosító adatokat kínálja. A kialakítás mentes minden felesleges díszítéstől, így a grafikák világosak, az információk pedig azonnal láthatóak és érthetőek. Az automata modellnél a kijelzőn a sebességváltó olajhőmérséklete és egy vizuális figyelmeztetés is megjelenik, emellett egy hangjelzés is figyelmezteti a vezetőt, ha a motor fordulatszáma túl magas a visszaváltáshoz. Precíz változtatásokat végeztek, hogy a vezető a legjobb testhelyzetben foglalhasson helyet. Az ülés 25 milliméterrel lejjebb került, és a kormánykerék is ennek megfelelően lett beállítva. A váltás irányát a versenyautó vezetéséhez igazítva megváltoztatták, így a vezető a lefelé kapcsolásnál előre nyomja a kart, a felfelé kapcsolásnál pedig hátra húzza – ezt a részletet a mesterpilóta és a Toyota vezetője, Akio Toyoda (alias „Morizo”) támogatta.
Vérforraló külső formai részletek
Ahogy az egy ilyen telivér gépnél elvárható, a GR Yaris külsején végrehajtott változtatások messze nem egyszerű kozmetikai módosítások. Az átdolgozásokban ismét a profi versenyzők és mesterpilóták visszajelzései és a motorsportban szerzett tapasztalatok játszottak főszerepet. Az alapvető felépítés változatlan maradt: a GR Yaris egy háromajtós modell, amely önmagában egy különálló modell: csak a hátsó lámpák, az antenna és a külső tükrök származnak az ötajtós Yarisról. A modell minden elemét átdolgozták az optimális leszorítóerő, aerodinamika és tapadás érdekében. Az autó elején új acélhálót kapott az alsó hűtőrács, amelyet a vastagság, a szilárdság és a súlycsökkentés optimális egyensúlyára állítottak be. Az oldalsó hűtőrács nagyobb nyílással rendelkezik, az alsó lökhárító pedig új, osztott szerkezetű, ami megkönnyíti és kevésbé költségessé teszi a javítást vagy cserét. Hátul az alsó díszléc alsó peremén lévő nyílás lehetővé teszi a padló alól a levegő távozását, csökkentve ezzel a légellenállást, javítva az autó manőverezhetőségét és stabilitását, valamint eloszlatva a kipufogórendszerből származó hőt. A köd- és tolatólámpák áthelyezésre kerültek az alsó lökhárítóból a hátsó kombinált lámpákba integrálva, csökkentve ezzel a sérülés kockázatát. Hasonlóképpen, a magasan elhelyezett féklámpa a hátsó légterelőről a hátsó ajtóra került, így a hátsó lámpák egy vonalban vannak, és a hátul haladó járművezetők számára jól láthatóak. A féklámpa áthelyezésével a légterelő cseréje vagy személyre szabása is egyszerűbbé vált. Az új GR Yaris egy új külső színt kapott, a nikkelezüst képében, a már bevált jellegzetes árnyalatok – érzéki vörös, éjfekete és hófehér/gyöngyfehér – mellett, amelyek a TOYOTA GAZOO Racing színeit képviselik. Az új felszereltsége közé tartoznak a legújabb generációs Toyota Safety Sense rendszerek, a navigáció és a digitális kulcs. Az automata modell magasabb felszereltséget nyújt majd kovácsolt kerekekkel, hátsó és oldalsó kamerákkal és prémium JBL hangrendszerrel. (A pontos felszereltségek piaconként változhatnak, erről végső részleteket a modell bevezetésének időpontjához közeledve erősíti meg a Toyota.)
Rallybajnokok ihlette különkiadások
A Toyota különleges kiadásokat készít az új GR Yarisból, amelyeket a Rally Világbajnokság (WRC) két sztárpilótájáról neveztek el. A Sébastien Ogier Special Edition és a Kalle Rovanperä Special Edition a 2023-as Tokiói Szalonon bemutatott koncepciómodelleken alapul. Ezeket a január 25-28. között megrendezésre kerülő Monte-Carlo Rally versenyen, az FIA WRC idei nyitófordulóján mutatják be.