Banki ügyintézés: inkább személyesen, mint online

Hírek

Egyszerűbb, rutinszerű ügyekben, illetve biztosítások esetében a neten is bátrabbak vagyunk.

GfK Digital Connected Consumer 2013-as adatai alapján ugyanakkor a digitalizálódás már elindult: minden ötödik hazai internetező szokott banki ajánlatokat összehasonlítani a neten, minden negyedik pedig biztosításokkal kapcsolatban teszi ugyanezt. Az online felhasználók közel kétharmada vásárolt már biztosítást az interneten, minden negyedik felhasználó pedig szívesebben köt biztosítást a világháló segítségével, mint személyesen vagy telefonon. Online vásárlás során egyre többen élnek az elektronikus fizetés adta lehetőségekkel is, a hazai internetezők több mint ötöde havi rendszerességgel vásárol a világhálón és ennek díját elektronikusan (is) fizeti.

Banki termékek esetében inkább informálódunk a neten

A hazai internetezők többsége ugyanakkor továbbra is a személyes csatornákat preferálja, ha pénzügyi témában kell ügyeket intéznie. Banki területen leginkább az információszerzés, információkeresés esetén nyitottak az ügyfelek az online csatornák iránt. Bankszámlatermék esetén minden harmadik, hiteligénylés vagy megtakarítási termékhez kapcsolódó tájékozódásra minden negyedik internetező keresné fel leginkább valamely banki vagy összehasonlító oldalt, esetleg okostelefonos alkalmazást.

A banki termékek igénylését ennél lényegesen kevesebben szeretnék még online végezni, így a direkt csatornák szerepe még alacsonyabb a szerződési szakaszban. Legnagyobb arányban bankszámlát szeretnének továbbra is a bankfiókban nyitni (tízből legalább heten), de hiteligénylés esetén is az internetezők kétharmada preferálná az ügyintéző személyes közreműködésével. A befektetési alapok, értékpapírok vásárlása, illetve betétlekötés esetén látjuk a legnagyobb nyitottságot az internet alapú csatornák iránt, de ezeknél a tranzakcióknál is csak az internetezők ötöde-hatoda nyitott az online kötésre.

Előnyben részesített ügyintézési csatornák a banki szolgáltatások esetén a 15-59 éves internetezők körében, 2013 (az adatok százalékban kifejezve)

„Az online banki ügyintézés nem csak az ügyfelek kényelmét növeli, hanem a banki szektor számára is a költséghatékony ügyfélkiszolgálás fontos eszköze, jelentős potenciált képvisel a hatékonyság-növelésben. Az ügyfelek többsége azonban még ragaszkodik a személyes csatornákhoz, ennek legfontosabb oka szerintünk, hogy az ügyfelek továbbra is igénylik a személyes tájékoztatást. Ez összefüggésben van a magyar lakosság alacsony szintű pénzügyi ismereteivel, sokan igénylik a termékek bemutatását, az előnyök kiemelését. Emellett sokan félnek attól, hogy olyan hibát vétenek online szerződéskötéskor, amely számukra később jelentős anyagi veszteséget okozhat. Még az olyan interneten könnyen és gyorsan elvégezhető, gyakorlatilag rutinjellegű tranzakciókat sem szívesen végeznék sokan online, mint a betétlekötés vagy a befektetési alapok vásárlása. Ettől függetlenül az online csatornák erősödésére számítunk a jövőben, de a bankfiókoknak és call centereknek bizonyosan kiemelt szerepe lesz az ügyfélkiszolgálásban a következő években is” – mondja Bacher János, a GfK pénzügyi kutatásokért felelős ügyfélkapcsolati igazgatója.

Utasbiztosítást már rutinból kötünk online

A biztosítási termékekhez kötődő online ügyintézési csatornák iránt nyitottabbak az internetezők, de az egyes biztosítási termékek között jelentős különbségek láthatók. Az életbiztosításokkal kapcsolatban információt az internetezők harmada már leginkább az interneten keresztül szeret keresni, ez pedig felértékeli az olyan oldalakat, amelyek az ügyfél számára egyszerűen és érthető módon mutatják be e viszonylag bonyolult termékekre vonatkozó ajánlatokat. A gépjármű-biztosítások terén a legmagasabb az online kötést preferálók aránya: az internetezők több mint harmada az online csatornát választja (azonos arányban a biztosítók oldalán vagy az összehasonlító oldalakon) – ez sokak számára már ismert és begyakorolt kötési mód. Hasonlóan magas az online preferencia az utasbiztosítások esetében is. A személyes ügyfélszolgálaton történő kötéshez az ügyfelek a lakás- és életbiztosításokkal kapcsolatban ragaszkodnak legnagyobb arányban: tízből négyen a biztosító személyes ügyfélszolgálatán szeretnék aláírni lakás- vagy életbiztosításukat, 8 százalék pedig inkább független, pénzügyi tanácsadó közvetítésével.

Az előnyben részesített ügyintézési csatornák biztosítási szolgáltatások esetén a 15-59 éves internetezők körében, 2013 (az adatok százalékban kifejezve)

„Érdekes volt látnunk, hogy az ügyfelek életbiztosítást is a lakásbiztosításhoz hasonló arányban kötnének online, noha az életbiztosítási termékek összetettebbek, nagyobb elköteleződést igényelnek részükről. Nagy kérdés, hogy a biztosítók mennyire lesznek képesek életbiztosítást online értékesíteni, és milyen szerepük lesz ezen a piacon az összehasonlító oldalaknak a jövőben. Bár a kockázati termékek egyszerűbb és könnyebben áttekinthető biztosítások, az ügyfelek tartanak az önálló döntéstől és szerződéstől, ha nagyobb értékű és hosszabb távra szóló pénzügyi termékről van szó. Sokan továbbra is igénylik a tájékoztatást, tanácsadást és a bizalmat sugárzó munkatárs támogatását. Úgy gondoljuk, hogy ez a helyzet még jó ideig nem is fog változni” – emeli ki Bacher János.

SOCIAL MEDIA