A marketing szövegírás a közelgő Magyar Marketing Fesztivál egyik legnépszerűbb témája. A mai trendek ugyanis egyre mélyebben égetik a vállalkozásokba azt az igényt, hogy a tartalom nagyon fontos az online marketingben és a Google-ben történő érvényesüléshez.
A marketing szövegírás elkülöníthető tartalommarketing és promóciós szövegírás területekre.
Az előbbihez a tartalom-menedzsment: a blogolás, a hírgenerálás, cikkírás, Facebook posztolás tartozik. Olyan szövegek, melyek hasznos információkat, aktualitásokat vagy szórakoztató híreket osztanak meg az olvasókkal.
Az utóbbihoz – a promóciós szövegíráshoz – pedig: a weboldal felépítése (az értékesítés érdekében), az e-mail kampányok, hirdetések szövegezése, videó-promóciók szöveg- és forgatókönyve tartozik. Ez az a terület, ami az értékesítést szolgálja, és nem a szórakoztatást.
Minden részterület fontos, és mind része kell, hogy legyen a vállalkozás szövegírás-stratégiájának.
A stratégiakészítés a legtöbb vállalkozás számára terhet jelent, mert nem sok segítséget kapnak abban, hogy hogyan kezdjenek hozzá.
Néhány kérdésre elég azonban átgondolt választ adniuk maguknak, és máris kész a terv és a siker is biztosabbá válik.
Szövegírás stratégia – avagy a nélkülözhetetlen hozzávalók
Fontos, hogy mielőtt tollat ragad, Ön is gondolja ár az alábbiakat: kiket tekint ideális vevőinek? Mi jellemzi őket? Mit szeretnek, milyen problémáik, félelmeik vannak? Mi a véleményük az Ön iparágának szolgáltatóiról? Milyen szavakat használnak? Mit olvasnak? Hogyan döntenek a vásárlásról: kit kérdeznek meg, milyen kétségeik merülhetnek fel?
Mindezek fényében már könnyedén kitűzhetőek a célok és szövegírás lépései, vagyis mindaz, hogy:
- Mit akar elérni a vállalkozás a szöveggel?
- Hol, milyen marketingcsatornán jelenik meg a szöveg?
- Milyen üzenetet közvetítsen? (MI legyen a téma, vagy a konkrét ajánlat a promóció esetén.)
- Milyen kulcsszavakat, vagy hívószavakat tartalmazzon?
A szövegíró elsőször is: „gondolatolvasó”. Pontosan rá kell hangolódnia az olvasók érzelmi, lelki állapotára, mozgatórugóira, problémáira és félelmeire. Empátia szükséges mindehhez, valamint egy egység-szemlélet, amivel kerek egészében láthatjuk a piac minden elemét, és egymásra gyakorolt hatásait.
Biztosan előfordult már minden vállalkozásban, hogy megindokolhatatlanul több vevő esett be egy-egy nap, míg máskor napokig nem történik semmi. Keresik ilyenkor a válaszokat, de semmi kézzel foghatót nem találnak, pedig létezik. Ilyenkor ki kell szélesíteni a látókört, és a nyilvánvaló piaci hatások mögé nézni.
Ez a holisztikus irány, amivel például motivációk szerint csoportosítani is tudjuk az olvasókat már egy haladó szint, egy új trend 2015-ben. Én csak holisztikus marketingnek hívom. Az alapelv az, hogy minden mindennel összefügg: így az időzítések, a piac várható reakciói, az egyes motivációk, de még akár a csillagállások is fontosak lehetnek egy-egy kampány sikerében.
Másik izgalmas trend, hogy egyre fontosabbá válik az interakció. Ma már az van jó úton a siker felé, aki a tartalmat és a kampányait is úgy menedzseli, hogy az olvasó maga is aktívan részt vehessen benne. Válaszolhasson, kommentelhessen, ötletelhessen, véleményt nyilváníthasson, játszhasson és megoszthassa azt másokkal is.
Egy-egy tipp a promóciós szövegírás 4 eleméhez:
1. tanács: a weboldalak szövegírásához
A weboldalaknál különösen fontos, hogy a célokat ne tévesszük szem elől, vagyis:használjuk a megfelelő kulcsszavakat az oldalon a Google keresői miatt és hogy az olvasót is meggyőzzük a vásárlásról vagy ajánlatkérésről.
2. tanács: az e-mail kampányok szövegírásához
A lehető legtárgyilagosabb tárgysort válassza ki! Minél blikkfangosabb ugyanis, annál biztosabb, hogy az olvasói elzárkóznak, ki sem nyitják a levelet, mert eleve eldöntik, hogy most nem akarnak vásárolni.
Fontolja meg, van-e értelme képes fejléccel indítani a levelet? Hiszen a kép több levelezőben csak engedélyezés után jelenik meg, és csak elviszi a látható képernyő zömét a lényeges, kíváncsiságkeltő címsorról.
3. tanács: a Google hirdetésekhez
Érdemes számokat használnia a hirdetéseiben, mert a számok kevesebb karaktert foglalnak el az értékes helyekből és ráadásul írásképük elüt a betűkörnyezettől, ami miatt ez a hirdetés más lesz, mint a többi!
4. tanács: a videó-promóciók szövegkönyvéhez
A videóknál általános elv, hogy már az első képkockáknál „orrba kell gyűrni” valami meglepővel a nézőt, és persze a megoldást kihúzni a videó végéig! Így magasabb nézettség várható és az is biztosabb, hogy a videót egészen nem állítják le már félúton.
Jöjjön el a Magyar Marketing Fesztiválra Ön is 2015. január 29-én, hogy a többi trenddel és fortéllyal is megismerkedhessen! A szervezők és én is, mint előadó sok szeretettel várom Önt!